Ammningsfunderingar

Sv: Ammningsfunderingar

Ja, man häller i munnen, lite som att dricka ur glas.
De ska ha tungan under koppen och koppen ska vara relativt långt in i munnen, typ mungipa till mungipa... och sen "häller" man i jämnt tempo, inte klunkvis.

På BB ammade jag först och var han inte nöjd fick han 10-30 ml extra beroende på hur mycket han orkade äta.
Sen vi kom hem har vi kompletterat upp målen (efter amning) med upp till 40 ml. Vet inte riktigt hur mycket de äter om de inte ammas... Svårt att veta hur mycket han suger ur mig. :)

Ja, man häller i munnen, lite som att dricka ur glas.
De ska ha tungan under koppen och koppen ska vara relativt långt in i munnen, typ mungipa till mungipa... och sen "häller" man i jämnt tempo, inte klunkvis.

Bra förklaring! De ska liksom sulta i sig vätskan ur koppen.
Jag fick aldrig riktigt till det på BB när vår kotte behövde stödmatas(*), men sambon var bra på det. Han har nappat lammungar och sånt.

(*) Vår bebis låg precis under gränsen för att behöva sola pga gulsot, så vi fick trycka i den så mycket vätska det bara gick på BB. Först amning och sen ersättning i kopp direkt efteråt. Funkade utmärkt, det gula försvann kvickt.

Jag tror det hänger ihop med att jag hatar mina bröst i vanliga fall, trodde inte jag skulle tänka på samma sätt när brösten är "mjölkmaskin", när dom har en funktion.

Vad sorgligt. Jag sitter här och önskar av hela mitt hjärta att du och lillan ska lyckas med amningen, så du åtminstone kan få känna dig nöjd med brösten av den anledningen.

Enligt mig (och min man, för jag vet att han tycker som jag i den här frågan) är det pappan till din bebis som är "huvudperson" i det här problemet. Om han visar glädje och tacksamhet för att du ger ert barn näring, kan du förhoppningsvis oxå känna mer stolthet.

Inser din partner (om du har någon) vilken stor grej det är att amma? Man ska alltid vara tillgänglig, man ska äta rätt, dricka massor, se till att bebisen får rätt tag, slappna av o s v. Det ser lätt ut när det funkar, men det ligger mycket bakom. Bara det att man blir så himla trött visar ju att kroppen måste anstränga sig rejält för att producera all mjölk.

Det finns ju exempel på kvinnor som haft komplex för sina bröst, men som börjat gilla dem efter att de har lyckats amma. Jag hoppas att det ska bli så för dig. Men utan stöd från omgivningen kan det bli svårt.

Jag fick massor av beröm när jag ammade. Särskilt från min man och min svärmor. Och jag hade inte ens några problem med amningen. Någon som tycker det är svårt/jobbigt redan från start borde få MASSOR av beröm och uppskattning vid varje amningstillfälle.

Om du har en partner tycker jag att du ska lägga bollen hos honom.

(*) Vår bebis låg precis under gränsen för att behöva sola pga gulsot, så vi fick trycka i den så mycket vätska det bara gick på BB. Först amning och sen ersättning i kopp direkt efteråt. Funkade utmärkt, det gula försvann kvickt.

Det var därför vår Lillskit fick extra oxå. :)

Jag ammade min dotter i 4,5 månad. Hon fick bra tag direkt och behövde inte extramatas efter amning. Jag fick lite sår på ena bröstvårtan men det gick över på ett par dagar. Ju mer tiden gick så kände JAG att jag inte mådde bra av att amma. Jag fick lite känslan av att sitta "fast" med dottern. Men själva amningen funkade kanon i det sättet att hon blev mätt och ökade i vikt som hon skulle. Men till slut så gav jag upp amningen och JAG mådde så mycket bättre. De gånger som sambon gav henne ersättning gjorde att jag kunde slappna av och insåg då att det var lika bra att sluta innan det gick för långt för mig. Efter att jag slutat så kände jag mig mycket gladare och även fast jag var med dottern lika mycket som innan så kändes inte jobbigt på något sätt.

Jag tycker som jag skrev innan att du ska ge det lite tid, men om du mår sämre och sämre så är det inte värt det!!

Jag vill inte få fula bröst
Ledsen om jag gör dig besviken, men det är inte amningen i sig som gör att brösten förändras utan den förändringen är påbörjad redan när du blev gravid. Hormonerna påverkar och när barnet föds kommer du få mjölk i brösten oavsett om du vill eller inte.

Ledsen om jag gör dig besviken, men det är inte amningen i sig som gör att brösten förändras utan den förändringen är påbörjad redan när du blev gravid. Hormonerna påverkar och när barnet föds kommer du få mjölk i brösten oavsett om du vill eller inte.

Precis vad jag också har hört, om jag nu ska skriva nåt seriöst om/till den där användaren.

Det där hör ju även ihop med att kvinnor som blir förlösta med kejsarsnitt inte töjer ut sitt underliv *hrm* har man inte gått då i 8-9 månader med ett konstant tryck mot bäckenmuskelaturen och som dessutom ökar och på slutet rör sig om kanske 7-8 kg?

turbofling Alla mammor kan inte amma och alla barn kan inte suga ordentligt på sin mammas bröst! Mår du inte bra av det så tycker jag inte du heller ska försöka och försöka. Man mår inte så bra psykiskt ändå efter en förlossning när alla hormoner skenar.

Öh, va?? Vart har jag skrivit att jag inte vill få fula bröst :confused:
Att jag inte gillade att amma hade inget med det att göra :(

Men nu får ni skälla lite på moderatorn igen, det var ett troll i tråden som skev att brösten blir fula av amning och det var trollet som Ameo svarade med sitt inlägg och inte dig.

Men moderatorn plockade bort trollets inlägg och då ser det lite galet ut :D

kl

Brösten behöver jag inte vara rädd för att förstöra iaf, dom är fula redan innan :)

Jag kämpar pa med amningen, jag tycker inte om det men tvingar mig att amma för Emilias skull. Ger henne flaska ibland, och det verkar inte paverka amningen, hon har bra sugteknik. Men jag har svart att pumpa ur mjölk, det gör ont och det kommer väldigt lite. Funderar pa att prova med lite ersättning, men vet inte rikigt om jag vagar. Men det skulle vara skönt att ha i reserv om vi är ute, för amma ute bland folk kommer jag inte göra.

Vi var lite oroliga förra veckan da hon ökat lite daligt i vikt, men idag när vi vägde var hon uppe i födelsevikten igen. Vägning om en vecka igen sa far vi hoppas att hon fortsätter öka.

Är du avslappnad när du försöker pumpa ur? För det är viktigt för att mjölken ska rinna, precis som när du ammar ska du vara det. En del säger att det underlättar att se kort på barnet när man pumpar ur :)

Om du vill pumpa så prova att låta Emilia suga lite först, även om hon inte vill ha så sätter det igång mjölken så det blir lättare att pumpa! Om det gör ont så är inte mjölken "igång".

Öh, va?? Vart har jag skrivit att jag inte vill få fula bröst :confused:
Att jag inte gillade att amma hade inget med det att göra :(

Japp det var jag igen ja... Jag hade lite bråttom och skulle hämta barn på dagis och ville bli av med vissa inlägg innan jag åkte. Förlåt!

Och tack calazirya för att du förklara mina misstag! :bow::D

Det tar ofta ett tag med första barnet innan det känns "naturligt" att amma. Försök låt det ta ett tag till om du orkar..

Men jag har svart att pumpa ur mjölk, det gör ont och det kommer väldigt lite.

Ett tips för att stimulera utdrivningsreflexen är att titta på din dotter medan du pumpar, alt ett foto av henne! Eller sniffa på något av hennes använda plagg, så att du känner hennes doft. Vi är mer djuriska än vi tror och inga maskiner. :)

kl

Brösten behöver jag inte vara rädd för att förstöra iaf, dom är fula redan innan :)

Jag kämpar pa med amningen, jag tycker inte om det men tvingar mig att amma för Emilias skull. Ger henne flaska ibland, och det verkar inte paverka amningen, hon har bra sugteknik. Men jag har svart att pumpa ur mjölk, det gör ont och det kommer väldigt lite. Funderar pa att prova med lite ersättning, men vet inte rikigt om jag vagar. Men det skulle vara skönt att ha i reserv om vi är ute, för amma ute bland folk kommer jag inte göra.

Vi var lite oroliga förra veckan da hon ökat lite daligt i vikt, men idag när vi vägde var hon uppe i födelsevikten igen. Vägning om en vecka igen sa far vi hoppas att hon fortsätter öka.

Har du provat att pumpa samtidigt som du ammar? Så gör jag, det är enda gången som det egentligen funkar bra för mig att pumpa (förutom när brösten är så sprängfyllda att de håller på att explodera och det händer inte så ofta längre). Det kan vara lite meckigt att få in tekniken så att man kan mata och pumpa samtidigt, men får man det att funka kan det flöda på ganska så bra faktiskt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 299
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 315
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V