Ammningsfunderingar

Sv: Ammningsfunderingar

Jag tror det hänger ihop med att jag hatar mina bröst i vanliga fall, trodde inte jag skulle tänka på samma sätt när brösten är "mjölkmaskin", när dom har en funktion.

Fyra dagar är ju ingenting! Jag tycket du ska ge det fyra veckor snarare, och ta hjälp av BM, amningsjouren etc (om du inte känner att du promt och absolut inte vill amma- då ska du såklart låta bli). Det tar tid och är jobbigt att få amningen att funka, så du är inte ensam! Tror snarare att det är ovanligt att det funkar bra efter fyra dagar för en förstagångsmamma. För oss har det gått bra att ge både bröst o flaska. Vi började med flaska när han var tre veckor ungefär, så at jag kunde greja i stallet utan att känna mig stressad.

Lycka till o GRATTIS TILL EMILIA!

Senast ändrad:

Om du mår dåligt, strunta i ammningsförespråkarna och ta fram flaskan. Varför ska du pina dig när det finns fullgod ersättning.

Närheten kan man grejja utan bröstet. Man kan ge närhet på så många olika sätt och sugbehovet kan tillfredställas med napp!

Om du mår dåligt, strunta i ammningsförespråkarna och ta fram flaskan. Varför ska du pina dig när det finns fullgod ersättning.

Närheten kan man grejja utan bröstet. Man kan ge närhet på så många olika sätt och sugbehovet kan tillfredställas med napp!

Klart man inte ska pina sig om man verkligen vantrivs med att amma, men det ju synd att ge upp för tidigt - det tar ett tag att få det att funka, och fyra dagar efter förlossningen är ju det mesta upp o ner i mångas liv.

Ersåttning är jättebra som komplement eller om amningen inte fungerar men innehåller ju inte antikroppar mm som bröstmjölk gör, så HELT likvärdigt är det faktiskt inte, även om det är fullt tillräckligt.

Hoppas ingen tar mig för rabiat amningsförespråkare nu fördet är jag inte. Jag tycker bara det är synd om TS m hon ger upp för tidigt, eftersom det är så jobbigt i början.

Och nästa sak som är jobbig med småbarn, vad ska hon göra då? Det har gått FYRA dar. Hur kan man tro att man ska ha fått koll på allt efter så kort tid, eller ens veta hur det kommer att vara framöver?

Absolut ingen amningsfascist, bara upprörd över attityden att inget får vara jobbigt.

delvis kl

Vänta lite nu, jag ska inte sluta med ammningen helt. Det jag funderade på var att komplettera ammningen med flaska. Det skulle kännas skönt att slippa känna mig tvugen att alltid ta fram brösten. Tex skulle jag känna mig mkt obekväm med att amma bland folk och jag tror inte det är bra för Emilia heller om jag känner mig obekväm i situationen.

Jag tror inte du ska testa att ge flaskan nu direkt eftersom det tar ett tag för amningen att komma igång. Det tar ju ca 3-4 dagar innan mjölken rinner till, och därefter ska ni få in en rutin med amningen också. Det är två olika tekniker för barnet med amning och flaska, vilket kan vara rörigt om man knappt "lärt" sig amningen. Rörigt men du förstår nog ändå :)

Ingen fara, det var inte det du känner och tänker jag reagerar över, utan hur vissa direkt skriker att SJÄLVKLART ska du sluta amma, inget får vara jobbigt... Förstår du skillnaden?

Det jag funderar över är om du verkligen måste börja med flaska nu direkt? Kan ni inte vara hemma i lugn och ro tills ni båda lärt er varandra lite mer? Det ÄR jobbigt i början. Jösses, med första barnet hade mjölken inte ens kommit igång efter 4 dar och med 2an hade jag sår som gjorde sjukt ont tills jag fick hjälp.

Vad gäller flaska så använde vi Avents flaskor och nappar, funkade från första stund. Nappen är utformad för att likna bröstet. Var försiktig i början och sätt bara tippen mot barnets mun så hon själv suger in nappen, att trycka in för mycket för snabbt kan ge kväljningskänslor och så blir det bara tok och motstånd. Dessutom - var beredd på att det KAN bli så att hon sen ratar bröstet helt. Hur känner du inför det om det skulle bli så? Förbered dig på vad som kan hända, och om allt flyter på så njut av det :-)

Har du några bra amningströjor som t.ex. från Boob som är omlott över bysten. Det syns ingenting när man ammar med den. Ett annat tips är att ha med en filt som du lägger över axeln och ner över barnet så ser garanterat ingen någonting. Öva hemma så du känner dig trygg med hur du ska göra.

Lycka till hur du än gör!

Jag har bara läst ditt första inlägg i tråden. Min första tanke är att jag tror att du kanske kan försöka ge det lite längre tid. Jag kände i och för sig inte direkt som du, men minns speciellt något tillfällen när sonen var ca 1-2 veckor gammal. Då satt han hos sin far och jag hade egentid vid datorn. Sonen började kinka och sambon sa "han är nog hungrig". Och jag kände bara "åååååå... grrrrr! fan, att man inte ska få vara IFRED!". Kände så ytterligare någon enstaka gång just vad gällde amningen när han var i den åldern.

Men det gick över helt. När han var en månad gammal så tänkte/kände jag inte alls så längre.

Lycka till med amningen!!

För mig har aningen aldrig känts "magisk", inte nu heller efter 4 månader. Det är ett jobb som ska göras, så känns det gör mig.
Jag har heller aldrig känt någon "magi". Ibland tror jag att många kvinnor (inkl mig själv) kanske tror att det ska vara någon slags fantastisk känsla att just amma. Jag kan tycka det var fantastiskt att kroppen funkade och kunde ge honom mat; alltså rent intellektuellt. Men att jag kände några otroliga känslokickar av själva amningstillfällena.... näeeee.
Jag skulle beskriva amningen med ord som ganska mysig, hyfsat trevlig, okej eller "det funkar bra".

Jag ammade till sonen var drygt 14 månader. Det lustiga var att när jag började känna att det tidsmässigt passade att sluta helt så kände jag ändå lite av en slags sorg .... Det hade jag aldrig kunnat tro! Det var nog lite känslan av att dels veta att den perioden är över, han är inte bebis längre, att jag inte vet om jag någonsin får uppleva just denna period igen mm.

Jag missade att det bara var fjärde dagen!
Jag skulle ge det tre veckor. Det finns forskning som visar att de tre första veckorna är viktigast. Om man inte såg minsta förbättring då skulle jag ge upp!

Jag har en misslyckad amning bakom om mig där jag kämpade i tre månader innan jag gav efter för flaskan. För mig hade det varit oehört mycket bättre om jag struntat i det och inte tagit på mig hela misslyckandet själv och insett att vi var två om det och jag hade inte haft så dåligt samvete och vi båda mådde dåligt helt i onödan.

Har du några bra amningströjor som t.ex. från Boob som är omlott över bysten. Det syns ingenting när man ammar med den. Ett annat tips är att ha med en filt som du lägger över axeln och ner över barnet så ser garanterat ingen någonting. Öva hemma så du känner dig trygg med hur du ska göra.

Förlåt om jag är negativ men det där tycker jag är bluff. Det spelar liksom inga roll vilka kläder man har, man flashar bröstet oavsett.

En del är bekväma med det och skiter i det, andra tycker det är obehagligt.

Jag har aldrig sett någon som lyckats amma utan att visa hud om man inte ammar i sjal eller har typ en stor poncho på sig och meckar in barnet under den. Fast det kansek inte är det man är proffs på de första veckorna.

Såklart blir det ju enklare när man fått in snitsen!

Ersåttning är jättebra som komplement eller om amningen inte fungerar men innehåller ju inte antikroppar mm som bröstmjölk gör, så HELT likvärdigt är det faktiskt inte, även om det är fullt tillräckligt.

Likvärdigt skrev jag inte.
Jag skrev fullgod.

Jag tycker att du ska försöka helamma. Det är ju bara några månader av ens liv det handlar om.. Jag gjorde misstaget att jag började kombinera med ersättning, jag hade så himla ont av amningen. Sedan när jag väl fick amningen att funka ratade hon brösten och ville enbart ha ersättningen, men liksom många andra barn fick hon problem med magen pga den trost att jag testade olika märken. Så idag ångrar jag att jag började vänja in henne på den, man blev väl lite "lockad" när man läste på en del föräldraforum, att ersättning var så enkelt och bra :). Men det är faktiskt många barn som får problem med magen. Sedan är det väldigt omständigt med dessa flaskor också som ska rengöras och steriliseras o.s.v. Gå upp mitt i natten och fixa ersättning- fanken vad jobbigt :o..

kl

Jag har köpt flaskor och grejer nu och bara att veta att jag har det hemma gör att amningen känns bättre.

Men sen jag startade tråden har vi fått andra problem, Emilia vill inte äta. Hon ligger vid bröstet och skriker, gnäller och sparkar och slår med armarna. tar några enstaka sug, men mkt av mjölken spottar hon ut. Ända gången hon äter bra är på kvällen. Provade flaskan med utpumpad mjölk igår och då åt hon med god aptit (lite väl fort tyckte jag). Kvällsmålet efter flaskmatningen åt hon bra men sen dess har hon nästan inte ätit alls.
Ska inte ge henne flaskan något mer innan jag pratat med bvc och sett hur hennes vikt är. Hon vägde 3150g när hon föddes och 2950g på kontrollen när hon var 4 dagar så hon har inte så mkt att ta av så jag är lite orolig när hon inte vill äta.

Du kan kontakta Amningshjälpen också, om du inte får den hjälp du behöver från BVC. Om du är rädd för att sabba amningen genom att ge flaska kan du prova att mata henne med sked eller matningskopp (finns på Apoteket). Då får hon förhoppningsvis i sig mat utan att störa amningen.

Hoppas ni lyckas lösa det!

Vi tilläggsmatade ju Sebastian på BB eftersom han var gul, detta gjorde vi med en drickskål eftersom den inte ska "riskera" amningen, det är mer samma teknik som att äta från bröstet.
Vi har köpt en kopp hem nu, den kostade typ 25 spänn. Den använder vi för att ge mjölk/ersättning de gånger han inte känns nöjd efter att ha ammat.

Som många andra råder jag dig oxå att försöka ge amningen lite tid. Jag har ammat i tre veckor nu och det känns faktiskt lättare och lättare!
Känn dock ingen press eller prestige i att man måste amma! Det är ju bara du som kan känna vad som är bäst för dig och din bebis. Bebis äter hellre ersättning och har en lycklig mamma än har en olycklig mamma och äter bröstmjölk.

Jag har funderat lite på en sån kopp. Hur gör man när man matar med en sån? Häller i munnen? Hur mycket äter dom små egentligen vid varje mål?

Ett mål har Emilia ätit ordentligt idag, vid dom andra matningarna har det mest varit gnäll.

Du är inte ensam- vi hade det jättejobbigt med amning o ledsen bäbi de första veckorna oxå! Allt kommer att bli hur mycket bättre som helst :)!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 299
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 315
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V