Analys eller inte anonym omröstning

Analys eller inte anonymt

  • Absolut analys är livsviktigt

    Röster: 56 57,7%
  • Gärna analys men inte livsviktig

    Röster: 29 29,9%
  • Är inte i behov av analys men är bra i specifika fall

    Röster: 7 7,2%
  • Analys är i många fall överskattat

    Röster: 2 2,1%
  • Aldrig analys

    Röster: 3 3,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    97
Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du inte tycker analys är viktig väcker det starka känslor hos vissa
Som tycker det är livsviktigt

En anonym omröstning.

Jag ser en övertro till analyser och också att det blivit en trend.
Också ett svart och vitt tänkande utan nyanser

Också skuldbeläggande och hätskhet mot de som nu inte har denna övertro
Jag håller verkligen med dig. Det är jätteviktigt att bonden vet vad han säljer, men om det är gnm analys eller erfarenhet skiter jag i.

Det går ju också att välja prover där bonden vet att det är bra eller på andra sätt manipulera resultatet.

Så förtroende före analys!

Men att inte veta alls är ju dumt också. Ofta pratas ju kg pris, men det är ju helt värdelöst om en inte vet värdena. Kr/ mj skulle vara bra
 
Näringsbrist är väl inte helt ovanligt hos äldre har jag förstått.

Såg en video i går på någon som hällde i tre olika sorters pringles chips i kokande vatten, sedan olika kryddor och rörde runt och kokte lite, sedan silade bort vattnet och tillbaka i grytan på plattan och .... där slutade jag titta och himlade med ögonen inom mig och läste kommentarerna. Potatismos skapades alltså. En Tiktok-trend. Är det så dagens unga generation skapar sina mat så kommer den generationen nog inte leva så länge känns det som.
Nej det är inte så dagens unga äter. Visst kanske de provar någon gång för att det är roligt eller så, men det är lättare att bara göra pulvermos eller riktigt potatismos i så fall. Tiktok-trender är just det och inget annat. Blanda inte ihop tiktok med verkligheten.
 
Det är inte alls säkert att det du får stämmer med analysen. Kan variera mycket även på en åker och mellan åkrar

Jo men de är bättre än inget? En kan skicka in fler?
När vi köpt så var de från samma åker sen vlev det en andra skörd och då gjordes ny analys.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jo men de är bättre än inget? En kan skicka in fler?
När vi köpt så var de från samma åker sen vlev det en andra skörd och då gjordes ny analys.
Förtroende för bonden är det viktigaste för mig. Köper mitt oslaget så utan analys, men får analysen sen och jag vet ju hur det brukar vara eftersom bonden är skicklig med kokisset.
 
Nej det är inte så dagens unga äter. Visst kanske de provar någon gång för att det är roligt eller så, men det är lättare att bara göra pulvermos eller riktigt potatismos i så fall. Tiktok-trender är just det och inget annat. Blanda inte ihop tiktok med verkligheten.
Lugn och fin, nu vet jag ju att det inte är riktigt så illa, ännu. ;)
 
Näringsbrist är väl inte helt ovanligt hos äldre har jag förstått.

Såg en video i går på någon som hällde i tre olika sorters pringles chips i kokande vatten, sedan olika kryddor och rörde runt och kokte lite, sedan silade bort vattnet och tillbaka i grytan på plattan och .... där slutade jag titta och himlade med ögonen inom mig och läste kommentarerna. Potatismos skapades alltså. En Tiktok-trend. Är det så dagens unga generation skapar sina mat så kommer den generationen nog inte leva så länge känns det som.
Näringsbrist hos äldre har nog flera orsaker. Dels behöver äldre mer fett, protein och vitaminer/mineraler och dels har många svårt med aptiten. Det är inte så inspirerande att laga en bra måltid till endast sig själv.
 
Nyss gjorde du ju research och nu ska vi ta det lättsamt eftersom det bara är buke? Vilket av det var det?
Haha


Du får ta det vetenskapligt om du vill , det är helt upp till dig 🦄🙌

Jag gör research mest hela tiden. Livet. Relationer.
Research är dock inte till någon vetenskapligt alster

Jag skriver just nu Feelgood trilogi
✌️
 
Ta det lite lättsammare?!🥹

Jag har inte tänkt att det här ska vara vetenskapligt. Vi är på Buke 😅

Vad ska det vara då? något raljerande över bukefalisters svar som du ändå klassar som vissas svar mindre vetande?
Citat från dig : Nu blev det lite spridning på rösterna 🥹

Om du ska jämföra så ska det iaf vara samma antal frågor med samma innehåll, du ändrade ju enligt egen utsago från oanonym till anonym av en anledning och det var verkligen inte för att göra allt lite "lättsammare".
 
Om du inte tycker analys är viktig väcker det starka känslor hos vissa
Som tycker det är livsviktigt

En anonym omröstning.

Jag ser en övertro till analyser och också att det blivit en trend.
Också ett svart och vitt tänkande utan nyanser

Också skuldbeläggande och hätskhet mot de som nu inte har denna övertro
Trend? Alltså när jag gick inriktning häst i gymnasiet för över tjugo år sedan analyserades allt grovfoder.

Edit; själv har jag inte alltid skickat in för analys, men jag har haft lättfödda och problemfria hästar. Har jag köpt större partier hö har säljaren analyserat.
 
Haha


Du får ta det vetenskapligt om du vill , det är helt upp till dig 🦄🙌

Jag gör research mest hela tiden. Livet. Relationer.
Research är dock inte till någon vetenskapligt alster

Jag skriver just nu Feelgood trilogi
✌️
Nja vetenskapligt blir det ju inte, och det är ju inte riktigt upp till mig. Men jag kan ju absolut förutsätta att inget du skriver i framtiden är vetenskapligt, det är nog enklast 🙂
 
Alltså jag är autistisk så det är väl en del av diagnoskriterierna, svart/vitt tänkande 😂.

Men det känns som att du slåss mot väderkvarnar här, nån sorts "anti-vaxxx"-kampanj mot foderstater? Det är nog inte rätt arena för det...

Vi har ju liksom agronomer och djurvårdare och uppfödare och stora tränare på det här forumet, och såna där jobbiga nördar som jag som har mer högskolepoäng än "hyfs"...
Jag har autistiska drag

Jag slåss aldrig på något sätt
Och jag har också högskolepoäng

Sådant behöver inte på något sätt ha någon inverkan på sunt förnuft 😅

Jag tror helt enkelt att ha för stor tro på analys är att lura sig själv
 
Mja. Jag hade gärna haft fel, hade du kunnat visa forskning som sa att analys inte spelar någon som helst roll så hade det varit superintressant, och jag hade lusläst den. Men verkligheten ser inte ut så. Det är inte bara till hästar som man har analys. De görs till kor, getter, får, hundar och katter också. Det är en grundläggande del när man gör en foderstat. Det går inte att komma ifrån.

Sen kan man ha tur att det fungerar ändå. Att man råkar få ett foder som passar ens häst, och man kanske också har en häst som inte är så känslig. För så är det verkligen, en del är väldigt kvotkänsliga, medans andra klarar en kvot på 4 så länge behovet är uppfyllt. Andra vill ha en kvot på 7 som minst. Och vissa kanske klarar sig bra på 4-8 utan att det direkt syns på dem. Sånt spelar också in, givetvis. Ju okänsligare hästen är desto mindre risk att det gör så mycket om det blir fel. En häst som går i en riktigt stor vinterhage kan kanske styra intaget lite själv också, genom att äta torkat gräs och sly för att väga upp. Men de flesta hästar går inte i så stora hagar på vintern.

Tränar man hästen så blir det ytterligare en faktor, eller om den är ung, dräktig osv osv. Har man en hagtomte så är det klart att den blir mindre känslig för om foderstaten inte är optimal.
Jag tror på att analysen kan ha fel
Vilket den ofta har
Den är inte alls korrekt till hundra procent

Jag tror på erfarenhet, gott djuröga och bra höleverantör 💖
 
Jag tycker det är viktigt med analys dels för hästarnas välbefinnande och för ekonomin. Jag har en granne som alltid raljerar över folk som analyserar. Jag har heller aldrig träffat någon som har så mycket problem med hovarna eller hästar som inte kan gå på bete då de får puls. Hon kommer aldrig att ändra sig och jag tycker mest synd om hennes hästar.
Är du säker på att analysen stämmer fullt ut?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
621
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 539
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 415
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 148
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp