Andrahandsuthyrning och samboskap

Yeah but

Trådstartare
Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi vill inte göra någon dum miss. Checklistorna jag hittat hittills är väldigt fokuserade på pappersarbete som samboavtal, och det är så klart viktigt. Men mer då? Tar tacksamt emot alla tips ni kommer på!
 
Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi vill inte göra någon dum miss. Checklistorna jag hittat hittills är väldigt fokuserade på pappersarbete som samboavtal, och det är så klart viktigt. Men mer då? Tar tacksamt emot alla tips ni kommer på!

Ta referenser från den som ska hyra och ring och kolla med kronofogden angående skulder. Räcker att ha personnummer på den som ska hyra. Ta någon månadshyra i deposition om personen hyr längre period. Den betalas tillbaka efter godkänd besiktning i samband med utflytt. Skriftligt avtal.
 
Ta referenser från den som ska hyra och ring och kolla med kronofogden angående skulder. Räcker att ha personnummer på den som ska hyra. Ta någon månadshyra i deposition om personen hyr längre period. Den betalas tillbaka efter godkänd besiktning i samband med utflytt. Skriftligt avtal.
Tack! Om det är en familj som ska hyra så antar jag att det innebär att man vill kolla båda vuxna hos Kronofogden?
 
Se till att ni får möjlighet att titta till lägenheten då och då för att få möjlighet att se att allt är i sin ordning.

Att hyra ut till någon man själv eller en vän känner räcker inte alltid. Hyrde ut min dåvarande lägenhet då jag pluggade på Nya Zeeland. Kom hem till ett handfat med ett litet hål i samt en trasig telefonsvarare (var -98). Handfatet kunde min hyresvärd fixa men det tog väldigt lång tid att få ersättning för svararen av hyresgästen. Dessutom betalade hon aldrig hyran i tid. Jag hade ordnat så att min pappa betalade hyran och så skulle hon betala till honom. Det var tur för annars hade jag kunnat förlora lägenheten. Fick dock skicka vykort från NZ för att påminna henne om hyran 🤯
 
Jag hyrde ut min lägenhet i andra hand och det gick hur fint som helst. :) Dock var det ju enbart en lite större etta och till student. Hyrde den möblerad och den lämnades i fint skick.

Tänkte bara som en liten positiv grej :)

Ska din sambo köpa in sig i din bostadsrätt eller ska hen vara inneboende? Kan vara värt att fundera på.
 
Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi vill inte göra någon dum miss. Checklistorna jag hittat hittills är väldigt fokuserade på pappersarbete som samboavtal, och det är så klart viktigt. Men mer då? Tar tacksamt emot alla tips ni kommer på!
Det finns oerhört många saker en hyresgäst kan tänkas hitta på, tyvärr. Att inte betala hyran hör väl till det vanligaste, men är väl ändå förhållandevis enkelt.
Oftast är det väl i uthyrda hus som de flesta konstigheter sker, men det kan nog bli obehagligt ändå avseende lägenhet. Där bör i alla fall grannar och hyresvärd/fastighetsägare reagera efter ett tag.
Min bästis bodde vägg i vägg med en konstig familj som övergav lägenheten med vattenkranen på vilket orsakade vattenskada i även hennes lägenhet och några andra lägenheter.

En kollega hyrde ut sitt hus när hon jobbade på annan ort. Förutom att hon slutade få betalt, blev huset en knarkarkvart och när hon väl fick tillbaka huset så hade saker/inredning försvunnit, elen hade kopplats om till livsfarlig och i städandet för att röja upp så stack hon sig på en knarkspruta.
Annat jag vet är att folk har lämnat fönster öppna mitt i vintern så att ledningarna frös sönder och vid plusgrader blev det rejäl vattenskada.

Att kunna hälsa på med jämna mellanrum för att inspektera lägenhetens skick är en god ide´.
 
Se till att ni får möjlighet att titta till lägenheten då och då för att få möjlighet att se att allt är i sin ordning.

Att hyra ut till någon man själv eller en vän känner räcker inte alltid. Hyrde ut min dåvarande lägenhet då jag pluggade på Nya Zeeland. Kom hem till ett handfat med ett litet hål i samt en trasig telefonsvarare (var -98). Handfatet kunde min hyresvärd fixa men det tog väldigt lång tid att få ersättning för svararen av hyresgästen. Dessutom betalade hon aldrig hyran i tid. Jag hade ordnat så att min pappa betalade hyran och så skulle hon betala till honom. Det var tur för annars hade jag kunnat förlora lägenheten. Fick dock skicka vykort från NZ för att påminna henne om hyran 🤯
Ju närmare vänner desto viktigare med ett noggrant kontrakt. Man kan tro att man är helt överens, men det visar sig att man trott helt olika vid startpunkten ändå. Onödigt.
 
Ju närmare vänner desto viktigare med ett noggrant kontrakt. Man kan tro att man är helt överens, men det visar sig att man trott helt olika vid startpunkten ändå. Onödigt.
Just detta var inte min vän utan min väns kollega, men jag håller absolut med dig i sak.
 
Ju närmare vänner desto viktigare med ett noggrant kontrakt. Man kan tro att man är helt överens, men det visar sig att man trott helt olika vid startpunkten ändå. Onödigt.
En f.d. vän ställde sina hästar hos mig vid en separatation och flytt till ny kärlek.

Hästarna behövde avmaskas och hen är fortfarande skyldig mig pengar för avmaskningen. Dyra preparat, ett gäng hästar = rejäl summa.
När jag frågade sa hen att hen ju inte kunde be nya sambon om pengar. Nähä. Men ha använt mina pengar gick bra.
Det är fortfarande inte betalt trots att det nog är 20 år sen.
Ja, jag är väldigt långsint.

Lärt mig just detta. Kontrakt även med vänner.
 
Ju närmare vänner desto viktigare med ett noggrant kontrakt. Man kan tro att man är helt överens, men det visar sig att man trott helt olika vid startpunkten ändå. Onödigt.
De slår i alla fall inte sönder saker och stjäl i lika hög utsträckning.
Lagar för uthyrning gäller oavsett och reder faktiskt ut det mesta.

Det som man behöver göra själv är att dokumentera skick och vad som ingår.
Avtala om avstånde av besittningsskydd är också bra.
 
En f.d. vän ställde sina hästar hos mig vid en separatation och flytt till ny kärlek.

Hästarna behövde avmaskas och hen är fortfarande skyldig mig pengar för avmaskningen. Dyra preparat, ett gäng hästar = rejäl summa.
När jag frågade sa hen att hen ju inte kunde be nya sambon om pengar. Nähä. Men ha använt mina pengar gick bra.
Det är fortfarande inte betalt trots att det nog är 20 år sen.
Ja, jag är väldigt långsint.

Lärt mig just detta. Kontrakt även med vänner.
Vilken taskmört!

Att ha andras djur hos sig kan för övrigt bli dyrt också, men det är en annan historia. Djurskyddslagen osv.
Den här tiden på året är det högsäsong till att inte hämta tillbaka t ex hästar på bete, där folk inte vill ha kvar/har råd att försörja sin häst längre.

Vad gäller obetalda skulder så kan man kolla hos Kronofogden om personen finns där. Om inte, så kan ju personen vilja fortsätta vara okänd där. Om man då kräver pengarna och upplyser om att om betalning uteblir kan ansökan komma att skickas till Kronofogden så kommer förhoppningsvis betalningen in.
Har personen många krav där, kanske även flera betalningsanmärkningar, så är väl den informationen kanske inte lika sporrande för betalning. En betalningsanmärkning mer eller mindre...typ.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 445
Hemmet Tar tacksamt emot alla tips om att ha inneboende. Möblering, hur man hittar rätt person, vad som är bra att tänka på, innehåll i ett...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Araminta
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 152
Senast: LaMagia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 321
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp