Amninshysteri!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jenza

Tycker att det e sån amningshysteri nu för tiden. Så många gånger jag fått höra att jag e en "dålig" mamma för att jag inte ammar mitt barn. Jag blir både ledsen o arg när jag får höra det. Om dom visste vad jag har försökt.. Fick en bebis för fyra månader sen. Hon kom två månader förtidigt o sondmatades ibörjan men fösökte amma henne också så hon skulle lära sej. Men hon vägrade o ta bröstet. O om hon gjorde det så sög hon knappt nått låg bara o snutta lite o typ såg ut som när får jag mat. Jag försökte få henne o amma i 2½ månad. Men nu har jag gett upp. Pumpar o ger henne ersättning.

Nu när folk säger att man är en "dålig" mamma för att man inte ammar brukar jag bara svara.. Ja, ja tyck det du.. Men ändå på något sätt tar jag åt mej även om jag inte försöker göra det..

men bara för att jag inte ammar är jag inte en DÅLIG mamma. jag älskar mitt barn över allt annat o tar hand om mitt barn lika mkt som dom som säger att jag e "dålig" mamma.

(Behövde nog bara få skriva av mej lite:confused:)
 
Sv: Amninshysteri!!

Det är ju jätte tråkigt när folk ska hålla på och fälla sådana kommentarer. Förstår inte varför folk ska måsta vara så snabba på att kommentera :(
Nu har jag iof mer fått raka motsatsen mot dig, ok det var bra att amma i början men sen efter sådär 3-4 månader då har jag mer fått gnäll åt andra hållet.

Men överhuvudtaget så är det nog ganska laddat det här med små barn, både dels att man är rätt känslig själv :angel:
Men även att folk har en förmåga att att slänga ur sig lite väl mycket. Har fått mycket skit av sambon jäkla vänner.

Hoppas du lyckas lära dig att skaka av dig folks dumheter, så att de inte letar sig in. Som sambon brukar säga när jag är i "jag är en värdelös mamma" läge vi älskar ju faktiskt vårt barn jätte mycket och det är det absolut viktigaste
 
Sv: Amninshysteri!!

Amning är ju det bästa för barnet - OM det funkar.
Har man gjort vad man kan för att få det att fungera och det ändå inte går, då är man absolut ingen dålig mamma till sitt barn!
Keep up the good work! :bow:

(jag har själv pumpat ur och flaskmatat tre barn, pga att de inte lyckades suga ur nån mjölk ur mina tuttar, trots GOD tillgång... :smirk: )

Man är inte automatiskt en dålig mamma för att man medvetet väljer bort amning av någon annan orsak än att det inte fungerar heller. Men jag erkänner att jag har lite svårt för att acceptera de flesta av dessa skäl - med några få undantag. I de allra flesta fall anser jag att man i alla fall bör försöka att ge det en chans....
 
Sv: Amninshysteri!!

Det är alltid tråkigt när man blir beskylld för att vara en dålig mamma, för att man inte gör som "alla" andra gör.

Jag blev senast idag kallad dålig mamma faktiskt. Av en som jobbar på Sjukvårdsrådgivningen :eek: Eftersom jag vägrade att tvinga i min sjuka son Ipren (oralt) som han bara kaskadspyr av. Och sen fick jag höra "Men ibland får man lov att vara en bra mamma och se till att det blir så bara" när jag sade att min son inte äter morötter, och inte direkt är förtjust i ris.

Summan av det hela var mycket tvång i alla fall, men hon kan dra åt helvete. Jag VET ju om att min son har det bra!
(Trots att han inte ammades en enda gång faktiskt ;))
 
Sv: Amninshysteri!!

Du ska inte alls känna dig som en dålig mamma. Många varken kan eller vill amma. Det är inte alls viktigt att amma. Jag har ammat mina barn i 4 dagar. Sedan blev det tillägg.
 
Sv: Amninshysteri!!

Amning är ju det bästa för barnet - OM det funkar.
Har man gjort vad man kan för att få det att fungera och det ändå inte går, då är man absolut ingen dålig mamma till sitt barn!
Keep up the good work! :bow:

(jag har själv pumpat ur och flaskmatat tre barn, pga att de inte lyckades suga ur nån mjölk ur mina tuttar, trots GOD tillgång... :smirk: )

Man är inte automatiskt en dålig mamma för att man medvetet väljer bort amning av någon annan orsak än att det inte fungerar heller. Men jag erkänner att jag har lite svårt för att acceptera de flesta av dessa skäl - med några få undantag. I de allra flesta fall anser jag att man i alla fall bör försöka att ge det en chans....





Först vill jag säga att det känns skönt att alla inte tycker man e en "dålig" mamma för att man inte ammar.. Känns skönt o höra:rofl:

Men jag erkänner att jag har lite svårt för att acceptera de flesta av dessa skäl - med några få undantag. I de allra flesta fall anser jag att man i alla fall bör försöka att ge det en chans....

Undrar jag varför du har svårt att acceptera att folk inte ammar sina barn (alltså dom som helt enkelt inte vill) Frågar inte för att vara elak el nått. E bara lite nyfiken på varför?? (Ta det inte på fel sätt);)
 
Sv: Amninshysteri!!

Undrar jag varför du har svårt att acceptera att folk inte ammar sina barn (alltså dom som helt enkelt inte vill) Frågar inte för att vara elak el nått. E bara lite nyfiken på varför?? (Ta det inte på fel sätt);)
Amning ÄR det bästa för ett spädbarn, det är det väl ingen som kan säja emot. (även om vissa tilläggstillverkare försökt lura i mammor i tredje världen att det är bättre att ge pulvermjölk)
Jag tycker att man bör ge amning en chans när man får barn just för att man vill sitt barn det allra bästa. Att bara säja att "jag vill inte" tycker jag inte är något bra svar. Att bara "inte vilja" ger mig en känsla av att man sätter sig själv före barnet utan någon särskild anledning och då får jag lite horn... :devil:
Däremot kan jag fullt ut acceptera när det FINNS skäl till att låta bli att amma, t.ex att det inte fungerar rent fysiskt, att mamman får mjölkstockningar hela tiden eller om man kanske behöver äta mediciner för att fungera.
 
Sv: Amninshysteri!!

Jag håller inte med om att det pågår nån amningshysteri direkt.
Det är väl ganska självklart att de flesta tycker att man bör amma sina barn. Det vore konstigt annars.
Jag tycker det är precis lika mycket "ersättningshysteri".

Att säga att du är en dålig mamma för att ni inte fick amningen att fungera är ju helt fel.
Det krävs mer än så för att vara en dålig mamma.
Du hade ju viljan iaf. Saknas den kan man ju fundera på vad det för fel.
 
Sv: Amninshysteri!!

Ärligt talat. VEM säger rakt ut att du är en dålig mamma ? Är inte det en tolkning man lätt kan göra om man haft ambitionen att amma men inte fick till det.

Jag håller med Ameo, att inte amma bara för att man inte vill har jag också svårt att förstå. Men så fort det finns mer orsak än så är det inget problem alls tycker jag.
 
Sv: Amninshysteri!!

:bow::bow::bow:

Sedan har jag faktiskt aldrig hört någon få ta emot skit för att de INTE KAN amma...däremot att det kan vara slappt att inte ens vilja försöka eller hoppa över att amma för sin egen bekvämlighets skull.

Sedan håller jag med Mustasukka i att jag inte heller har upptäckt att det finns någon ammningshysteri,eftersom det är det bästa för barnet att ammas är det ju konstigt om något annat skulle rekommenderas men fungerar inte ammningen av olika skäl så gör den inte. Inget man är en sämre mamma för.
 
Sv: Amninshysteri!!

Du är inte alls någon dålig mamma för att du inte ammar! Jag fick det inte heller att fungera trost att jag försökte så jag pumpade i 3,5månad, därefter har hon fått ersättning.
 
Sv: Amninshysteri!!

Lider och känner mig det!

Min bäbis kom bara sex veckor för tidigt och vi kämpade med ammningen i tre månader. Hon sondmatades också i början och har aldrig fått till så hon kan suga effektivt och ordentligt.
Våra ammningsstunder tar minst en timma och då är hon inte mätt och har gjort av med energi.

När hon på sin tremånadersdag fortfarande gick upp så lite och var så smal och spinkig och inte hade ökat ett gram på en vecka bestämde jag mig för att det fick vara nog.

Nu delammar jag men huvudsakligen får hon i sig mat från flaska.

Hon får flaska ungefär fem gånger per dag och ammar ungefär lika många gånger men det är mest mys!

Man är inte ensam som mamma om att amma, man är faktiskt två. Barnet är högst inblandat och ibland går det inte!

Men visst, jag har också fått svara på frågor och fått råd om hur jag ska försöka lite lite till etc och känner ibland konstiga blickar men huvudsaken är att mitt barn går upp i vikt och mår bra vilket hon gör nu!
 
Sv: Amninshysteri!!

Amingshysteri har jag inte upplevt. Däremot känns det som att amning är ett hett ämne idag och inte bara något mellan mamma (pappa) och barn.
Jag som valde att amma mitt barn lite längre än vad som anses normal har istället fått höra att jag är en dålig mamma som binder mitt barn för hårt till mig och gör det osjälvständig.
Det bästa, tror jag, är att försöka ha så pass bra självförtroende att man inte tar till sig av andras "konstiga" åsikter.
Att jag sen tycker att många av mina vänner gett upp amningen för lätt är inget jag sagt till dem. Det kan ju alltid ligga något mer bakom som jag inte vet om.
 
Sv: Amninshysteri!!

Känner inte igen mig. Min bebis får flaska, men jag har aldrig märkt att någon stört sig på det. Det är så pass vanligt idag att ingen höjer på ögonbrynen..
 
Sv: Amninshysteri!!

*kl*

"Amningshysterin" märks väldigt väl när man känner att amningen inte fungerar. Nämner man ens att ge ersättning istället är det många BM och BVC som vänder en ryggen och signalerar att man inte är tillräckligt duktig som inte orkar kämpa.
 
Sv: Amninshysteri!!

Då ska man nog byta BM/BVC. Här bryr de sig inte alls så länge mamman mår bra och bebisen går upp i vikt.


Och jag håller med det ameo skrivit.
 
Sv: Amninshysteri!!

"Amningshysterin" märks väldigt väl när man känner att amningen inte fungerar.
Exakt!

Vi som VELAT, försökt och misslyckats känner av amningshysterin ganska tydligt. Framförallt som förstföderskor som inte ännu hunnit bli trygga i moderskapsrollen.
Jag var kvar flera dagar extra på BB för att få igång amning med ettan och mådde själv PEST av att det inte funkade. Mitt barn hade helt fel sugteknik och det i kombination med att hon då inte fick igång nån produktion hos mig plus att jag numera vet att jag är trögmjölkad gjorde att det liksom var dömt att misslyckas redan från början. Men si det kunde inte personalen där acceptera utan den vrålande ungen skulle bara läggas vid bröstet, som personalen klämde och slet i.
Bara den som varit med om detta förstår hur hårt det tar på psyket hos en nybliven mamma...
 
Sv: Amninshysteri!!

Det är riktigt trist att du möter såna människor som bara måste lägga sig i sånt de inte har att göra med.

Jag var inställd på att amma några månader när jag fick min son men först krävdes det amningsnapp & sedan gick han ändå bara ner i vikt fast jag även gick över till att pumpa så bvc sa sa att ersättning var alternativet & jag önskar att jag envisats med ersättning från början när min pojke bara gick ner i vikt & var tvungen att amma så ofta ändå.

Nästa gång kommer jag pumpa från början & ge ersätting direkt viktkurvan går ner, spelar ingen roll om bb vill att det ska se bra ut i statistiken att alla mammor lämnar bb ammandes.
Många börjar ju prata när man har en liten & de flesta frågar om man ammar men de frågar aldrig varför, när jag säger att jag inte ammar så jag kan inte påstå att jag stött på den där amningshysterin faktiskt, mer än att jag läser vad andra skriver.
 
Sv: Amninshysteri!!

DU har inte mött någon amningshysteri - men du har mött folk som frågar ifall du ammar...
VAR har de med saken att göra alls egentligen?
Du tror inte att det finns ett samband? Att det finns en "amningshysteri" generellt i samhället som gör att folk frågar mammor ifall de ammar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
2 259
Senast: Lingon
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
816
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 880
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp