Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?
Till trådskaparen,
Jag har en fyramånaders son som ammas fullt. Jag hade väldigt mycket mjölk redan från början och sonen sög för fulla muggar så han har ökat fint i vikt hela tiden. Amningen var ändå inte okomplicerad i början, det gjorde väldigt ont och var mentalt jobbigt för mig. Alla är olika, mammor såväl som barn, och det här med amning är ett otroligt laddat ämne. Jag vill bara berätta för dig hur VI gjorde, som ett exempel bland andra.
Eftersom det är så fullt i mina bröst använder jag uppsamlingskoppar från apoteket när jag ammar, det läcker ur "det andra bröstet". Det överskott som då samlas upp sparar vi och har sedan gett sonen i nappflaska. Detta har gjort stor skillnad, då har pappa kunnat mata och jag fått lite frihet. Den största skillnaden var mentalt, för innan vi gjorde så hade jag jättesvårt att slappna av och sova, jag låg på helspänn hela tiden och trodde att jag skulle behöva amma. När man inte sover mår man inte bra. Alla är olika som sagt, för mig fungerade amningen otroligt mycket bättre när jag visste att han kunde ta flaska, för då släppte pressen.
Vi vågade inte prova med flaska förrän efter ca en månad, just för att "amningen skulle vara etablerad", och det var ju ett jätteflummigt begrepp och jättesvårt att veta om den var det. Under tiden fylldes frysen. När vi väl hade testat några gånger märkte vi att han inte alls ändrade sitt beteende vid bröstet för att han fick samma mjölk i flaska också. Observera att detta gäller VÅRT barn och jag vet att det inte är så för alla. Jag dristar mig till att gissa att skillnaden och därmed risken att det blir krångel kanske är större om det är ersättning man ger i flaskan. Jag tror också att det beror på hur mjölken kommer, för oss har det oftast gått fortare för lillkillen att äta vid bröstet där det formligen sprutar, än vid flaskan. När vi väl hade sett att det funkade fick han flaska ganska regelbundet nån gång om dagen eller så. Sedan blev det mera sällan, när det behövdes ifall jag skulle träna eller så. Nu, efter fyra månader, får han inte flaska ofta alls för nu äter han så pass sällan. Nu är det snarare så att om jag hoppar över en amning så blir det FÖR fullt i brösten så jag ammar hellre än låter bli.
Mina råd till dig: våga prova, men prova försiktigt, testa nån gång och se hur det går med bröstet sedan. Köp napp med minsta hålstorleken så barnet får jobba. Om du bara ska använda flaska vid enstaka tillfälle så prova i god tid innan så att ni känner er trygga med att det funkar. Det kan vara bra att ge flaska nån gång då och då sedan om man vill "upprätthålla färdigheten".
Jag är medveten om att det blir mer komplicerat om man måste pumpa eller använda ersättning, men om man har det som vi så kan det vara värt att testa. Framförallt var det bra för mig, och en mamma som mår bra är en bra mamma. Det har också varit jättebra för min man att känna att han fixar att ta hand om sonen i alla lägen, det finns alltid mjölk i kylen ifall det krisar.