Andrahandsuthyrning och samboskap

Att jag själv betalar hyran till hyresvärden och hyresgästen betalar hyran till mig har jag gjort för att inte hamna i att hyresgästen skiter i att betala och man riskerar sitt kontrakt. Då märker man direkt när pengarna inte kommit in.

Hyrt ut i andra hand vid två tillfällen och inte haft några problem.
 
Kfm mäter inte ut den andres lön, däremot minskar utrymmet för den med utmätning pga man förväntas dela på vissa kostnader som hyra, el osv. Inga konstigheter att fortsätta ha separerat ekonomi.
Det beror på hur mycket det blir kvar vid löneutmätningen, just av den anledningen. Det kanske inte blir så mycket kvar att leva på (för den som får utmätning) att man antingen måste dra ner på aktiviteter, åka själv eller sponsra sin partner.

Det kan dessutom bli stora konsekvenser om man lånar ut exempelvis bilen till partnern eller att denne bara kör. Då blir den lovlig för utbyte.
 
Om man har en egen ekonomi så kan man sticka därifrån.
Det kan man förvisso, om man nu har någonstans att flytta och ekonomin räcker till.

Oavsett om man har egen ekonomi eller delad så är det folk som har problem av ekonomisk art när man vill flytta isär. Egen ekonomi betyder inte god ekonomi.
 
Tänk på att skriva in i samboavtalet att din lägenhet är enskild egendom. Annars är halva lägenheten hans vid en ev seperation. ÄVEN om du köpt, betalat, och ägt den ensam innan ni träffades. Bor ni i den gemensamt är det BÅDAS egendom om inget annat avtalas. Något som många missar.
 
Tänk på att skriva in i samboavtalet att din lägenhet är enskild egendom. Annars är halva lägenheten hans vid en ev seperation. ÄVEN om du köpt, betalat, och ägt den ensam innan ni träffades. Bor ni i den gemensamt är det BÅDAS egendom om inget annat avtalas. Något som många missar.
Nej det stämmer inte alls. Är bostaden inköpt innan man flyttade ihop kan den aldrig bli gemensam egendom.
 
Tänk på att skriva in i samboavtalet att din lägenhet är enskild egendom. Annars är halva lägenheten hans vid en ev seperation. ÄVEN om du köpt, betalat, och ägt den ensam innan ni träffades. Bor ni i den gemensamt är det BÅDAS egendom om inget annat avtalas. Något som många missar.
Nej, en BRF som införskaffats för gemensamt bruk blir samboegendom. Inte en lägenhet som man redan äger och bor i innan den andra flyttar in.

Däremot finns det anledning med att tänka över situationen om sambon senare köper in sig i lägenheten. Då kan det vara så att sambons köpta andel anses vara samboegendom, medan den som du har kvar sedan tidigare inte är det. Vilket kan leda till icke avsedda effekter vid en senare bodelning.

Notera även att enskild egendom inte är samma sak som att undanta något från att vara samboegendom. Och att något inte blir gemensam egendom bara för att det blir samboegendom. Det verkar som du blandar ihop begreppen lite?
 
Tänk på att skriva in i samboavtalet att din lägenhet är enskild egendom. Annars är halva lägenheten hans vid en ev seperation. ÄVEN om du köpt, betalat, och ägt den ensam innan ni träffades. Bor ni i den gemensamt är det BÅDAS egendom om inget annat avtalas. Något som många missar.
Det är klokt att skriva in det, men för att det ska bli samboegendom ska lägenheten vara inköpt för gemensamt bruk.
 
Tja, enligt min advokat är det en fälla som väldigt många går i. Används den för gemensamt bruk kan den anses vara gemensam egendom. I vilket fall, skriv in i samboavtalet så blir det inget snack om saken.
 
Tja, enligt min advokat är det en fälla som väldigt många går i. Används den för gemensamt bruk kan den anses vara gemensam egendom. I vilket fall, skriv in i samboavtalet så blir det inget snack om saken.
Jag skulle tro att du har missuppfattat saken, för jag hoppas att din advokat inte är så dåligt uppdaterad.
Däremot kan det bli så om bostaden köps när man redan är sambo, och jag gissar att det också gäller om den köps när man redan är tillsammans och precis innan man blir sambo (alltså att man flyttar dit tillsammans vid tillträde).
Det är bara att google så hittar du hur många juristkommentarer som helst kring saken. Bostaden måste köpas för gemensamt bruk för att räknas som gemensam egendom.
 
En sak som kan vara bra att fundera kring innan man släpper ett hyreskontrakt är hur man löser boendet för båda parter om förhållandet inte håller. I Stockholm är det ju liksom inte bara att hitta en ny lägenhet.

  • Ni hyr ut sambons hyreslägenhet och flyttar in i din BRF - vart tar sambon vägen om det spricker under det år ni provbor? Tillåter avtalet att det sägs upp på kort varsel? (påverkar den typen av regler vem som är intresserad av att hyra?)
  • OM hyresgästen orsakar skador och inte vill/kan betala eller beter sig så att sambon förlorar kontraktet - vem av er står den risken?
  • Sedan flyttar ni till sambons hyresrätt när ni sett att det fungerar och då säljer du din bostadsrätt - om det spricker då bor sambon kvar och du köper nytt med pengarna från BRF?
 
Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi vill inte göra någon dum miss. Checklistorna jag hittat hittills är väldigt fokuserade på pappersarbete som samboavtal, och det är så klart viktigt. Men mer då? Tar tacksamt emot alla tips ni kommer på!

Utöver det som redan har skrivits:

- Om lägenhet hyrs ut möblerad så kan ett påslag på hyran läggas på. Det kan täcka upp för slitage på möbler eller om något skulle gå sönder.

- Avtala om att betald försäkring måste kunna uppvisas så att det finns ekonomiskt skydd vid inbrott, brand eller vattenskada. Inte minst är det bra om det finns ett rättsskydd och ansvarsförsäkring om den som hyr skulle orsaka sådan skada att denne blir dig skadeståndsskyldig.

Jag har själv försökt begära skadestånd av en person som varken haft inkomst eller ansvarsförsäkring och det är en lönlös och tröstlös sak.
 
Jättetack för alla tips hittills! Jag har läst och fyllt på den mentala att göra-listan. Den ska omvandlas till en i skrift också. Nu har vi dock hetsat lite med packning och städning efter att ha fått tag på andrahandshyresgäst från 1/11. Värden godkände ansökan jättesnabbt och hemförsäkring ingår i hyran, så de ska skrivas in på försäkringen och han ska läggas till i min.
 
Tja, enligt min advokat är det en fälla som väldigt många går i. Används den för gemensamt bruk kan den anses vara gemensam egendom. I vilket fall, skriv in i samboavtalet så blir det inget snack om saken.
Advokaten kanske kan ha menat att om sambon hjälper till att betala på bolånet/renovering osv? Även om andelen blir liten kan det bli besvärligt vid separation om sparandet är litet för stunden/bostaden skenat i värde. Viktigt att dela upp utgifterna där.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hemmet Tar tacksamt emot alla tips om att ha inneboende. Möblering, hur man hittar rätt person, vad som är bra att tänka på, innehåll i ett...
Svar
14
· Visningar
1 690
Senast: Araminta
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 174
Senast: LaMagia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 357
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp