Amorteringskrav -hur påverkar det?

Jag är lite förvånad över att folk sparar så lite faktiskt, framför allt om man har ett hus eller bostadsrätt och/eller stora lån :eek:

Tyckte jag hörde om någon undersökning härom dagen som visade att 4 av 10 hade inte ens två månadslöner sparade, men jag hoppas jag hörde fel...?!! :confused:

Jag sparar väldigt lite, amorterar istället vilket jag ser som ett sparande åt mig själv.
Jag har lån på närmare 4 miljoner, det finns inte utrymme just nu till stort sparande.

Vi har båda. Funkar bra. Man antingen har eller har inte råd med hus.

Fast det där är ju väldigt trångsynt. Allt är inte svart eller vitt. Självklart ska det i bästa av världar finnas kapital och ett sparande för att klara vissa missöden som kan komma med hus. Men riktigt så svart och vitt är det inte. Jag har ingen aning om vart du bor men för oss som bor kring större städer så är det inte riktigt så enkelt.
Det är bostadsbrist både bland hus/bostadsrätter/hyresrätter, ungdomar får inte någon lgh att hyra oavsett om de stått i kö sen de var 17 år gamla, folk behåller sina hyresrätter för att de inte vågar göra sig av med dem, det finns få lägenheter att hyra = priserna på hyra höjs och i många fall till ockerpriser i andrahand för att människor absolut inte har ett val. Hög hyra = svårt att spara pengar = svårt att få ihop till kontantinsats. Det innebär också att priserna på lägenheter både i stan och i närliggande områden har väldigt höga priser och som ensamstående ungdom med ditt första jobb, utan hyresrätt köper en lägenhet för att det är ditt enda alternativ om du någon gång vill flytta hemifrån = svårt att klara amorteringskraven tillsammans med hyran på din vanliga svenssonlön på ditt första jobb = åter igen svårt att spara.

Så nej så jävla svart och vitt tycker jag inte att det är. Målet är väl alltid för alla att kunna stoppa in så mycket pengar som möjligt i sin bostad samtidigt som man vill kunna spara och kunna amortera av sitt lån. De som drabbas hårdast är ju tyvärr förstagångsköparna kring större städer som har svårt att spara ihop pengar till en kontantinsats som blir förhållandevis hög på bostäder från 1,5 milj och uppåt och det är vad det kostar och dessutom kunna amortera en viss procent. Det innebär att de som kommer kunna flytta hemifrån är de som har föräldrar som kan låna/lösa kontantinsatsen åt dem. Ganska tråkigt tycker jag!

Jag sparar väldigt lite, amorterar istället vilket jag ser som ett sparande åt mig själv.
Jag har lån på närmare 4 miljoner, det finns inte utrymme just nu till stort sparande.

Du amorterar på ett 4-miljoners lån men har inte två månadslöner i tillgänglig buffert, förstår jag dig rätt då?

Du amorterar på ett 4-miljoners lån men har inte två månadslöner i tillgänglig buffert, förstår jag dig rätt då?

Det sade jag inte. Jag har en buffert vid behov, men det är viktigare för mig att amortera än att lägga pengar på hög. Jag har med andra ord en liten hög men målet är knte att öka högen, snarare att minska lånet.

Det sade jag inte. Jag har en buffert vid behov, men det är viktigare för mig att amortera än att lägga pengar på hög. Jag har med andra ord en liten hög men målet är knte att öka högen, snarare att minska lånet.

Aha, men då tillhör du inte dem jag förvånas över "spara så lite". Blev lite förvirrad över vad du svarade på när du citerade mitt inlägg.

Samma som jag ser i mitt område då (västerort). Det kommer på sin höjd ett bud eller två kring utgångspriset men det blir ingen affär för säljarna hade förväntat sig 10-15-20% uppgång i budgivningen. Har man tur och hittar en säljare som är i tidsnöd kan man nog fynda.

Det gjorde jag :)

Visserligen brukar det komma ut färre objekt under sommaren men här är det tvärstopp. Inga nya objekt och de gamla ligger kvar. Alla vill se vad som händer?

Läste att slutpriserna sänkts med mer än 10% efter 1:a juni jämfört med innan det datumet.

Kollegan avslutade sin fastighetsaffär i veckan. Begärt pris 4,1 milj - för fin större hästgård. Allt i toppskick. Hon fick 3,8 och hade bara två budgivare.

Var har du läst det?

Någon av dagstidningarna, hittar inte artikeln nu. Det var någon på min FB som hade delat den.

För övrigt är det ett objekt i min närhet som är ute för 5.475' och de har bara en budgivare som bjudit 5'. För en månad sedan hade det varit huggsexa om den här villan och slutpriset hade nog hamnat på närmare 6'.
En bekant sålde sitt radhus för två månader sedan där utgångspriset var 3.1' och den gick för 3,550'. Nu finns en exakt likadan ute som dessutom har ett något bättre läge. Ute för 3,1' och inte en intressent som det verkar.

Vi håller på att köpa kommersiell fastighet, och där har bankerna bromsat REJÄLT. Vad gäller bostäder är de något generösare med lånen, men för industrilokaler är det otroligt hårt reglerat. Mycket kontantinsats krävs.

Ser också det som ett varningens finger för att man vill få bukt med höga belöningar - vi har ju sett vad som händer när bubblan spricker.

Jag är lite intresserad av att köpa ett hus. Jag kommer inte ha något lån på huset så amorteringen gäller ju inte mig men däremot så kanske det är läge att lägga sig under utgångspriset just nu?

Har en bostadsrätt idag men har aldrig köpt hus förut

Jag är lite intresserad av att köpa ett hus. Jag kommer inte ha något lån på huset så amorteringen gäller ju inte mig men däremot så kanske det är läge att lägga sig under utgångspriset just nu?

Det är absolut idé att lägga ett bud.

Absolut buda lågt om inga andra intressenter finns.

Pratade med en bekant igår och de hade hux-flux blivit med hus. Huset var ute för 4,750' och lades ut ca en vecka innan 1/6. Huset är ett renoveringsobjekt dock med fint läge i en attraktiv del av orten och med jättefin tomt. De hade "skambudat" 4.250' och säljarna hade nappat då inga andra intressenter verkade finnas nu - de prutade dessutom själv (säljarna alltså) till 4.050' om mina bekanta gick med på att skriva samma dag och dessutom ta över huset med en månads varsel.
Säljaren är ett dödsbo med sex delägare där tre av dem bara vill bli av med eländet fortast möjligt.

Tror de gjort ett klipp :)

Liknande trådar

Hemmet Hej! Vi har köpt hus och kommer att låna 1 445 000 kr av banken. Just nu så har vi kollat med Nordea, handelsbanken och SBAB. Första...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 423
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 772
Senast: Acto
·
Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 438
Senast: touche
·
Äldre Jag kan inte mycket om bostadsmarknaden alls, mer än att förfasas över priserna. Jag kikar på hus och varit lite intresserad av en del...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 799
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar