Det låter intressant och väldigt mycket som ett objekt som jag är intresserad av. Det är också ett renoveringsobjekt som ligger ute för 47500000 kr, men ingen har nappat på det. Det är långt under vad en renoverad bostad i samma område tidigare har gått för. Området är väldigt populärt och huset har för området stor tomt. Men det är så många osäkerhetsfaktorer vad gäller omfattning och kostnad för renoveringarna att folk nog drar öronen åt sig:
- Taket behöver läggas om (nedre delen av läkten är dessutom fuktskadad)
- Elpannan behöver bytas
- Markarbete/dränering behöver göras
- Elen är endast delvis bytt och säljaren har angett att maskiner slås ut vid överbelastning
- Värmen i badrummet (elslingor i golv) är trasig (min gissning är att en säkring har gått i samband med överbelastning, men det kan ju vara värre förstås - och då blir det dyrt)
- Huset behöver målas om
- Trappan till ytterdörren behöver lagas
- Osv. osv.
Dessutom är mycket av den ytskiktsrenovering som har gjorts väldigt tafflig. Det är i och för sig en förhållandevis billig sak att åtgärda, men bidrar så klart till intrycket att det finns väldigt mycket att åtgärda i huset (tillsammans med att de inte har tvättat fönstren inför visning, så utanför ser det ut som värsta knarkarkvarten fast det bor en ung barnfamilj där). Vidare är det tomträtt och oklart hur hög avgälden blir när efter nytt avtal.
Nu inväntar vi värdering av vår lägenhet på måndag, men finns det inga bud då och vi får en värdering som verkar okej, så funderar jag på att snabbt fixa ett lånelöfte och försöka övertala min sambo om att lägga ett bud på 4200000 kr. Det skulle nog vara smärtgränsen för att vi ska kunna renovera allt utan att ta lån för det - men förmodligen fullt görbart. Min sambo är dock inte så jättesugen på ett renoveringsobjekt.
Jag tror dock att det huset skulle kunna vara ett riktigt klipp.