Andrahandsuthyring till mer än en person

MJLee

Trådstartare
Behöver hjälp med en fråga. Jag ska hyra ut min lägenhet i andra hand till två vänner. Skriver jag kontrakt med bara en av dem eller med båda? Jag tänkte köpa ett standardkontrakt i en bokhandel, men ska det vara två kontrakt eller ett? Om de varit ett par så naturligtvis bara ett men eftersom de är vänner? :idea:

Du måste kolla att din hyresvärd/bostadsrättsförening tillåter andrahandsuthyrning överhuvudtaget. Normalt brukar man få hyra ut ett kortare tag för att t.ex pröva sammanboende, tillfälligt arbete på annan ort etc..... Troligtvis tillåter man bara 1 andrahandshyresgäst (sedan kan ju den ha en sambo/partner).

Du måste kolla att din hyresvärd/bostadsrättsförening tillåter andrahandsuthyrning överhuvudtaget. Normalt brukar man få hyra ut ett kortare tag för att t.ex pröva sammanboende, tillfälligt arbete på annan ort etc..... Troligtvis tillåter man bara 1 andrahandshyresgäst (sedan kan ju den ha en sambo/partner).

Tillstånd från BR är redan fixat så det är inga problem. Utan frågan är mer, ska jag skriva två separata kontrakt med båda hyresgästerna/vännerna eller räcker det med att jag skriver samma kontrakt med en av dem?

Liknande trådar

Mat Två skotska vänner ska fira bröllopsdag i Stockholm i början av december och har frågat mig om restaurangtips. Jag är inte jättebra på...
Svar
6
· Visningar
426
Senast: EmmaN
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 040
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka