Äsch vad less jag är på detta nu. En del saker har blivit bättre, som att bröstvårtorna inte gör lika ont längre. Hon har även blivit större så hon lyckas få grepp utan amningsnappen men jag behöver hjälpa henne genom att hålla och forma bröstet. Så vi varierar oss lite.
Mjölken rinner mycket snabbare utan nappen. Vilket resulterade i att det läcker mycket och fick mjölkstockning. Det är även lite osmidigt att behöva sitta och forma bröstet under hela matningstillfället. Samt att bröstvårtorna blir ömma direkt.
Med nappen kommer mjölken långsammare och hon ammar fortfarande en timme med den. Nu har hon dessutom börjat vakna oftare på natten igen, och även på dagarna ammas hon minst varannan timme. Blir ibland hungrig efter enbart 1,5 h så jag vet inte om hon får i sig tillräckligt mycket med nappen längre.
Nu har vi kört på napp senaste veckorna igen och det gör att jag ammar 30% av dygnet. Har sjukt ont i kroppen pga icke optimal ergonomi kring detta.
Blörk! Snart är hon 4 månader. Funderar på att börja pumpa oftare alternativt börja fasa in lite ersättning. Börjar inse att det här med amningen aldrig kommer att bli sådär smidigt som blir blir för många. Det kommer nog alltid antingen göra ont eller ta tid. Känns som jag bara vill hanka mig fram sista månaderna nu och sen slippa detta.
Fattar inte hur jag ska kunna ha ett socialt liv nu när sommaren kommer om jag antingen behöver amma en hel timme när vi sitter på café/uteservering alternativt sitta och forma bröstet och hålla koll på hennes grepp som hon ständigt glider av