Analys eller inte anonym omröstning

Analys eller inte anonymt

  • Absolut analys är livsviktigt

    Röster: 56 57,7%
  • Gärna analys men inte livsviktig

    Röster: 29 29,9%
  • Är inte i behov av analys men är bra i specifika fall

    Röster: 7 7,2%
  • Analys är i många fall överskattat

    Röster: 2 2,1%
  • Aldrig analys

    Röster: 3 3,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    97
Status
Stängd för vidare inlägg.
Var det den goda tillgången till grovfoder som gjorde att bönder slaktade fler djur tidigare än tänkt och importerade foder från Polen till sina djur?
De importerade mer än det behövdes i ffa augusti. Sen kom ju regnet och nästan en hel skörd som in många fall var osålda. Men ja djuren måste ju äta i september med.

Min stallägare gjorde helt rätt , importerade för 1 månad. Sedan kom höt.
 
De importerade mer än det behövdes i ffa augusti. Sen kom ju regnet och nästan en hel skörd som in många fall var osålda. Men ja djuren måste ju äta i september med.

Min stallägare gjorde helt rätt , importerade för 1 månad. Sedan kom höt.

Jag tolkar det mer som ett utfall av att man blir stressad av att se att det är brist nu och man vet aldrig om det kommer bli en bra andraskörd eller om det ser bra ut ända tills det är dags att skörda och då regnar allt bort. Samtidigt närmar sig hösten och man har inte tillräckligt för att känna sig trygg när man dessutom varit tvungen att tilläggsfodra under sommaren? Mer osäkerhet inför framtiden med små marginaler än okunskap alltså...
 
Jag tolkar det mer som ett utfall av att man blir stressad av att se att det är brist nu och man vet aldrig om det kommer bli en bra andraskörd eller om det ser bra ut ända tills det är dags att skörda och då regnar allt bort. Samtidigt närmar sig hösten och man har inte tillräckligt för att känna sig trygg när man dessutom varit tvungen att tilläggsfodra under sommaren? Mer osäkerhet inför framtiden med små marginaler än okunskap alltså...
Fast numera regnar det ju inte bort eftersom man gör hösilage och de flesta kan faktiskt äta tokblött. Frysa bort kan det däremot. Torr sommar, tidig höst är mardrömmen
 
Fast numera regnar det ju inte bort eftersom man gör hösilage och de flesta kan faktiskt äta tokblött. Frysa bort kan det däremot. Torr sommar, tidig höst är mardrömmen

Regna bort som i att det ligger omkullslaget och dränkt på översvämmade fält som pga tidigare torka inte kan hantera vatten på ett bra sätt och som man inte vill köra sin traktor på för att inte pajja ännu mer...
 
Fast numera regnar det ju inte bort eftersom man gör hösilage och de flesta kan faktiskt äta tokblött. Frysa bort kan det däremot. Torr sommar, tidig höst är mardrömmen
Jag förstår inte riktigt varför det är viktigt att poängtera att andra gör fel? Jag tänker att de flesta gör så gott de kan. Jag bor strax utanför Göteborg och vi hade en fantastisk maj. Första skörden blev kanon, jag köpte hö med kvot 8 som jag fodrar med fram till det blir kallare så jag kan ge ensilage.
 
Jag går efter erfarenhet alert vaksamhet och ett ”gott djuröga”
Lika lite som jag missar att människor inte mår bra lika lite gör jag det på ett djur

Jag måste inte ha falska snuttefiltar
Grunden är något helt annat

Så alla vi som kör analyserat använder inte gott djuröga? Vi är alla helt dumma i huvudet och går exakt bara efter analysen oavsett hur hästen ser ut?
Det är inte konstigt att du får mothugg när du har denna attityd. Riktigt oskön människosyn.

När många skriver att för deras hästar är analys livsviktigt pga fångrisk t.ex så menar du alltså att du med gott djuröga skulle kunna avgöra sockerhalt i hö/hösilage?

Varför kan du inte bara acceptera att många av oss vill ha analys för det HJÄLPER till att se så hästen får i sig sina grundbehov. Det är ett hjälpmedel, inget mer. Om din upplevelse IRL är att folk bara ser till analysen och skiter i hur hästarna ser ut så är ju det jättetråkigt.

Buke är heller inget genomsnitt av hästmänniskan utan här samlas det fler kunniga personer som är intresserad av att diskutera och lära sig saker. Antagligen därav du inte får de svaret du vill i din omröstning. Folk här är kunniga och följer experter och veterinärers råd att man ska analysera sitt grovfoder.

Jag skiter fullständigt i om folk ger sina hästar oanalyserat grovfoder så länge hästarna ser ut att må bra men jag förväntar mig också att inte bli hånad av någon med gott hästöga för att jag väljer att ge min häst analyserat grovfoder.....

T.ex i Mälardalen är det väldigt bra att veta hur mycket, eller jag borde skriva lite, selen det är i grovfodret då det är livsviktigt för hästen och om man ger tillskott utan att ha koll på grovfodret kan man förgifta sin häst t.ex
 
Jag förstår inte riktigt varför det är viktigt att poängtera att andra gör fel? Jag tänker att de flesta gör så gott de kan. Jag bor strax utanför Göteborg och vi hade en fantastisk maj. Första skörden blev kanon, jag köpte hö med kvot 8 som jag fodrar med fram till det blir kallare så jag kan ge ensilage.
När man behöver gå ur fb grupper i maj för att de tror att de kommer behöva slakta hästarna och börjar hamstrar hö t det rätt irriterande.

Det kommer gå åt det hållet att förstaskörden blir sämre, men det är ju jättebra att ni fick bra. Inget fel att köpa förstaskörd om det är bra, men dumt att lita på det i om klimatet
 
Regna bort som i att det ligger omkullslaget och dränkt på översvämmade fält som pga tidigare torka inte kan hantera vatten på ett bra sätt och som man inte vill köra sin traktor på för att inte pajja ännu mer...
Det drabbar väl mest en enstaka bonde numera, som inte kör i tid. Varför man inte skulle vilja köra på det fattar jag inte. Slår du inte måste du ändå plöja om. Verkar mest som bonden är trött på eländet eller inte vet om hen kan sälja 50% hösilage


När man skulle ta hö hände det, eftersom man väntade och väntade på sol.
 
Jag tror på att analysen kan ha fel
Vilket den ofta har
Den är inte alls korrekt till hundra procent

Jag tror på erfarenhet, gott djuröga och bra höleverantör 💖
Men vad menar du med ofta fel? Hästar är ju individer och det som är en perfekt analys för en häst är det inte för en annan. Huvudsaken är att man har en grund att gå efter. Eller vad har du för "bevis" att analyser ofta är fel?
 
När man behöver gå ur fb grupper i maj för att de tror att de kommer behöva slakta hästarna och börjar hamstrar hö t det rätt irriterande.

Det kommer gå åt det hållet att förstaskörden blir sämre, men det är ju jättebra att ni fick bra. Inget fel att köpa förstaskörd om det är bra, men dumt att lita på det i om klimatet
Varför kommer det att gå åt det hållet, förklara gärna.
 
Vem har sagt att de promt vill ha 1a skörden? Det känns som något en oerfaren säger, för de tror att näringen är slut till andraskörden? Eller vad det nu kan vara. Jag har också hört det från folk som fortfarande tror att protein ger fång... Jag vill alltid ha andraskörd om jag måste välja utan att ha analysen framför mig. För undantag kan ju alltid finnas, så helst, om jag får välja, så ser jag analysen först, innan jag väljer första eller andraskörd.
nä jag vet inte heller var personen läst det. Nu har det varit så att 1a skörden här de senaste åren varit den bästa för min fånghäst med låg MJ, lågt socker och bra/normal protein. Men det kan ju såklart ändras.
 
Har det hänt att det inte regnar på hösten i Sverige? Inte ens 2018 var det egentlig brist på hö. Bönderna fick inte sålt det de körde in i okt/nov som oftast var bättre än det importerade. Köpte hö för 1.1 kr kg våren 2019 (hygieniskt perfekt ängshö)
Det hjälper ju inte mkt att få in ett fint gräs i okt/nov när djuren behöver fodras hela sommaren pga bristen på gräs? När man får ta slåttervallarna till bete istället för att kunna slå dom, för att ens få djuren att överleva? Vilket såklart gör att det finns ännu mindre till vintern. När till och med bevattningsdammarna och kanalen var torra så det gick inte ens att vattna det som det finns bevattning till. Hjälper inte mkt att det regnar i oktober, när gräset redan dött och marken är så torr att den inte klarar av att ta emot vattnet som kommer...
Men ja, jag slaktade väl ut en tredjedel av besättningen för att det var kul eftersom det var ett sånt enormt överskott på grovfoderO_o
 
Det drabbar väl mest en enstaka bonde numera, som inte kör i tid. Varför man inte skulle vilja köra på det fattar jag inte. Slår du inte måste du ändå plöja om. Verkar mest som bonden är trött på eländet eller inte vet om hen kan sälja 50% hösilage


När man skulle ta hö hände det, eftersom man väntade och väntade på sol.
Varför skulle du behöva plöja om bara för att du inte kan slå gräset?
 
Det hjälper ju inte mkt att få in ett fint gräs i okt/nov när djuren behöver fodras hela sommaren pga bristen på gräs? När man får ta slåttervallarna till bete istället för att kunna slå dom, för att ens få djuren att överleva? Vilket såklart gör att det finns ännu mindre till vintern. När till och med bevattningsdammarna och kanalen var torra så det gick inte ens att vattna det som det finns bevattning till. Hjälper inte mkt att det regnar i oktober, när gräset redan dött och marken är så torr att den inte klarar av att ta emot vattnet som kommer...
Men ja, jag slaktade väl ut en tredjedel av besättningen för att det var kul eftersom det var ett sånt enormt överskott på grovfoderO_o
Fast det hade väl varit bra om du kunnat sälja det du fick in i oktober? Vilket flera bönder inte kunde.
 
Varför kommer det att gå åt det hållet, förklara gärna.
Med fb eller med förstaskörden?

Varför Facebook spårar vet jag inte

Men det verkar som om vårarna i stora delar av Sverige tänker bli kallare och torrare så att förstaskörden inte hinner få längd innan den blommar.

Men klimatet kan ju ändra sig igen, det är starka krafter igång.
 
Det hjälper ju inte mkt att få in ett fint gräs i okt/nov när djuren behöver fodras hela sommaren pga bristen på gräs? När man får ta slåttervallarna till bete istället för att kunna slå dom, för att ens få djuren att överleva? Vilket såklart gör att det finns ännu mindre till vintern. När till och med bevattningsdammarna och kanalen var torra så det gick inte ens att vattna det som det finns bevattning till. Hjälper inte mkt att det regnar i oktober, när gräset redan dött och marken är så torr att den inte klarar av att ta emot vattnet som kommer...
Men ja, jag slaktade väl ut en tredjedel av besättningen för att det var kul eftersom det var ett sånt enormt överskott på grovfoderO_o
Nu är det ett hästforum med mestadels hobbyägare. De importerade ju ofta skit som de sedan satt med när höt väl kom. Tror många hobbyhästägarw insåg att man måste ha lite extra. Kossor, som det låter som du har, ger väl inte den marginalen att du ligga månader före, även om det säkert vore bra.
 
Fast det hade väl varit bra om du kunnat sälja det du fick in i oktober? Vilket flera bönder inte kunde.
IMG_0150.jpeg
 
Nu är det ett hästforum med mestadels hobbyägare. De importerade ju ofta skit som de sedan satt med när höt väl kom. Tror många hobbyhästägarw insåg att man måste ha lite extra. Kossor, som det låter som du har, ger väl inte den marginalen att du ligga månader före, även om det säkert vore bra.
Tja hobby häst ägare här, nu hade vi ju tur att vår bonde hade precis så det räckte åt oss men om inte så precis som för @Santoxen hade det knappast hjälpt ett skvatt att någon bonde fick in hö i oktober när betet tog slut i juli??

Självklart fanns de som greps av panik och tog beslut de inte bort men att de bara skulle ha varit att ha is i magen och väntat ut en höstskörd är ju knappast så de var för alla...

Skithö är knappast bra men det kan iaf hålla liv i en häst bra mycket bättre än luft.
 
Nu är det ett hästforum med mestadels hobbyägare. De importerade ju ofta skit som de sedan satt med när höt väl kom. Tror många hobbyhästägarw insåg att man måste ha lite extra. Kossor, som det låter som du har, ger väl inte den marginalen att du ligga månader före, även om det säkert vore bra.
Jag har lamm och hästar, inte nöt. Marginaler finns men inte tillräckligt för att klara ett sådant år som 2018... Jag hade bete till mitten av juni ungefär, slutet av juni på naturbetet, vallarna som slogs för första skörd i slutet av maj/början av juni började växa ordentligt igen i slutet av september/ början av november... Hade jag haft möjlighet att importera foder i juni/juli hade jag gjort det (är KRAV), nu fick de gnaga på slåttervallarna och äta det jag hade kvar av vinterfodret (som egentligen ska räcka till första månaderna installade på hösten) och inte betäckas förrens senare på året, så fodret skulle räcka...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
621
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 540
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 415
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 148
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp