Ändrade krav på nästa hund (rastråd)

Sv: Ändrade krav på nästa hund (rastråd)

Eh... 30-60 cm? Det låter som ett väldigt stort spann, och ökar ju iofs urvalet. Men skillnaderna i fysik mellan 30 och 60 cm är enormt stora. Som exempel har jag en borderterrier som är 38 cm, och en schäfertik som är 58. Det skiljer alltså bara 20 cm, men schäfertiken väger mer än tre gånger så mycket som den lilla, och är nog fem gånger så stark när hon verkligen satt sig något i sinnet. Han väger ca 8 kg och hon 25 kilo. Det kanske inte spelar dig någon roll hur stor & stark hunden är, men det kan ju vara något att ha med i tankarna?

muppia: Gillar egenskaperna hos den KH collin men tyvärr inte utseendet.

Man vänjer sig! Första gången jag såg en KHcollie skrattade jag läppen av mig... Nu har en alldeles egen vacker KHcollie:d. men jag gillar fortfarande inte hur hanarna ser ut, dom är alldeles för kantiga för min smak!

Slänger in en bild på Stella:
7909805.jpg

Är medveten om det men det spelar ingen roll för mig. Är mest van större hundar, div jakthundar, goldens, labbe, lapphund och landseer + min lilla skrutt då så storleksmässigt är jag van de mesta:)

Boerperd: Måste erkänna att jag inte vet något om terriern, ska läsa på! KH collie finns kvar i bakhuvudet så länge.

Verkar som omsamtliga förslag hitills avser hundar med dubbelt hårlag.
Varför inte titta på boxer? Är du lycklig nog att få köpa en boxer med bra mentalitet, bra hälsa och god exteriör har du alla chanser att bli nöjd. Hunden älskar att jobba, men har en tydlig av-/påknapp. Konkurrensen i vänstervarv är inte mördande och, framför allt, ni kommer att ha kul!

Det visste inte jag heller innan jag blev tipsad av en terrierdomare om denna ras.. Och jag föll pladask! Men precis som med andra raser ska man välja uppfödare med omsorg...

ja det kan jag nog hålla med om, man måste lära sig tidigt var deras av och på knappar är. det kan jag märka på min tollare, jag har inga problem alls att få henne "stänga av" hon är väldigt mig tillags, men skulle ex min man eller någon annan försöka så kan det vara dövörat till och lite rusigare, hon lyssnar men inte på samma vis.. nästan lite barntrotsiga kan de vara.:)

Då kanske jag kan vara behjälplig med lite information om "de små röda"
Vi har uppfödning av tollare och har varit ägare till rasen sedan 1993, då vi köpte vår första tollare i tron att vi köpte en sällskapshund. Hunden ifråga var dock av en annan åsikt och tillbringade sina första år med att vara missförstådd, tills dess att vi faktiskt började träna och tävla mycket aktivt. Då blev hon en lugn och harmonisk individ.

Jag anser att en bra tollare är mycket mer aktiv än någon av de andra retrieverraserna. Jag tävlar bland annat agility och har valt bort de övriga retrieverraserna för att de inte har samma fart som tollaren har.
Ingen av våra hundar hade fungerat som sällskapshund, samtliga våra uppfödningar har kommit till aktiva hem där de antingen jagar och/eller tränar och tävlar i andra grenar.
Tre av våra uppfödningar har fått omplaceras då de inte fungerade i sina första hem på grund av otillräcklig aktivering.

I rasen finns även en del problem med rädslor och aggressivitet. Det är naturligtvis inte önskvärt men man skall inte förneka att det finns och förekommer alldeles för ofta.

Det finns en väldigt stor spridning i rasen. En del kennlar avlar mest för sällskap och utställning. Dessa hundar är naturligtvis lite lugnare.
Finns även kennlar som avlar mer på prestation och aktiva hundar. Vår kennel är en sådan. Dessa hundar bör komma till folk som vill arbeta med sina hundar.

Jag är mycket nöjd med våra hundar och kan inte tänka mig någon av de andra retrieverraserna då dessa inte har tillräckligt mycket fart enligt mig. Det har tollaren.

Tror mycket väl att du skulle kunna ha en tollare men var i så fall noga med vilken kennel du väljer så att du vet vad du får. Rasen är inte speciellt homogen, varken i utseende eller mentalitet.

En bra tollare är dock en mycket trevlig hund och den kan ta det lugnt någon dag då och då under förutsättning att den får ta igen det någon annan dag. De har dessutom en stor portion humor och är otroligt lättlärda, på gott och ont.
Och så är de ju så fruktansvärt söta:D

yrsa7.gif

yrsa-1.gif

viska4.gif

/
Susanne

Jag har en lapsk vallhund. Inte mycket behöver göras inför en utställning, de är naturligt vackra:-) De arbetar bra!!!!
Ganska stort aktiveringsbehov. Vill du veta mer är det bara att pm-a mig så berättar. Risk för långa svar...
Korthårig Collie, mmmm jag gillar. Jag är för övrigt svar för vallraserna. Sheltie är ju jättetrevliga. De jag har träffat har jag tyckt om från första början. De passar bra som gårdshund. Lagom storlek. Till min dotter har jag tittat på Västgötaspets. Jag svag för spetraserna också.... Jag är svag för de mesta hundar....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Ännu en rastråd, förlåt, men ni är ju så duktiga här :D Jag har börjat fundera på en tredje hund men det kommer inte längre än till...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte