Amorteringskrav -hur påverkar det?

Jag är lite intresserad av att köpa ett hus. Jag kommer inte ha något lån på huset så amorteringen gäller ju inte mig men däremot så kanske det är läge att lägga sig under utgångspriset just nu?

Har en bostadsrätt idag men har aldrig köpt hus förut

Det kan du säkert göra. Jag följer några objekt just nu och det ser trögt ut för dem jämfört med tidigare. Ett av husen har inga bud alls och jag försöker få min sambo att tycka att det är en bra idé att vi lägger ett bud 100000 kr under utgångsbudet och håller tummarna. :) Ett annat hus, som jag hellre vill ha men som egentligen är lite för dyrt för oss, har bara fått ett bud och det ligger 75000 kr under utgångsbud.

Det kan du säkert göra. Jag följer några objekt just nu och det ser trögt ut för dem jämfört med tidigare. Ett av husen har inga bud alls och jag försöker få min sambo att tycka att det är en bra idé att vi lägger ett bud 100000 kr under utgångsbudet och håller tummarna. :) Ett annat hus, som jag hellre vill ha men som egentligen är lite för dyrt för oss, har bara fått ett bud och det ligger 75000 kr under utgångsbud.

Huset är billigt, men å andra sidan är ju alla pengar man kan få över bra att ha till renoveringar :) Jag har ingen aning om hur pass intressant det är för andra. Gissar att det kanske inte är helt lättsålt eftersom det är litet, men det är ju bara jag och hunden som ska bo där ändå :D

Absolut buda lågt om inga andra intressenter finns.

Pratade med en bekant igår och de hade hux-flux blivit med hus. Huset var ute för 4,750' och lades ut ca en vecka innan 1/6. Huset är ett renoveringsobjekt dock med fint läge i en attraktiv del av orten och med jättefin tomt. De hade "skambudat" 4.250' och säljarna hade nappat då inga andra intressenter verkade finnas nu - de prutade dessutom själv (säljarna alltså) till 4.050' om mina bekanta gick med på att skriva samma dag och dessutom ta över huset med en månads varsel.
Säljaren är ett dödsbo med sex delägare där tre av dem bara vill bli av med eländet fortast möjligt.

Tror de gjort ett klipp :)

Det låter intressant och väldigt mycket som ett objekt som jag är intresserad av. Det är också ett renoveringsobjekt som ligger ute för 47500000 kr, men ingen har nappat på det. Det är långt under vad en renoverad bostad i samma område tidigare har gått för. Området är väldigt populärt och huset har för området stor tomt. Men det är så många osäkerhetsfaktorer vad gäller omfattning och kostnad för renoveringarna att folk nog drar öronen åt sig:

- Taket behöver läggas om (nedre delen av läkten är dessutom fuktskadad)
- Elpannan behöver bytas
- Markarbete/dränering behöver göras
- Elen är endast delvis bytt och säljaren har angett att maskiner slås ut vid överbelastning
- Värmen i badrummet (elslingor i golv) är trasig (min gissning är att en säkring har gått i samband med överbelastning, men det kan ju vara värre förstås - och då blir det dyrt)
- Huset behöver målas om
- Trappan till ytterdörren behöver lagas
- Osv. osv.

Dessutom är mycket av den ytskiktsrenovering som har gjorts väldigt tafflig. Det är i och för sig en förhållandevis billig sak att åtgärda, men bidrar så klart till intrycket att det finns väldigt mycket att åtgärda i huset (tillsammans med att de inte har tvättat fönstren inför visning, så utanför ser det ut som värsta knarkarkvarten fast det bor en ung barnfamilj där). Vidare är det tomträtt och oklart hur hög avgälden blir när efter nytt avtal.

Nu inväntar vi värdering av vår lägenhet på måndag, men finns det inga bud då och vi får en värdering som verkar okej, så funderar jag på att snabbt fixa ett lånelöfte och försöka övertala min sambo om att lägga ett bud på 4200000 kr. Det skulle nog vara smärtgränsen för att vi ska kunna renovera allt utan att ta lån för det - men förmodligen fullt görbart. Min sambo är dock inte så jättesugen på ett renoveringsobjekt. :down: Jag tror dock att det huset skulle kunna vara ett riktigt klipp.

Det låter intressant och väldigt mycket som ett objekt som jag är intresserad av. Det är också ett renoveringsobjekt som ligger ute för 47500000 kr, men ingen har nappat på det. Det är långt under vad en renoverad bostad i samma område tidigare har gått för. Området är väldigt populärt och huset har för området stor tomt. Men det är så många osäkerhetsfaktorer vad gäller omfattning och kostnad för renoveringarna att folk nog drar öronen åt sig:

- Elpannan behöver bytas
- Elen är endast delvis bytt och säljaren har angett att maskiner slås ut vid överbelastning
- Värmen i badrummet (elslingor i golv) är trasig (min gissning är att en säkring har gått i samband med överbelastning, men det kan ju vara värre förstås - och då blir det dyrt)
- Huset behöver målas om
- Osv. osv.

Dessutom är mycket av den ytskiktsrenovering som har gjorts väldigt tafflig. Det är i och för sig en förhållandevis billig sak att åtgärda, men bidrar så klart till intrycket att det finns väldigt mycket att åtgärda i huset (tillsammans med att de inte har tvättat fönstren inför visning, så utanför ser det ut som värsta knarkarkvarten fast det bor en ung barnfamilj där). Vidare är det tomträtt och oklart hur hög avgälden blir när efter nytt avtal.

Nu inväntar vi värdering av vår lägenhet på måndag, men finns det inga bud då och vi får en värdering som verkar okej, så funderar jag på att snabbt fixa ett lånelöfte och försöka övertala min sambo om att lägga ett bud på 4200000 kr. Det skulle nog vara smärtgränsen för att vi ska kunna renovera allt utan att ta lån för det - men förmodligen fullt görbart. Min sambo är dock inte så jättesugen på ett renoveringsobjekt. :down: Jag tror dock att det huset skulle kunna vara ett riktigt klipp.

Mina bekanta har planer på att blåsa ur huset helt och i och med att de inte ens startat försäljning av sitt gamla hus än så kan de bo kvar under en tid iaf medans de renoverar.

- Elpannan behöver bytas
- Huset behöver målas om
- Osv. osv.

Renoveringsobjekt för nästan 5 miljarder, det tror jag att ingen nappat ;)

Liknande trådar

Hemmet Hej! Vi har köpt hus och kommer att låna 1 445 000 kr av banken. Just nu så har vi kollat med Nordea, handelsbanken och SBAB. Första...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 423
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 772
Senast: Acto
·
Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 438
Senast: touche
·
Äldre Jag kan inte mycket om bostadsmarknaden alls, mer än att förfasas över priserna. Jag kikar på hus och varit lite intresserad av en del...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 799
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar