Analys eller inte anonym omröstning

Analys eller inte anonymt

  • Absolut analys är livsviktigt

    Röster: 56 57,7%
  • Gärna analys men inte livsviktig

    Röster: 29 29,9%
  • Är inte i behov av analys men är bra i specifika fall

    Röster: 7 7,2%
  • Analys är i många fall överskattat

    Röster: 2 2,1%
  • Aldrig analys

    Röster: 3 3,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    97
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar förutom palmolja kolla fett, protein, socker och salt i sånt vi äter regelbundet.
Men tanken med mitt inlägg var mer att om vi inte hade någon aning om vad något av våra livsmedel innehöll för näring så skulle det bli svårt. Om olika livsmedel ena gången innehöll noll näring och nästa gång 50% fett, ibland mineraler och vitaminer och i bland inte osv, hur skulle vi må då?
Om vi skulle leva på bara hö och inte veta vad det innehöll, först när vi magrat av, blivit feta, får dåliga naglar och hud, blivit trötta och slöa osv så märker vi att det inte var rätt hö för oss. Skulle någon människa gå med på det?
Vi kan dock välja själva vilken kost vi vill äta och kan även välja att ta konsekvenserna om vi mår dåligt av den kost vi valt. Det kan inte en häst.
Så att betala mellan 700-1000kr per år för en höanalys tycker jag är en droppe i havet jämfört med vad det kostar att fodra i blindo.
Om analysen stämmer..

Sen är det ju också så att när du äter din mat är du medveten helt om vad äter?
Äter du egenodlad och egenuppfött 100 procent

Annars kan du inte alls veta vad du får i dig till 100 procent

Sen känner du väl vad du mår bra av eller analyserar du dina egenodlade tomater osv.

Ditt resonemang håller inte
 
Jag brukar skicka in till analys själv och har ingen orsak att tro att resultatet som jag får hem inte stämmer. Sen jag började använda analys som grund för foderstat har jag haft hästar som är mättare, slipper hudbesvär och olika problem med hovarna.
Ja men det är ju bra
Alla ser ju inte heller vad hästarna behöver.

Men hur ackurat är en analys för allt foder du köper in tror du?
 
Jag frågade hur du kan veta att analysen ofta är fel. Du har inte inte svarat på det? Hur vet du att analyserna ofta har fel?
Hur vet du att analysen så ofta har rätt?

Frågan är hur bra det är att inte kunna se utan analys vad ens hästar behöver
Att blint förlita sig på analys är märkligt och uppenbarligen farligt i många fall. Bara på bild skrivs det ju alltför ofta om analyser som inte stämmer och hur beräkningar inte går ihop..
 
Jag förstår verkligen inte varför analysen inte skulle stämma? Det är ju superlätt för individuella djurägare att kolla själva och outa en leverantör som inte håller måttet - de har verkligen ingenting att tjäna på att sitta och försöka "förfalska" sina höanalyser.
 
Du vill göra research men som trådstartare skapar du till stor del hur diskussionen ska se. Sen kommer inlägg som #5 i denna tråd :confused::confused::confused: Vad blir det för seriös research när du mest verkar vilja få folk irriterande över ej analyserat hö? Vad för positivt kan något sånt ge ens böcker och tänker du att det är bra reklam att få för ditt författarskap? Sorry men jag förstår verkligen inte poängen med trådarna.
 
Jag förstår verkligen inte varför analysen inte skulle stämma? Det är ju superlätt för individuella djurägare att kolla själva och outa en leverantör som inte håller måttet - de har verkligen ingenting att tjäna på att sitta och försöka "förfalska" sina höanalyser.
Men ändå uppenbarligen gör den ju långt ifrån alltid det
 
Kan inte se behovet av analys av en ensilage bal, för att det skal ge ett genomsnitt av balens verkliga värden, behövs ungefär hundra prover från de olika lagren i balen, då näringsvärde kan skifta 4-5 gånger på bara någon meter äng. Lägg därtill att alla dessa prover måste tas på varje bal för att få ett genomsnitt för hela ensilage perioden. Några balar behövs det läggas till lite, och andra dras ifrån.
 
Du vill göra research men som trådstartare skapar du till stor del hur diskussionen ska se. Sen kommer inlägg som #5 i denna tråd :confused::confused::confused: Vad blir det för seriös research när du mest verkar vilja få folk irriterande över ej analyserat hö? Vad för positivt kan något sånt ge ens böcker och tänker du att det är bra reklam att få för ditt författarskap? Sorry men jag förstår verkligen inte poängen med trådarna.
Det var skrivet med glimten i ögat🥹

Jag försöker ingenting
Jag ville ha reda på till vilken grad denna övertro på analys hamnade på
Om folk blir irriterade är det deras val ☺️

Du måste inte förstå poängen med trådarna 🥹
 
Jag förstår verkligen inte varför analysen inte skulle stämma? Det är ju superlätt för individuella djurägare att kolla själva och outa en leverantör som inte håller måttet - de har verkligen ingenting att tjäna på att sitta och försöka "förfalska" sina höanalyser.

Inte heller från labsidan, tex Eurofins som är ett av de största höanalys företagen är Swedac ackrediterade.

https://www.swedac.se/tjanster/ackreditering/

Alltså jag blir så beklämd av den kunskapsförakt som florerar. På vilket sätt är höanalys dåligt?! 🤦🏼‍♀️ Även om det bara blott skulle ge en minimal fingervisning om hövärden- det är väl ändå bättre än att fodra helt i blindo???

Herregud, folk alltså.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
621
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 539
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 415
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 148
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp