Jag tänker också att är det en person som är på den nivån av "inte vara ärlig mot varandra" så är just kreditupplysningen en piss i havet av potentiella osanningar. Så effektiviteten i att fånga upp den typen av aktivt döljande med en enstaka avgränsad åtgärd är begränsad i relation till vad man ändå skulle missa. Föreställer mig med andra ord en rätt dålig träffsäkerhet i en sådan koll.För mig känns det bara märkligt att gå in i en relation eller att flytta ihop och inte känna att man litar på att den andra personen är ärlig när man pratar om ekonomi. Jag hade inte kunnat ha en sådan relation. Vem vet, det kanske kommer sätta mig i skiten någon gång i framtiden men jag tar hellre den risken än att gå runt och misstro min partner.
Håller med @MiaMia i skillnaden mellan dina exempel. Jag har också svårt att se att jag skulle kunna ha en relation med någon som i ditt senare exempel lyckas undvika att upptäcka sin dåliga ekonomi. Jag vill tro att jag skulle märka av sådana tendenser i andra delar av livet och det är helt enkelt inte någon egenskap jag skulle vilja ha i en partner.
Men det är ju utifrån mitt synsätt att vad det de facto handlar om inte är en ekonomikoll, utan en annan typ av kontrollobjekt som detta blir lackmustest av.