Andrahandsuthyrning och samboskap

Jag har ju råkat illa ut några gånger när det gäller hyresgäster.
Och den gemensamma nämnaren har varit att jag har blivit lurad.
Det är svårt att värja sig mot bedragare och även svårt att först tro på att man är lurad och sedan litet skamligt, hur kunde jag vara så dum.

Men som en tidigare hyresvärd till mig uttryckte det, "Om jag inte hade blivit lurad så hade de ju inte varit några bedragare" när han blev lurad av en storskojare som senare hamnade i Fuskbyggarna.
 
Hur funkar det med besittningsrätten tänker jag spontant på? Har sett några tråkiga saker vart folk behöver tillgång till sin lägenhet igen och personen dom hyra ut till börjar strula.
 
Den här tiden på året är det högsäsong till att inte hämta tillbaka t ex hästar på bete, där folk inte vill ha kvar/har råd att försörja sin häst längre.
Jag har provat det också.
Hon hade varit med i Arga Snickaren.

Man skall kontrollera allt överallt.
Om jag hade sett avsnittet i Arga Snickaren först så hade det inte blivit något.
 
Hur funkar det med besittningsrätten tänker jag spontant på? Har sett några tråkiga saker vart folk behöver tillgång till sin lägenhet igen och personen dom hyra ut till börjar strula.
Jag har för mig att det brukar vara en standardformulering i kontrakt för andrahandsuthyrning så att man i princip bara behöver kryssa i en ruta om att de avsäger sig besittningsrätten? Men det behöver vi så klart veta säkert, så tack för påminnelsen. :)
 
Vilken taskmört!

Att ha andras djur hos sig kan för övrigt bli dyrt också, men det är en annan historia. Djurskyddslagen osv.
Den här tiden på året är det högsäsong till att inte hämta tillbaka t ex hästar på bete, där folk inte vill ha kvar/har råd att försörja sin häst längre.

Vad gäller obetalda skulder så kan man kolla hos Kronofogden om personen finns där. Om inte, så kan ju personen vilja fortsätta vara okänd där. Om man då kräver pengarna och upplyser om att om betalning uteblir kan ansökan komma att skickas till Kronofogden så kommer förhoppningsvis betalningen in.
Har personen många krav där, kanske även flera betalningsanmärkningar, så är väl den informationen kanske inte lika sporrande för betalning. En betalningsanmärkning mer eller mindre...typ.
Eftersom personen ifråga är en, inom hästvärlden, offentlig person så var just det inget jag ens funderade på. Hens moral trodde jag nog var högre, tyvärr.
 
Vad gäller obetalda skulder så kan man kolla hos Kronofogden om personen finns där. Om inte, så kan ju personen vilja fortsätta vara okänd där. Om man då kräver pengarna och upplyser om att om betalning uteblir kan ansökan komma att skickas till Kronofogden så kommer förhoppningsvis betalningen in.
Det kan också stöka till sig under vägen.
Någon hittar en ny partner som inte har ordning på pengar, och så ballar det ur efter flera år av bra samarbete.
 
Det kan också stöka till sig under vägen.
Någon hittar en ny partner som inte har ordning på pengar, och så ballar det ur efter flera år av bra samarbete.
Liknande var det med min kollega. Det fungerade bra ett långt tag, men så separerade paret och killen föll tillbaka till det tidigare missbruk han hade kommit ur när han träffade tjejen. Tjejen ringde efter ett tag, när hon hörde om exet, och talade om hur det blivit. Då hade husgrannarna redan protesterat ett tag.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 449
Hemmet Tar tacksamt emot alla tips om att ha inneboende. Möblering, hur man hittar rätt person, vad som är bra att tänka på, innehåll i ett...
Svar
14
· Visningar
1 665
Senast: Araminta
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 155
Senast: LaMagia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 322
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Sidepull nosdel, hur stor skillnad?
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp