Ang bett på häst vi tävlig

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Annika B

Jag har läng funderat på en sak.Eller snarare min pojkvän frågade mej. Hur kommer det sig att är man kommit upp sig i klasser taar ett
skarpare bett i munnen på hästen?

Borde det inte vara tvärt om. Att det slutade med grimma eller iget. Bara en fråga orkar inte med skäll.

Sv: Ang bett på häst vi tävlig

Därför att ju bättre ryttare man blir desto mer kan man behärska skarpare bett för då kan man koppla bort händerna från övriga kroppen.

Men du förstår min poäng. Man borde inte behöva rida med händerna alls. Utan md kroppen.

hela kroppen behövs ändå, inkl händerna..

grejen med att använda skarpare utrustning är att man ska visa vilka fina hjälper man har,det ska inte synas men hästen ska göra det ändå.. dvs hästen ska förstå en signal som inte syns när man står på sidan om..

ett exempel.. sätt grytvantar på händerna, tryck på Ä på tangentbordet.. och så trycker du på Ö.. massa bokstäver syns på skärmen och du kan inte urskilja om du tryckt på samma ställe eller på olika ställen, använd bara fingret nu, då kan du lätt skilja Ä från Ö.. detsamma är det för hästen, bara en liten lite förändring ska betyda en helt annan sak.. där kommer sporrar och skarpare bett in. fr när vi har vanligt tränsbett och utan sporrar så är det som att ha grytvantar på sig när man skriver, det blir ett "halvdant" kommando..

Fast dom känner faktisk känner när en fluga kryper på dom. Själv har jag inte börjat med bett än på min ena. En vargtand måste bort. Så jag har ridit in henne i grimma.
Hon är mer lyhörd än min andra som rids med träns.
Söker sig neråt och ställer sig öppna sluta mm. Hon är dräktig så det är därför tanden är kvar.

du ska ändå kunna visa att du klarar av att hantera utrustningen på rätt sätt utan att skada hästen..

Av samma anledning som man använder hammare till spikar och skruvmejsel till skruvar.

Tränsbett/bridongbett och stångbett är två helt olika verktyg, som fungerar olika i hästens mun.

När hästen kommit till en viss nivå i sin utbildning så förväntas ekipaget ha nytta av stången.

Precis som barn förväntas växla från bultbräda till Meccano när de blir äldre.

Jag förstår inte varför man inte ska använda händerna? De behövs också. Precis som alla andra hjälper.

tycker att du fått bra svar.
om du ändå inte är nöjd med svaren kan annan typ av dressyr än den vi tävlar i vara något för dig!!:idea:

En sån slags dressyr skulle jag vara jätteintresserad av! :d :bump:
Skulle vara jättehärligt att titta på tävlingar där hästen är utan träns!

En sån slags dressyr skulle jag vara jätteintresserad av! :d :bump:
Skulle vara jättehärligt att titta på tävlingar där hästen är utan träns!

i westernridning finns det tävlingar där man får rida utan träns :D (och helt utan utrustning om du nu vill det)

western är dressyr i en lite lägre form. där går de duktiga hästarna på LÅNG tygel.

Senast ändrad:

Håller med dig, så håller jag inte heller på med engelsk dressyr på det sättet. Tycker inte att man borde sätta på skarpare utrustning, utan istället visa att man är en kompetent ryttare genom att kunna behärska sin häst utan hjälpmedel.

Och jag tycker att en kompetent ryttare ska behärska sina hjälpmedel...

Givetvis är det det, men du måste väl ändå hålla med om att det är svårare och mycket mer krävande av ryttaren att kunna utföra samma övningar utan någonting, än med något hjälpmedel? Det säger ju sig självt. Men som sagt, prio nummer ett är ju isfll att kunna behärska de hjälpmedel man nu väljer att använda sig utav, ex bettet.

Har själv tänkt på det faktiskt.
Det där med grytlappen tror jag inte så mycket på dom
flesta hästarna idag (med en rätt utbildning) är känsliga med
vanligt bett.

Det finns ju ingen natrulig plats i hästens mun så varför
stoppar man in två bett?

Om hästen ska vara känslig och lätt i LA:4 ska den vara lika känslig i grand prix?

När jag frågat en tränare har denna sagt att det var sen
när dressyr startades och man hade tunga hårda hästar och därför
var det lättare med skarpare bett..

Men byta gren tänker jag inte göra men för det kan man ju tänka lite
nytt..

(förklarar inte jättebra hoppas ni fattar ändå )

Som jag skrev i inlägg nummer 7 här - det handlar inte om skärpa utan om funktion.

När man började med dressyrtävlingar för 100 år sedan var för övrigt hästarna betydligt lättare än nu, många red rena fullblod.

Hört en mycket skicklig tränare säga att kandaret är en relik från forna tider. Jag har sett ett otal S-klass ryttare som i huvudsak tränar sina hästar på träns.
Enligt vad jag hört uppfann man kandaret på den tiden man behövde ha en hand ledig för att kunna använda sabeln. Dom ryska ryttare som tävlade i Köpenhamn 1985 på EM i dressyr red på en hand med hjälphand.
Själv red jag ofta på på kandar, när vi hade många hästar att motionera, för att ha en hand ledig till handhästen.

Som direkt svar på den ursprungliga frågan får man gå till TR som säger att dressyrens mål är en häst som är lätt och angenäm att rida.
Lätt betyder INTE enkel utan att det krävs liten kraft.
Pga sin hävstångsverkan krävs mycket liten kraft för att få avsedd verkan av ett tygeltag.

Stången sitter inte där enbart som tränsförstärkare (även om många tror det och använder den så). I så fall skulle inte bridongen ingå i kandaret.

Hästen ska huvudsakligen ridas på bridongen. Stången är ett tillägg, som ger tryck på andra ställen än bridongen, och som påverkar hästen på ett sätt som är användbart för en högutbildad häst.

Man har inte stången som någon sorts megafon för att kunna skrika högre åt hästen utan att anstränga rösten. Man har den för att få fler ord och nyanser i sitt språk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 182
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar