Ang min golden

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Oasis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 398
Sv: Ang min golden

om du köpt med kontrakt borde du ju rimligtvis kunna gå på förra ägaren lagligt....

F.ö så hoppas jag du snart ska få svar på hundens problem. Jag har hört att Klass färskfoder skall vara bra mot känsliga magar.
Kontakta lokala brukshundsklubben eller Spaniel och retrieverklubben och fråga om det finns någon tränare som kan hjälpa er! Spaniel och retrieverklubben brukar f.ö ha många roliga kurser :)

Så det enda försäkringen täcker är ju då, skärsår, påkörd, brutet ben och hur ofta händer de liksom ?????

Hur skulle ni ha gjort, ja får inte äns ut värdet på honom heller om ja tvingas avliva honom....:cry:

Men en hund med "bara" allergier osv kan väl inte kosta SÅ mkt? Får du ersättning om han tex får tarmvred? För där kan det ju ticka iväg till 70 papp vid operation.....

Om jag hade känt att hunden har potential att bli min drömhund hade jag lagt ner allt som krävts, men hur känner du inför hans mentalitet och allt jobb du har framför dig vad gäller det?

Du kan ju om man ska vara hård avliva honom och sen leta reda på rätt hund för dig... kanske en valp och med mer research innan? För du kommer snabbt upp i kostnader för din nuvarande hund vad en ny skulle kosta!

En hund lider inte av att dö, det är vi människor som lider. Försök känna efter vad du vill och om hunden kan ge det till dig?

Han är mitt hjärta liksom :cry:

Jag grubblar hela tiden och bara sitter och gråter över hur jag ska göra, :confused:, jag sitter helt macktlöst över hur jag ska göra, och jag vill bara hans bästa liksom. Han ska inte lida för det vill jag verkligen inte. och jag har redan kastat ut 5000 på 3 mån. :eek: Deet är inte normalt. :crazy:

Detta ersätter INTE försäkringsbolaget:

Mag/tarmproblem
Allergier
Näs/hals/nos problem
Allt som har med mage, hals, allergier osv med att göra
Ersätter INTE försäkringsbolaget......

det är mycket som dom inte ersätter.

Senast ändrad av en moderator:

Men kan verkligen försäkringsbolaget göra så. Tala om att du har ett besiktningsintyg på att hunden är u.a.
Jag köpte en häst som hade en reservation på ögonen och när jag uppmärksammade det (försäkringspappren kom på posten) så ringde jag och talade om att vetten hade besiktat henne u.a på ögonen och då tog de bort det. Kanske inte är lika på hund men det låter ju konstigt.

Hoppas du kommer fram till ett bra beslut för dig.

Tyvärr så har han tydligen haft samma problem innan mig, vilket gör att han nu har fått tillbaka samma problem vilket jag INTE VISSTE OM, men tydligen så kan dom göra så, ja du, va ska man göra, :crazy:

Stod inte reservationerna i försäkringshandlingen när du fick dem? Gjorde de inte det så ska ju försäkringen gälla fullt ut?

Grymt när någon gör såhär. Förstår inte att någon kan komma på tanken att låta bli att tala om hans problem. Eftersom han endast är 3 år så skulle du ju kunna byta försäkringsbolag. Se i så fall bara till att försäkringarna går omlott 1 månad. Visserligen täcker den försäkring du har nu dåligt, men om olyckan är framme så täcker den i alla fall det.

Det finns en annan sak du skulle kunna göra. Alla hundar ska ju vara märkta, tatuering eller chip. Du kan söka på SKK hunddata om du ber veterinären läsa av chipnumret, de flesta är chipade. Då kan du leta upp vilken uppfödare han kommer ifrån och kanske den vägen få fram fler uppgifter om honom. Om han har haft flera hem så har han förmodligen varit väldigt ung vid första omplaceringen, som då eventuellt har gått via uppfödaren. Det kan tänkas att uppfödaren blir glad om du hör av dig, alla seriösa uppfödare är intresserade av var "deras valpar" tar vägen. Han kanske har syskon, du kan ju testa att kontakta någon av dem. Allt för att få fram om det är fler i samma kull som har liknande problem. Även syskonen ska du kunna hitta på hunddata, likaväl som hans stamtavla.

Jag har själv en omplaceringshund där omplaceringen gick via uppfödaren när han var 9 månader.

Får man fråga vilket bolag det gäller?

Zaga fick en reservation som liten pga av slarv hos försäkringsbolaget, skickade in en besiktning UA och då plockades reservationen bort.

Kolla upp det noga och gå till högre instans inom försäkringsbolaget med dina frågor.

Tusen Tack för alla tips och svar som jag får, ja ska klargöra lite bättre för er.

Hunden flyttade redan som valp en vända och sen flyttade han yttliggare 2 vändor före 2 års ålder, sista hemmet han bodde hos varade i 1 år tillsammans
med hans kompis som oxå hade flyttat runt tillsammans med honom då dom var köpta från 2 helt olika kennlar. Dom var alltså uppvuxna med varandra. Den ena ville hon spara då han var tydligen mycket lugnare och trevligare och denna då påstod hon att han var extremt påflugen, het, för framåt, extremt acktiv osv, vilket inte jag upplever, utan han är extremt lugn och väldigt pratig och oerhört trevlig.

Jag tog kontakt med hans uppfödare redan någon dag efter att han kom till mig och hon blev självklart glad och besviken över hur han hade haft det, hon visste om 2 flytt, dvs från 8 V. Sen den 1a omplaceringen. Jag frågade henne om massa tips och råd men tyvärr så fick ja inte mycket till svar, hon ville träffa honom ganska så snart efter men sen hörde hon aldrig av sig.

Hon ville ha kontakt och ja ringde några gånger men upplevde henne som inte ett dugg intresserad av hunden, sen sluta vår kontakt. Tog då kontakt med en annan uppf i samma ras och hon visste precis vem den uppfödaren va till min herre och säger att: Hon är inte precis kunnig och hon har tyvärr taskit rykte. Så vore jag dig skulle ja skita i henne fullt ut.

Jaha tänkte jag och blev mycket besviken. Sen dess så har vi inte haft någon kontakt alls och ja försöker få tag i hans syskon utan resultat.

Läser mycket på SKK data för att se hans syskons resultat och en av tikarna har bla pålagringar i frambenen sen står tyvärr inte alla hundar med.

När jag TECKNA HANS FÖRSÄKRING så fanns de inga reservationer med i pappren som jag fick hem. Idag fick ja hem ett försäkringsbrev där alla reservationer står. :mad:

Har folksam till honom

Senast ändrad av en moderator:

Som jag skrev i 1a inlägget så blev han ju magsjuk INNAN vi teckna hans försäkring, vilket jag anser INTE HAR MED hans problem med att göra IDAG, eller har jag fel ?????:eek:

När jag TECKNA HANS FÖRSÄKRING så fanns de inga reservationer med i pappren som jag fick hem. Idag fick ja hem ett försäkringsbrev där alla reservationer står. :mad:

Har folksam till honom

Men det är jätteskumt. Hur kan ett f.bolag ingå avtal med TS utan att meddela henne om något så viktigt som reservationer? Det blir ju.. falskt... i brist på bättre ord.
Det som stod när hon tecknade avtalet måste ju vara det som gäller, de kan inte komma med reservationer i efterhand?

Så här står de i pappren som man får 1a vändan så att säga:

Djuretsnamn Född kön ras användning försäkringsform
J1 - LIV 8000:-
J1 - Dubbelve 40.000

Du har ansökt om månadsbetalning via autogiro. Bla bla bla, I avvaktan på ifyllt medgivande skickar vi ett försäkringsbrev med hela års premien. Kostnad

****:- kronor.. (OBS) vi kontakta aldrig försäkringen vid hans magsjuka när vi var hos Ultuna då han va Nytecknad försäkrad (PS: Glömde skriva de i 1a inslaget *så ursäkta mitt lilla fel där* miss av mig*korkat*

Brev nr 2:

Försäkringsnr betalningstermin månad att betala vid detta tillfälle osv

Totalt att betala per månad: ***:- kronor

Brev nr 3:

Reservation finns för sjukdomar i MAG-TARMKANALEN - ALLERGISKA SJUKDOMAR - KLÅDA/ÖRONINFLAMATION SAMT FÖR SJUKDOMAR I NÄS/NOSKVALSTER SAMT KOMPLIKATIONER DÄRAV.

Börjar ni hänga med bättre ?????

Dom krävde även att han blev besiktad INNAN hans försäkring började gälla och HAN GICK IGENOM MED UA:

Brev nr 3 fick ja hem idag och hans försäkring började gälla den sista Sept helt och hållet utan den där 30 dagars karensen.....

Vi var hos vettis den 2008 - 10 - 20 och ska på återbesök den 3/11 2008

Han blev besiktad den: 2008-09-25

allt känns så rörigt just nu...:crazy:

Hade hans förra ägare honom försäkrad i samma bolag som du har försäkrat in honom i nu?
Är han försäkrad med sitt SKK-regnr/chipnr/tatueringsnr och sitt stamtavlenamn?
Eftersom han är så ung ska du kunna försäkra in honom i något annat bolag, det finns ju t ex Agria, Sveland och If. Det finns säkert fler. Risken finns att de plockar uppgifter från varandra och i så fall blir det kanske samma usla villkor.

Angående svaret du fått från den andra kenneln. Dessa två uppfödare kanske inte är världens bästa vänner och då kanske man gärna pratar lite skit om varandra. Sånt hör man ofta. Det finns en rasklubb, spaniel och retrieverklubben. Ta kontakt med dem istället och förhör dig angående eventuella problem med uppfödningen. De flesta hundägare står med namn och adress på Skk hunddata, men vissa vill inte vara med där. Däremot verkar det konstigt om inte hela kullen finns med. Har bara vissa i kullen blivit reggade? Alla hundar ska ju anmälas till SJV, så de som inte finns med på SKK bör finnas med på sjv.se , sen är då frågan om SJV lämnar ut uppgifterna i detta fallet.

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: cassina
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 178
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 837
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka