ang abortvirus mm

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare waq
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 884
W

waq

ska till helsingborgs djursjukhus med mitt dräktiga sto hon är inte vac
mot abortvirus, tro ni att det är dumt att köra henne dit då jag har tolv ston till hemma som är dräktiga är risken stor att hon dra hem något fundersam

Sv: ang abortvirus mm

Jag skulle inte åka om det inte var absolut nödvändigt, inte ens om hon vore veccinerad.
Ställ henne i karantän när hon kommer hem, om du nu måste dit.

Jag skulle undvika det om jag var du, såvida det inte är nödvändigt. Det finns ingen veterinär som kan komma på hembesök. Nu ska det ju vara så pass på ett hästsjukhus att de har "smittavdelningar". Men det är ju ingen garanti.

För flera år sedan hade jag ett sto med föl stående i H-borg pga fölsjuka hos fölet. Stoet fick en febertopp under vistelsen där men det var inget som någon reflekterade över och när jag hämtade hem hästarna efter två veckor var både sto och föl friska.

Men två månader senare kastade mitt andra dräktiga sto i abortvirus. Eftersom jag hade eget stall och mina hästar inte träffade några utomstående hästar kunde vi spåra smittan till H-borg. Det är mycket smittor som cirkulerar på sådana ställen så jag hade varit oerhört försiktig.

/AFF

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 101
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
6 037
Senast: gul_zebra
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 439
Senast: alazzi
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 330
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka