Andrahandsuthyrning och samboskap

För mig känns det bara märkligt att gå in i en relation eller att flytta ihop och inte känna att man litar på att den andra personen är ärlig när man pratar om ekonomi. Jag hade inte kunnat ha en sådan relation. Vem vet, det kanske kommer sätta mig i skiten någon gång i framtiden men jag tar hellre den risken än att gå runt och misstro min partner.
Håller med @MiaMia i skillnaden mellan dina exempel. Jag har också svårt att se att jag skulle kunna ha en relation med någon som i ditt senare exempel lyckas undvika att upptäcka sin dåliga ekonomi. Jag vill tro att jag skulle märka av sådana tendenser i andra delar av livet och det är helt enkelt inte någon egenskap jag skulle vilja ha i en partner.
Jag tänker också att är det en person som är på den nivån av "inte vara ärlig mot varandra" så är just kreditupplysningen en piss i havet av potentiella osanningar. Så effektiviteten i att fånga upp den typen av aktivt döljande med en enstaka avgränsad åtgärd är begränsad i relation till vad man ändå skulle missa. Föreställer mig med andra ord en rätt dålig träffsäkerhet i en sådan koll.

Men det är ju utifrån mitt synsätt att vad det de facto handlar om inte är en ekonomikoll, utan en annan typ av kontrollobjekt som detta blir lackmustest av.
 
Jag tänker också att är det en person som är på den nivån av "inte vara ärlig mot varandra" så är just kreditupplysningen en piss i havet av potentiella osanningar. Så effektiviteten i att fånga upp den typen av aktivt döljande med en enstaka avgränsad åtgärd är begränsad i relation till vad man ändå skulle missa. Föreställer mig med andra ord en rätt dålig träffsäkerhet i en sådan koll.

Men det är ju utifrån mitt synsätt att vad det de facto handlar om inte är en ekonomikoll, utan en annan typ av kontrollobjekt som detta blir lackmustest av.
Ja helt sant!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 783
Hemmet Tar tacksamt emot alla tips om att ha inneboende. Möblering, hur man hittar rätt person, vad som är bra att tänka på, innehåll i ett...
Svar
14
· Visningar
1 697
Senast: Araminta
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 174
Senast: LaMagia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp