Andrahandsuthyrning och samboskap

Inom juridiken är det en sak att HA rätt, en helt annan sak att FÅ rätt, om det blir tvist.
Kan du ge ett exempel på när en person flyttat in i en bostad som ägs av partnern sedan tidigare (dvs inte köpt tillsammans), inte lagt en krona på varken lånekostnader eller renovering men ändå behövts köpas ut av bostadsrättens ägare? Jag har ju hört om fall där hyresrätter behövt lämnas till den som inte har kontraktet pga denne anses vara i mer utsatt läge och att personer förlorat kontantinsats i gemensamt inköpta bostäder pga separation och insatsen inte blivit en del av ägarandel/skuldebrev men det är nog så långt sett.
 
Kan du ge ett exempel på när en person flyttat in i en bostad som ägs av partnern sedan tidigare (dvs inte köpt tillsammans), inte lagt en krona på varken lånekostnader eller renovering men ändå behövts köpas ut av bostadsrättens ägare? Jag har ju hört om fall där hyresrätter behövt lämnas till den som inte har kontraktet pga denne anses vara i mer utsatt läge och att personer förlorat kontantinsats i gemensamt inköpta bostäder pga separation och insatsen inte blivit en del av ägarandel/skuldebrev men det är nog så långt sett.
Det är exakt vad som hände en vän till mig. Det räckte att han betalat henne en månatlig summa som gick till deras gemensamma boende, mat, el mm. Om du tror jag ska hänga ut henne med namn kan du fetglömma det. Jag tänker inte sitta och försvara mig för att folk är naiva. Skit i att skriva avtal om du inte vill. Tänker inte kommentera mer i denna tråden. Gör hur ni vill!
 
Det är exakt vad som hände en vän till mig. Det räckte att han betalat henne en månatlig summa som gick till deras gemensamma boende, mat, el mm. Om du tror jag ska hänga ut henne med namn kan du fetglömma det. Jag tänker inte sitta och försvara mig för att folk är naiva. Skit i att skriva avtal om du inte vill. Tänker inte kommentera mer i denna tråden. Gör hur ni vill!
Ja det var nog snarare den gemensamma summan som orsakade bekymmer där. Finns det minsta antydan till att bolån/renovering etc betalas är man i ett gränsland. En person i min omgivning satt i en liten risky situation nyligen i ett liknande fall. Långvarig relation så det är ju lätt hänt att den andra kan ha betalat något på boendet. Iom att anhörig var extremt noga med att partnern inte skulle betala något på varken bostad eller andra fastigheter står anhörig kvar som 100% ägare till allt. Det förekom alltså ingen hyra där.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hemmet Tar tacksamt emot alla tips om att ha inneboende. Möblering, hur man hittar rätt person, vad som är bra att tänka på, innehåll i ett...
Svar
14
· Visningar
1 690
Senast: Araminta
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 174
Senast: LaMagia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 357
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp