Analys eller inte anonym omröstning

Analys eller inte anonymt

  • Absolut analys är livsviktigt

    Röster: 56 57,7%
  • Gärna analys men inte livsviktig

    Röster: 29 29,9%
  • Är inte i behov av analys men är bra i specifika fall

    Röster: 7 7,2%
  • Analys är i många fall överskattat

    Röster: 2 2,1%
  • Aldrig analys

    Röster: 3 3,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    97
Status
Stängd för vidare inlägg.
Och om dom "rena" produkterna inte skickats in på analys och följer Livsmedelsverkets rekommendationer på gränsvärden så kan dom vara rakt av giftiga...

Jag har jobbat på ett miljöanalyslabb, vi tog bland annat emot jord, vatten, kosmetika och tillskott.

En hel del gånger kom "rena" märken tillbaks med för höga värden på tungmetaller. Ekologisk jord också. Det klaraste dricksvattnet kunde innehålla PCB. En del matchande inte sitt deklarerade näringsvärde.

Även om analyser bara är ett snittvärde på det som skickats in, så är det livsviktigt även för människor. Vi kollar sällan tungmetaller på höanalys pga hästars kortare livstid, men många bönder skickar in jordprover eftersom dom odlar spannmål.

Att tro att analyser är nån sorts hittepå är definitivt vetenskapsfientligt, och helt utdaterat.
 
Hur kan övertro vara farligt för att analysen kan vara fel, men oanalyserat är toppen? Det blir ju samma sak
Jag går efter erfarenhet alert vaksamhet och ett ”gott djuröga”
Lika lite som jag missar att människor inte mår bra lika lite gör jag det på ett djur

Jag måste inte ha falska snuttefiltar
Grunden är något helt annat
 
Jag går efter erfarenhet alert vaksamhet och ett ”gott djuröga”
Lika lite som jag missar att människor inte mår bra lika lite gör jag det på ett djur

Jag måste inte ha falska snuttefiltar
Grunden är något helt annat

Har du någon gång haft en häst med fång?

Vad ringde du senast ut veterinären om?

Eller är veterinärer inte något du tror på heller?
 
Nej
Jag anser att övertro till analyser är skadligt

Anser du att alla analyser är rätt?

Vart går gränsen för övertro till att ha det som ett hjälpmedel tycker du?

Jag vet inte, jag mailade och frågade nu hur de gör sina analyser och hur stor tillförlitlighet de har.
Men är de 50% rätt är det större chans att ha ett hum om vad hästen får i sig än 0 som det blir utan analys.
 
Vart går gränsen för övertro till att ha det som ett hjälpmedel tycker du?

Jag vet inte, jag mailade och frågade nu hur de gör sina analyser och hur stor tillförlitlighet de har.
Men är de 50% rätt är det större chans att ha ett hum om vad hästen får i sig än 0 som det blir utan analys.
Men är det så svart eller vitt för dig
Om analys gör dig trygg är det ju bra

Uppenbarligen mår rätt många hästar kasst MED analys
Övergödda, felgödda
 
Men är det så svart eller vitt för dig
Om analys gör dig trygg är det ju bra

Uppenbarligen mår rätt många hästar kasst MED analys
Övergödda, felgödda

Ja mer trygg än inget :)
Tycker inte jag ser det svart eller vitt, därav jag mailat och frågar?

Det gäller att en kan tolka analysen med och är medveten om hullbedömning. Har inte bara med analys att göra.
 
Det var skrivet med glimten i ögat🥹

Jag försöker ingenting
Jag ville ha reda på till vilken grad denna övertro på analys hamnade på
Om folk blir irriterade är det deras val ☺️

Du måste inte förstå poängen med trådarna 🥹
"

Påstridig, ha rätt mentalitet och en air av dryghet

Det handlar ju inte om analysen
Det handlar om att få rät
t"


Tja, det är rätt likt vad du håller på med. Glimten i ögat eller ej är det hela uppenbart inte sådär jättekul när folk skriver bra sakliga svar om varför analys är positivt (svaren är utformade efter dina inlägg dvs hur du skriver) och detta är din attityd genom trådarna :confused: Att visa på att hästforum "hugger på allt"?
 
"

Påstridig, ha rätt mentalitet och en air av dryghet

Det handlar ju inte om analysen
Det handlar om att få rät
t"


Tja, det är rätt likt vad du håller på med. Glimten i ögat eller ej är det hela uppenbart inte sådär jättekul när folk skriver bra sakliga svar om varför analys är positivt (svaren är utformade efter dina inlägg dvs hur du skriver) och detta är din attityd genom trådarna :confused: Att visa på att hästforum "hugger på allt"?
Men hur du uppfattar mig och om det är kul eller inte vad har det med mig att göra?

Jag tror att det blir otäckt och jobbigt för en hel del människor att få sin (över) tro utmanad

Det leder till och med till påhopp, följa efter i alla trådar jag skriver i till den grad att det blir uppenbart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
621
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 540
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 415
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 148
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp