Intressant fråga. Jag tror man får skilja mellan patriotism vilket i Sverige traditionellt sett inte alltid varit så positivt, jfm att den i moderna Sverige tagits över att högerextremistiska krafter och därför har gemene man inte velat framhålla det och exceptionalism, att det egna landet är det bästa i världen.
Går man tillbaka till 1800-talet var ju svenskar otroligt mer patriotiska. I dagens USA är ju patriotism något som framhålls inte bara inom sportevenemang som i Sverige utan något som genomsyrar samhället i stort. Pledge of allegiance. Spelandet av nationalsången vid olika politiska, sociala och kulturella samlingar. Roligt är att de flesta amerikanska medborgare faktiskt inte kan orden till nationalsången.
Exceptionalism är då något annat. USA täcker ju största delen av en kontinent och amerikaner behöver inte lämna landet för att resa på semester som svenskar reser till södra Europa och andra kontinenter för att uppleva annat klimat och kultur. De som är mer medvetna om resten av världen kommer ofta från en specifik socioekonomisk strata, oftast kusterna. En majoritet av amerikaner har inte pass och lämnar aldrig USA och är därför aldrig medvetna om resten av världen utom just att USA är bäst och Amerikanska medborgare har det bäst i världen. Att skattesystemet är horribelt så att Warren Buffett betalar mindre i skatt än sin sekreterare och att medelklassen
de facto betalar lika mycket som den svenska medelklassen utan de sociala förmåner som finns i Sverige är inte något som det finns kunskap om. Att många av Trumps väljarkår är de som kommer att förlora sin inkomst när Medicaid försvinner är de inte heller medvetna om.
Naturligtvis framhålls också amerikanska nyheter på ett etnocentriskt perspektiv vilket gör att USA anses som världens mittpunkt och det bästa landet av majoriteten Amerikaner, särskilt om man får sin information från Fox News och liknande nyhetskällor. Eländet och terrorismen framhålls i kontrast med USA:s framgångar. Ja, Amerikaner i allmänhet är historielösa vilket inte är konstigt med tanke på den korta historien de har. Jag kommer ihåg när jag efter 9/11 kom i konflikt med några Amerikaner som på fullt allvar ansåg att det var världshistoriens största katastrof någonsin.
När jag ååpekade att 9/11 1973 var en på många sätt en värre katastrof fick jag enbart blanka blickar. Utan att googla, vem vet vad som hände då?
Sedan inte att förglömma är att Sverige och andra Europeiska länder även de är skyldiga till samma sak. Inom FN sammanhang blev/är många länder redigt trötta på att Sverige framhåller sig själv som den bästa vägen(jfm, 'tredje vägen') och svensk ekonomisk och social politik som en förebild för resten av världen. Om alla bara var som Sverige skulle världen vara ett paradis ungefär.
Jag kan också bli riktigt irriterad när någon svensk säger, jag ska åka till Afrika, jaha, Egypten eller Botswana? Asien, Mongoliet eller Burma?
Amerikansk exceptionalism är mer synbart eftersom det är det största och just nu mäktigaste, socialt, ekonomiskt och kulturellt landet i världen. Men det är nog något som alla länder till mer eller mindre grad gör sig skyldiga till. Visst det är otroligt tröttsamt, men eftersom vi 'svenskar' vet att det inte är sant så är det naturligtvis inte sant.