Amning= ångest??!!

A

Anonym4

Hej!

Nu e jag här igen och jag ska erkänna en sak och jag vill absolut inte klankas som dum i huvudet eller liknande..
Jag har inga barn men sambon och jag börjar väl lite smått att fundera det håller, välkommet om det skulle bli så kan man väl säga:)

MEN och ett stort MEN... många säger att dom vill amma för det är mysigt o man kommer så nära sina barn osv, men jag måste ärligt säga.. mina bröst har alltid varit en "sexsymbol" för mig.. Alltså jag har väldigt mkt gillat när sambon rör vid dom om vi säger så:o
Så nu till min fråga, tänk om jag verkligen inte klarar av att amma ett barn pga av detta?? ja kan NÄSTAN nu känna lite ångest över detta.

Tror ni det ändras med tiden?, behöver jag psykologisk hjälp för detta??

Ush snälla jag vill inte verka dum i huvudet men så här är det..:(

Sv: Amning= ångest??!!

Jag tror att det blir skillnad för dig, när du ammar (om du nu gör det) så kommer du nog inte tycka att dina bröst är någon sexsymbol, just då, men de kan mycket väl vara det när din sambo tar på dem.

Kan man inte amma så kan man inte, kvittar vilken anledning det är.

När min sambo är i närheten av mina bröst så är de "sexsymboler" men när sonen är i närheten av dem så är det bara hans mat och närhet. Det är 2 helt olika saker.

Herregud, tänk på vart bebisen ska ut. Min son var liten och hade ett huvudomfång på 32 cm ;) Kan ju min sambo försöka matcha :rofl:

När min sambo är i närheten av mina bröst så är de "sexsymboler" men när sonen är i närheten av dem så är det bara hans mat och närhet. Det är 2 helt olika saker.

Herregud, tänk på vart bebisen ska ut. Min son var liten och hade ett huvudomfång på 32 cm ;) Kan ju min sambo försöka matcha :rofl:

:rofl::rofl: det har du ju faktiskt rätt i:D

hmm, då blir man kanske "tvådelad" senare i livet.. "sexsymbol" eller "mjölkko"

Sånt löser sig när du väl är där. Jag måste säga att jag känner mig väl inte riktigt som en sexsymbol ö h t med stor mage, stora bröst, nästäppa och flåsande lungor. Jag har svårt att se mina bröst som sexsymboler just nu och vill bebisen amma så varsågod.

Men känner du fortfarande så när du fått ditt barn så finns det utmärkt ersättning, så det är inget du behöver bekymra dig över. Närhet kan bebisarna få ändå.

Men det är så många andra tankar som faller över en när man börjar inse vad man har i magen, så mycket som man funderade på innan existerar inte... Inte allt så klart, men mycket faller liksom... bort... :D

citat av min kompis innan hon fick barn

" undrar hur det kommer kännas att amma, mina bröstvårtor är så känsliga att jag antingen kommer börja skratta eller få orgasm"

Kan säga att hon gjorde inget av det... Man känner sej inte ett dugg sexig när man ammar, möjligtvis väldigt kvinnlig.

Sånt löser sig när du väl är där. Jag måste säga att jag känner mig väl inte riktigt som en sexsymbol ö h t med stor mage, stora bröst, nästäppa och flåsande lungor. Jag har svårt att se mina bröst som sexsymboler just nu och vill bebisen amma så varsågod.

Men känner du fortfarande så när du fått ditt barn så finns det utmärkt ersättning, så det är inget du behöver bekymra dig över. Närhet kan bebisarna få ändå.

Men det är så många andra tankar som faller över en när man börjar inse vad man har i magen, så mycket som man funderade på innan existerar inte... Inte allt så klart, men mycket faller liksom... bort... :D

Ja så är det säkert, man har lite konstiga tankar så här lite i förväg bara:o

Tror ni det ändras med tiden?
Jag skulle vilja säga att hela din existens förändras när du får barn. Det är massor av saker man ser på med helt andra ögon. Men det märker du när du hamnat där.

Och som andra redan skrivit. Att amma ett barn är inte alls samma sak som att mysa med pojkvännen :)

Jag tror det kommer att ordna sig, som de andra säger.

Och skulle det nu inte kännas bra sedan när det väl är dags behöver man faktiskt inte amma heller. Så tänk inte så mycket på det.
Det finns ju som sagt ersättning, även om amning är praktiskt.

Du skriver att många vill amma för att det är mysigt och för att man kommer nära sitt barn.
Det är ju inte huvudsyftet med amningen. Vi är helt enkelt skapta till att amma våra avkommor, precis som andra däggdjur.
Det är ju därför vi har bröst. Inte enbart för att kläderna ska sitta bättre :)

Du skriver att många vill amma för att det är mysigt och för att man kommer nära sitt barn.
Det är ju inte huvudsyftet med amningen. Vi är helt enkelt skapta till att amma våra avkommor, precis som andra däggdjur.

nej så klart har du rätt, och jag tycker det är normalt att amma i den mån det går, men jag är mest orolig för inre känslor. Ångest o lite sånt har jag haft mkt i livet och mina bröst har mer varit en "sexsymbol" än mat om du förstår vad jag menar- men å andra sidan har jag heller aldrig varit gravid! Så det kan ju så klart ändras med tiden..
Jag har MKT svårt att tänka mig att jag skulle sätta mig offentligt o amma, knappast inför mina föräldrar/svärföäldrar heller.. Det blir sambon som får kolla om han vill:p

Jag vet precis hur du tänker, för mig var det likadant. Jag har också massa ångest och sån skit i bagaget och funderade mkt på detta. Men när jag väl skulle till att amma så hade jag inte en tanke på att titsen skulle kunna ha en annan funktion än att producera mat! Fick världens tripp av hormonerna som frigörs vid amningen och var nästan helt okontaktbar för omgivningen. Nu funkade det inte att amma av andra anledningar så båda mina barn är uppfödda på ersättning och det funkar minst lika bra.

Mitt tips är: Försök att inte tänka på det förrens det är dags, när bebisen är ute. Antingen vill du - då är det bara att testa, eller så vill du inte och då finns det ersättning. Man vet aldrig hur man känner det när det väl är dags.

Jag har MKT svårt att tänka mig att jag skulle sätta mig offentligt o amma, knappast inför mina föräldrar/svärföäldrar heller.. Det blir sambon som får kolla om han vill:p

Fast, det kan också komma att kännas som den mest naturliga saken i världen :)

Jag skyltade inte med mina tuttar, men nog ammade jag när vi var ute offentligt och hos mina svärföräldrar. Men jag satte mig undanskymt, i lugn och ro.

Jag ser inte mina bröst som sexsymboler utan som "mat-paket" och jag har inga problem med att "slänga fram patten" lite överallt och det gör inget om jag råkar visa bröstvårtan. Det är lixom bara mat, de kunde lika gärna vart en nappflaska.

Jag har fått börja ge ersättning + amma nu för jag rasar så i vikt. Och jag tycker det är skittråkigt :( Förhoppningsivs är det bara en väldig växtperiod han går igenom nu.

Vissa gillar att amma, andra inte.Det kan du inte veta förrän du är i den situationen.

Det finns absolut INGET som säger att du MÅSTE amma ditt barn!
Känns det inte bra för dig så struntar du i det! Inget barn blir lyckligt om det har en mamma som är olycklig!:)
Närheten och så kan man få fast man inte ammar, pluss att man kan deal ansvaret för barnet mer med pappan vilket jag tyckerär väldigt smidigt :D

Jag är likadan. Vill vara i fred. Bara min man får vara med vid amning. Ibland kan det kännas jobbigt och som att man missar saker. T e x ville jag inte följa med på jobbets julbord p g a att jag inte ville sitta där och amma. Sån är jag och det får vara så nu i en period. Snart nog är det slut och lillan äter mat istället. (om en vecka är det dags för mos, hi hi ska bli jätte kul att se om hon gillar det)

*kl*

Jag funderade väldigt mycket på hur det skulle fungera med amningen, just för att jag var så oerhört känslig. Men det löste sig! Barnens pappa var inte lika glad, för just när jag ammade ville jag INTE att han skulle röra dem alls. Sen när jag slutade amma så blev de "sexsymboler" igen.

I övrigt så förstår jag mycket väl att vissa inte kan/vill amma, men varför i hela friden direkt gå ut och "Man måste inte amma, det går så bra med ersättning" när någon bara har helt vanliga funderingar? Som att de ska välja bort amningen i förväg för att de som inte kunnat/velat amma ska må bättre i sitt val? Hur skulle ni reagera om det kom in en "såklart du ska amma, det är det naturliga, det är bara att..." osv? DÅ skulle det bli ett jävla liv.

Ingen av ovanstående tycker jag är relevant att lägga i en sån här diskussion där det dryftas en helt normal fundering, som har med hur det kommer kännas att amma.

Fast nu måste jag ju skriva, som biolognörd, att det inte riktigt är sant. Vi är de enda djuren som faktiskt har bröst just som sexsymboler!

Alla andra däggdjur, se på stora apor till exempel, ammar ju också sina ungar. Men när de inte ger di så är brösten/juvren/spenarna alldeles platta (alternativt lite hängiga då, om de varit med några gånger... ;)) Våra bröst är alltid större än hanarnas pga av fettvävnad, inte av mjölkkörtlar. Våra bröst (alltså de delar som syns utanpå även när vi inte ammar) är helt enkelt till för att attrahera hanar! :D Däremot kan det ju vara så att de stora brösten ska signalera till de potenitiella fäderna att vi kan föda upp ungarna bra. Men som alla vet så finns det ingen större korrelation mellan storleken på brösten och hur mycket mjölk vi kan producera.

Ja, jag kanske inte ska svamla mer, men jag tycker detta är intressant :)

(Och hur som helst så tycker ju många att det är mysigt att amma, trots att brösten annars har sexuell betydelse.)

Du behöver inte psykologiskhjälp för det här, det låter som helt normala funderingar för mig :)
Men om du vill så kan du säkert få en samtalskontakt när du blir gravid, eller prata med din barnmorska om det.
För min del så var jag inte överdrivet förtjust i att amma, men gjorde det ändå i ett år, för att jag tror att det är den bästa födan för bebisen, och för att hon inte ville ta nappflaskan och jag orkade inte envisas utan tog den lätta vägen med amningen istället.
Det är faktiskt rätt praktiskt, även om man blir bunden till barnet under amningstiden.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 493
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 569
Senast: lilstar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka