Analys eller inte anonym omröstning

Analys eller inte anonymt

  • Absolut analys är livsviktigt

    Röster: 56 57,7%
  • Gärna analys men inte livsviktig

    Röster: 29 29,9%
  • Är inte i behov av analys men är bra i specifika fall

    Röster: 7 7,2%
  • Analys är i många fall överskattat

    Röster: 2 2,1%
  • Aldrig analys

    Röster: 3 3,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    97
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tja hobby häst ägare här, nu hade vi ju tur att vår bonde hade precis så det räckte åt oss men om inte så precis som för @Santoxen hade det knappast hjälpt ett skvatt att någon bonde fick in hö i oktober när betet tog slut i juli??

Självklart fanns de som greps av panik och tog beslut de inte bort men att de bara skulle ha varit att ha is i magen och väntat ut en höstskörd är ju knappast så de var för alla...

Skithö är knappast bra men det kan iaf hålla liv i en häst bra mycket bättre än luft.
Min stallägare var klok o köpte för en månad, sen kom det. Nu har jag alltid några månader så gott om tid att importera om det behövs. Tänker från december typ och så ska det ju räcka till nästa december
 
Fick svar på mitt mail nu :)

"Tack för din fråga och ditt intresse!

Närings- och mineralanalyserna som vi utför är ackrediterade av Swedac. Enkelt förklarat är det ett kvalitetscertifikat att vi uppfyller och följer deras ISO-standarder. Näringsanalysen är ackrediterad efter ISO 12099 "Djurfoder, spannmål och spannmålsprodukter – Riktlinjer för tillämpning av nära infraröd spektrometri" och mineralanalyserna efter ISO SS-EN 17053:2018 "Djurfoder - Metoder för provtagning och analys - Bestämning av spårelement, tungmetaller och andra element med ICP-MS". Kortfattat förklarat fungerar det på samma sätt som om ett företag ska installera en hiss. Företaget behöver rätt kompetenser och att "installationen av hissen" görs på ett säkert och korrekt sätt. Swedac utför tillsyner hos oss ungefär en gång per år och bevittnar samt kontrollerar att analyserna utförs korrekt och att analyserna håller den kvalitén som krävs.

Du kan läsa mer om vad en ackreditering innebär här:
https://www.swedac.se/tjanster/ackreditering/"
 
Jag tänker så här:

Om du inte har analys är det 100% säkert att du inte vet vad höet innehåller oavsett vad du ser på din häst.

Om du har analys vet du med stor säkerhet vad höet innehåller även om analysen är dåligt insamlad av bonden eller av dig själv och har en felprocent.

Det finns faktiskt inte något någon kan säga som skulle kunna argumentera mot detta. Då är man insnöad för tillfället i sin fokusering på vad man tycker för tillfället. Jag skulle säga att det inte tar lång tid innan TS kommer med ett inlägg där man helt säger motsatsen vad man predikat för någon månad sedan.
 
Nu har jag tagit bort ett stort antal inlägg som försöker driva med ts. Det är inte okej och var precis ett sånt drev som vi inte vill ha här.

/mod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
621
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 539
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 415
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 148
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp