Ändrade krav på nästa hund (rastråd)

P

Phocahontas

Nu har mina krav på nästa hund ändrats något och därför vänder jag mig ännu en gång till kunniga Buke för hjälp!

Jag vill ha en hund som är mellan 30-60 cm i mankhöjd
Stabil mentalt
Relativt ”frisk” ras
Inget eller lite viltintresse
Förig och lättlärd med will to please
Lätt att fixa iordning inför utställningar är ett plus
Ska gilla att träna och jobba men inte klättra på väggarna av en eller två dagar med ca 45 minuters promenad och lättare trix/lydnad.

Mina mål och tankar med nästa hund är:
Tävla lydnad (minst LP1 och åtminstonde start i klass 2)
Viltspår, siktet inställt på SVCH
Utställning

Jag funderar själv på en Australian Shepherd, Kelpie, Perro de agua espanol, Welsh Corgi Cardigan, Kooikerhondje eller någon retriever. Är jag fel ute tycker ni? Andra förslag? Har kikat på Stabyhoun också men tycker de verkar ojämna mentalt.

Sv: Ändrade krav på nästa hund (rastråd)

En labbe skulle nog sitta fint tycker jag. Kanske inte värsta jaktlinjerna, men mer dp än utställningsvarianten.

Vad är en dp labbe? :o

Vad jag har hört av Kelpies och Australian Shepherd är att de är arbetsnarkomaner som blir lite snurriga i skallen av att vila. Jag skulle kanske titta på Golden Retriever med jaktlinjer. De är ganska spunkiga hundar som ska tydligt ha en av och på knapp. Däremot fallerar de på utställningar..

Själv är jag kär i shetland sheepdog som är lättlärda och otroligt kvicka i skallen men jag vet faktiskt inte om viltspår av CH-kvalitet är deras "cup of tea" så att säga. Däremot har jag sett flera sheltiesar som kör lydnad och har fått LP1. Mammas hund var duktig på allting man ville göra eftersom han dels hade arbetsvilja och dels var så smart att han förstod och lärde sig saker kvickt. Han gick lydnad, agility, spår och utställningar.
Annars är ju rasen väldigt frisk av sig jämfört med många andra hundraser. HD förekommer knappt, ögonproblem finns men oftast inte mer än "lindrigt" (hundarna blir knappt påverkade).

Jaja jag tror jag är ute och cyklar men ett förslag kan ju inte skada!

Dp står för dual purpose. Den mer ursprungliga linjen i utseendet, som fungerar att jobba men också att ställa ut. Inte en smal pinne och inte en tunna.
Rörlig och glad och positiv (envis är alla labbar, mer eller mindre :)).
Vet dock inte om så många såna kennlar, men det kanske andra här känner till.

Eller så pratar du med en uppfödare av jaktlinjer och berättar vad du är ute efter så kanske denne kan hjälpa till med att välja linjer.

Jag tror säkert att en normalbegåvad sheltie skulle fixa SE VCH, det gäller dock att vara noga med mentaliteten och tex skotträdslor.

Det låter som en tollare från en bra kennel kan passa.
Men se upp, det finns otroligt mycket skit i rasen, rädslor och brister i det sociala är ganska vanligt. Men får du tag i en bra tollare har du en hund som både går bra på utställning och funkar i lydnad och viltspår utan problem.

Sheltie har väl också ganska många brister, men jag vet minst tre stycken som är lydnadschampion (dock samma förare, kanske är honom det hänger på ;)).

Övriga retriever-raser kräver nog mer än vad du har att erbjuda, och hos labben och golden är det få hundar som når framgång inom både utställning och lydnad/bruks/jakt eftersom dom är så pass uppdelade. Flatten är väldigt DP genom rasen, men är nog som sagt mer krävande än vad du vill erbjuda. Likdant med Kelpie och Aussie, dom kräver en hel del.

Priscilla här på buke har en supertrevlig Kooiker som är framgångsrik inom både lydnad och utställning, och säkert kommer bli SE VCH till slut. Men efter vad jag har förstått har den rasen också ganska stora brister både socialt och gällande rädslor, men hittar du en seriös kennel skulle den rasen säkert passa med.

Jag har fått för mig att Tollaren är en av de mest krävande retriever raserna, stämmer inte det?

Tycker shelties är superfina men tycker det finns för mycket rädslor och mentalt "skräp" i rasen, så de är nog inte aktuella om jag inte hittar en superkennel som är väldigt noga med mentaliteten.

Har ju en liten blandras nu och hans dagliga aktivering består av 1 promenad på minst 1½ timme, ofta mer. Blir ofta även någon kortare på kanske 45min. Har honom lös så ofta det går på våra promenader. Bor nära skogen så mycket vistelse i skog och mark. Utöver våra promenader tränar vi lydnad ca 30 minuter varje dag, och i perioder även mycket trix. På sommaren och hösten blir det mycket viltspår, i år har vi snittat 3/vecka tror jag. Träffar några kompisar 1/vecka för lydnadsträning, brukar hålla på drygt 1 timme.

Bor på gård så hundarna har oftast möjlighet att gå ut och in som dom vill, de har hela gården att röra sig på när de är ute.

jag har tollare och kan säga att jag upplever en vanlig golden som mer krävande, kan ju vara högst indviduellt, mitt exemplar kan ju vara lugnare än de flesta och alla golden jag träffat mer krävande.

det enda negativa jag kan se med min hund just nu är att hon blivit lite skotträdd men det ska vi göra ett försök att träna bort igen.
annars är det en mkt trevlig ras, lugn, harmonisk, lyhörd och arbetsvillig men även en hund som inte har något emot en sovmorgon;) väldigt frisk ras, de 4 år jag haft henne i min ägo(sen hon var 8v) har hon bara haft en sträckning.
när det är dags för nästa hund kommer vi fortsätta på tollaren..

Jag var inne på samma linje som du men hittills har alla shelties jag ägt och träffat varit riktigt modiga och trevliga hundar utan rädslor alls. Min uppfödare har glada och trygga hundar faktiskt och valpen jag har nu uppvisar både mod och nyfikenhet mot föremål som smäller högt eller nya människor (ska fram och undersöka hela tiden!). Jag var orolig i början för hon verkade feg när jag tittade på henne som valp men så fort jag fick hem henne kom :devil: -en fram och hon är lika social och framåt som min schäferkorsning.

Så jag tror faktiskt att om du hittar en vettig kennel, som med alla andra raser, så ska det inte vara något problem. Min mor har som sagt kört lydnad, spår och agility utan att hunden uppvisat någon osäkerhet. Varken mot nya hinder, människor eller utmaningar. Min lilla är inte rädd för hästar, bilar o.s.v.

kl*
Jag kanske är helt fel ute men jag tänkte amstaff när jag såg den lilla listan.

Kan inget om utställning men vad sägs om en collie? Korthårig är ju lättare inför utställning och de långhåriga är inte lika lätta eftersom det är två olika linjer - arbetslinje och utställningslinje. Min hund (långhårig) är framavlad för arbete/bruks och många hundar från den kenneln har varierande päls, vissa har inte så mycket päls som är önskvärt hos en långhårig men det går ju alltid.

Frisk ras, vallhund = förig hund. Kan klara av en eller två dagar med bara promenader och små enklare lydnadsövningar utan att bli knäpp, bra av-på knapp. (gäller både LH och KH)

De KH har bättre mentalitet än de LH på grund av att det gick en period då alla ville ha en Lassie... Ja du förstår vad som hände då :( Så det är viktigt att hitta en bra kennel som avlar på mentalitet och mindre på utseende. Min hunds föräldrar är inte perfekt men han blev perfekt :love: Han har bra huvud och skulle förmodligen platsa bra i utställningsringen om matte ville.

Hade jag fått välja så hade jag hellre haft en KH men det blev en LH och det ångrar vi inte, han är ju bättre än våra förväntningar :love:

Jag har fått för mig att Tollaren är en av de mest krävande retriever raserna, stämmer inte det?

Beror på vem man frågar ;) Vissa säger att "Tollare är retrievernas motsvarighet till BC", men jag kan ärligt säga att jag har inte stött på någon tollare som inte klarar av att leva ett aktivt familjeliv (i stil med det du beskrev att du aktiverar din blandras). Det finns dom kennlarna som avlar på "extremhundar" (typ "jakt-tollare"), men dessa hundar går sällan bra i vänstervarv.

Men i övrigt skulle jag nog vilja lägga den jaktavlade varianten av både labbe, golden och flat före tollarna i aktivitetsbehov.

Senast ändrad:

Beror på vem man frågar ;) Vissa säger att "Tollare är retrievernas motsvarighet till BC", men jag kan ärligt säga att jag har inte stött på någon tollare som inte klarar av att leva ett aktivt familjeliv (i stil med det du beskrev att du aktiverar din blandras). Det finns dom kennlarna som avlar på "extremhundar" (typ "jakt-tollare"), men dessa hundar går sällan bra i vänstervarv.

Men i övrigt skulle jag nog vilja lägga den jaktavlade varianten av både labbe, golden och flat före tollarna i aktivitetsbehov.

Håller med! De Tollare jag träffat lever som aktiva familjehundar och trivs utmärkt med det. Känns som deras aktiveringsbehov är något överdrivet faktiskt.

När det pratas om Tollare så kan jag slänga in lite info.
Går på samma kurs som en Tollare och den är superduktig. Betydligt yngre än resten av hundarna men helt klart bäst av alla iallafall :D
Ägaren till den hunden har en äldre tollare sen innan och hon har berättat att hennes äldre har väldigt svårt för att varva ner, därför arbetar hon nu annorlunda med unghunden - hon vill inte att den ska bli lika "jobbig" som hennes andra hund.
Jag har förstått det som att de väldigt lätt kommer igång, vill mycket. Men svårt med passivitet.

Ska läsa på litegrann om tollarna och ev. kontakta någon uppfödare och höra om dom tror den kan passa mig. Har inga positiva erfarenheter av tollare dock, en bekants bror hade två stycken, tränade med mina föräldrars golden tillsammans med dom, jättefina men hade stora problem att slappna av trots passivitetsträning från början. Med några timmars motion/dag så fungerade dom dock i vardagen, idag är båda omplacerade pga deras aktivitetsbehov och i familjen finns istället en goldenhane ur DP linjer.

muppia: Gillar egenskaperna hos den KH collin men tyvärr inte utseendet.

Jag var inne på samma linje som du men hittills har alla shelties jag ägt och träffat varit riktigt modiga och trevliga hundar utan rädslor alls. Min uppfödare har glada och trygga hundar faktiskt och valpen jag har nu uppvisar både mod och nyfikenhet mot föremål som smäller högt eller nya människor (ska fram och undersöka hela tiden!). Jag var orolig i början för hon verkade feg när jag tittade på henne som valp men så fort jag fick hem henne kom :devil: -en fram och hon är lika social och framåt som min schäferkorsning.

Så jag tror faktiskt att om du hittar en vettig kennel, som med alla andra raser, så ska det inte vara något problem. Min mor har som sagt kört lydnad, spår och agility utan att hunden uppvisat någon osäkerhet. Varken mot nya hinder, människor eller utmaningar. Min lilla är inte rädd för hästar, bilar o.s.v.
Vill bara kapa tråden lite och fråga varifrån dina shelties kommer?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Ännu en rastråd, förlåt, men ni är ju så duktiga här :D Jag har börjat fundera på en tredje hund men det kommer inte längre än till...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat