Amalia ger hästbranschen en känga i P3

Sv: Amalia ger hästbranschen en känga i P3

Det är ju sannerligen ett problem som behöver tas upp igen och igen ... Det är hårresande hur mycket unga människor utnyttjas i hästbranschen, det är ett riktigt hårt jobb och man bör ha betalt därefter.

Kan inte mer än hålla med!

Problemet ligger dock på högre nivå då det är åt h*lvete för kostsamt att ha en vitt anställd hsk...... Nästan alla hästverksamheter går med brakförlust redan före ev anställda... Själva lönen som betalas ut till hsk är ju bara en bråkdel av kostnaden för att ha nån anställd :confused:

Vore bra om det kommer igång en vettig debatt om detta ENORMA problem så vi kan komma bort från att hästjobb på automatik är svartjobb.... :cool:

Att nån går o krattar lite löv i en trädgård svart ser jag inte som ett jätteproblem, men när unga tjejer (o även killar) jobbar med hästar som kan orsaka STORA skador o även död helt oförsäkrade är fullkomligt vansinnigt :mad:
Dessutom med arbetsvillkor som är bortom alla gränser..... Inget skyddsnät överhuvudtaget, ingen semester el sem.ersättning, inga ob-tillägg o ofta horribla arbetstider/situationer......

En stor bov i dramat tror jag är den inställning till arbetare som finns bland mycket hästfolk, där man ser ner på stallarbetare och tycker att dessa mest bara ska vara tacksamma att dom får vistas så mycket i stallet.

Det måste finnas ett tänk att stallet inte bara är stall - det är faktiskt en arbetsplats också vilket ställer krav på arbetsmiljön, många av de som har hästar inhysta skulle inte vilja vara utan fikarum, personaltoalett, egna omklädningsrum m.m. på sina ordinarie arbeten.... men hästskötare och stallpersonal kan väl kissa på dyngstacken och äta i stallgången för dom är ju ändå lägre stående varelser :grin:

Ovanpå detta kommer någon konstig föreställning att man inte ska behöva betala vad det faktiskt kostar - ofta får man höra kommentaren "du går ju runt på det här", men det räcker inte. Oavsett om det är företag eller förening så måste verksamheten på sikt ge ett överskott för annars finns det inga pengar att investera.

Alla ridanläggningar där man hela tiden söker olika bidrag och gnäller högljutt när man inte får alla dessa bidrag... varför har man inte satt sig och gjort en realistisk affärsplan innan man överhuvudtaget började tänka tanken på att bygga uppvärmda ridhus och annat som kräver underhåll ?

Nä, hästvärlden måste lära sig att dels respektera sin arbetskraft och dels att få ett mera affärsmässigt tänkande !

Ett jobb som som stallpersonal eller hästskötare borde ge minst 20 000 vit lön vid en vanlig heltidsanställning - ob och eventuell övertid tillkommer utanpå detta. Har man inte råd att betala vad det kostar så får man låta bli att ha häst eller skaffa egen gård och sköta om hästen/hästarna själv.

Såväl statare som trälar, livegna och slavar är avskaffade i resten av samhället... men inte i hästvärlden för hästskötare ska bara passa upp utan att ställa krav, dom ska bara vara tacksamma för dom smulor som trillar från bordet när kändiseliten och deras groupies håller bankett.

För fasen, det finns lantarbetare som ligger på mellan 20 och 40 000 i månadslön.
Kan övriga jordbruket få fram dom lönerna så ska väl för tusan hästvärlden kunna lyckas också - men då krävs det lättarbetade stallar där man satsar mera på en ergonomiskt fungerande arbetsmiljö som minskar kostnaderna per djurenhet... då kan man inte hålla på med benlindor på friska hästar och att stå och putsa guldknopparna på boxdörren.

Även om hästvärlden kan ha svårt att ta steget in i 2000-talet så kan dom åtminstone förska att ta sig in i 1900-talet... för som det är nu så är det enda som har hänt sedan 1800-talet att man har fått elektriskt lyse i stallen, i övrigt är såväl värderingar som teknik desamma som för 200 år sedan.

Senast ändrad:

:bow::bow::bow:

Det var sannerligen det vettigaste jag har läst på länge!

:bow:

Det där borde man trycka upp i näsan på alla utnyttjare.

Helt rätt! :bow:

Att bara stå på barrikaderna och säga att man ska betala ut högre löner det är ju lätt! Men att konkret föreslå ett sätt som fungerar, det är det inte många som kan!
Visst, det är skitlätt att rejält höja stallhyror, ridhushyror, lektionsavgifter osv, men har hästfolk råd att betala typ 200% högre priser på allt? Men om man som Tactius säger i stället också sparar genom att effektivisera, då funkar det ju i praktiken!

Ett jobb som som stallpersonal eller hästskötare borde ge minst 20 000 vit lön vid en vanlig heltidsanställning - ob och eventuell övertid tillkommer utanpå detta.

Då får vi nog "se över" många löner, för det finns många människor i andra yrken som tjänar mindre än så. Jag, förskollärare, tjänar ca 20000 kr/mån till exempel. Sedan finns det barnskötare, vårdbiträden etc som tjänar betydligt mindre än så... Över huvudtaget är "arbete med människor" en sektor som är gräsligt underbetald, och det är ju minst lika fel som att hästskötarna tjänar för lite.

Jo, tyvärr är det väl mest bara präst, psykolog, psykiater och specialsitläkare som är bra betalt bland "jobba-med-människor" yrken.

Det är ju dessvärre inte så här i världen att man får betalt efter hur mycket ansvar man tar, hur hårt man jobbar eller hur stor samhällsnytta man gör.

Inte ens hur mycket man producerar har direkt koppling till lönen... dock anser jag att ingen ska tjäna mindre än 20000 i månadslön på ett heltidsarbete, defintivt på inte ett arbete som är så tungt att de flesta sliter ut sig inom några få år.

Ni i barnpassningsbranschen kanske skulle strejka lite oftare...

En stor bov i dramat tror jag är den inställning till arbetare som finns bland mycket hästfolk, där man ser ner på stallarbetare och tycker att dessa mest bara ska vara tacksamma att dom får vistas så mycket i stallet.

Det måste finnas ett tänk att stallet inte bara är stall - det är faktiskt en arbetsplats också vilket ställer krav på arbetsmiljön, många av de som har hästar inhysta skulle inte vilja vara utan fikarum, personaltoalett, egna omklädningsrum m.m. på sina ordinarie arbeten.... men hästskötare och stallpersonal kan väl kissa på dyngstacken och äta i stallgången för dom är ju ändå lägre stående varelser :grin:

Ovanpå detta kommer någon konstig föreställning att man inte ska behöva betala vad det faktiskt kostar - ofta får man höra kommentaren "du går ju runt på det här", men det räcker inte. Oavsett om det är företag eller förening så måste verksamheten på sikt ge ett överskott för annars finns det inga pengar att investera.

Alla ridanläggningar där man hela tiden söker olika bidrag och gnäller högljutt när man inte får alla dessa bidrag... varför har man inte satt sig och gjort en realistisk affärsplan innan man överhuvudtaget började tänka tanken på att bygga uppvärmda ridhus och annat som kräver underhåll ?

Nä, hästvärlden måste lära sig att dels respektera sin arbetskraft och dels att få ett mera affärsmässigt tänkande !

Ett jobb som som stallpersonal eller hästskötare borde ge minst 20 000 vit lön vid en vanlig heltidsanställning - ob och eventuell övertid tillkommer utanpå detta. Har man inte råd att betala vad det kostar så får man låta bli att ha häst eller skaffa egen gård och sköta om hästen/hästarna själv.

Såväl statare som trälar, livegna och slavar är avskaffade i resten av samhället... men inte i hästvärlden för hästskötare ska bara passa upp utan att ställa krav, dom ska bara vara tacksamma för dom smulor som trillar från bordet när kändiseliten och deras groupies håller bankett.

För fasen, det finns lantarbetare som ligger på mellan 20 och 40 000 i månadslön.
Kan övriga jordbruket få fram dom lönerna så ska väl för tusan hästvärlden kunna lyckas också - men då krävs det lättarbetade stallar där man satsar mera på en ergonomiskt fungerande arbetsmiljö som minskar kostnaderna per djurenhet... då kan man inte hålla på med benlindor på friska hästar och att stå och putsa guldknopparna på boxdörren.

Även om hästvärlden kan ha svårt att ta steget in i 2000-talet så kan dom åtminstone förska att ta sig in i 1900-talet... för som det är nu så är det enda som har hänt sedan 1800-talet att man har fått elektriskt lyse i stallen, i övrigt är såväl värderingar som teknik desamma som för 200 år sedan.

Sent inlägg men underbart inlägg bra skrivet.
Jag jobbar inte med hästar som skötare eller liknande för att man inte får betalat för det man gör. Många fattar inte att man inte "lever häst" längre man måste leva utanför hästeriet med. Sen tycker jag att 20000 efter skatt är i lägsta laget för det enorma arbetet man lägger ner.

Då får vi nog "se över" många löner, för det finns många människor i andra yrken som tjänar mindre än så. Jag, förskollärare, tjänar ca 20000 kr/mån till exempel. Sedan finns det barnskötare, vårdbiträden etc som tjänar betydligt mindre än så... Över huvudtaget är "arbete med människor" en sektor som är gräsligt underbetald, och det är ju minst lika fel som att hästskötarna tjänar för lite.

Man får se lite till vem som betalar.
Yrke med dåligt betalt för produkt (skola förskola osv osv) = dålig lön och vice versa.
Men att många är underbetalda är ju inget att sticka under stol med.

Dock är det intressant att fundera över vad som skulle hända om dessa grupper strejkade... skulle barnomsorgen strejka tex så skulle väldigt stora delar av samhället riskera att lamslås när folk måste stanna hemma för att passa barnen.

Så just för dagis och förskolepersonal så skulle man ju kunna gå ut betydligt hårdare än vad man gör idag... på sätt och vis har man ju i det läget accepterat de låga lönerna.

Det är ju tack vare alla strejker förr i världen som metalls medlemmar har så höga löner....

Om hästägare är beredda på att betala vad det kostar, så kan man rensa rejält i dessa sammanhang. Orsaken till att att situationen uppstår hänger på att man helt enkelt inte vill eller inte har råd att betala för vad det egentligen borde kosta. Det kan man ju se inte minst i många trådar här på Bukefalos när frågan uppkommer vad var och en betalar för verkning/skoning, uppstallningskostnad, foder etc. Det slår aldrig fel, det dyker alltid upp inlägg som talar om att en helskoning kostar 400 kr vitt runt om.:grin::angel: Eller att stallhyran är 1300 kr inklusive allt, och därefter kommer en kommentar att jag skulle aldrig betala si eller så mycket för detta.

Skulle varje hästägare be om kvitt, faktura mm så skulle snart hästeriet rensas upp. Det är väl självklart att en hsk ska ha lön och reglerade arbetstider, vi har ju som sagt avskaffat trälar sen många hundra år tillbaka.

Dock är det intressant att fundera över vad som skulle hända om dessa grupper strejkade... skulle barnomsorgen strejka tex så skulle väldigt stora delar av samhället riskera att lamslås när folk måste stanna hemma för att passa barnen.

Så just för dagis och förskolepersonal så skulle man ju kunna gå ut betydligt hårdare än vad man gör idag... på sätt och vis har man ju i det läget accepterat de låga lönerna.

Det är ju tack vare alla strejker förr i världen som metalls medlemmar har så höga löner....

Jag håller med.

Jag har jobbat inom vården som uska och håller nu på att läsa till ett relativt välbetalt yrke inom industrin. Snittlönen ligger där på ca 10k mer per månad än vad en uska tjänar hos min fd arbetsgivare, trots erfarenhet.
Jag tycker också att viljan att gnälla och spela martyr var större på min fd arbetsplats än viljan att ryta ifrån rejält. Självklart spelar man på folks samveten då man betalar ut löner inom vården, man vet ju att folk i regel bryr sig om sina patienter. Därför vet man också att de aldrig kommer säga ifrån speciellt hårt, då detta skulle drabba patienterna. Och så går det runt, år efter år.

Sen är det ju ren fakta att vården genererar mindre pengar än vad industrin gör. Självklart är det så då en sjuk människa inte precis drar in några pengar till vårdgivaren. Men man skulle kunna ändra på inställnngen till avlöning av vårdarbete. Jag tror att det finns svårigheter att ändra på det ja, men jag tror att den största svårigheten är att viljan inte är nog stor då lågavlöning inte drabbar beslutsfattarna och de som det drabbar inte skriker nog högt :grin:

Jodå, visst fasen tjänar vårdgivarna pengar på sjuklingar - därav att det finns privata aktörer på sjukvårdsmarknaden.

Jag har jobbat i stall i många år, både i sverige och utomlands.

I snitt fick jag mat och husrum, hästen helt gratis, lektioner och 2500kr i fickan...
Jobbade 12-14h/dag 6dar i veckan.
Och älskade mitt liv!!!!
Men det är klart, det hade varit trevligare om jag hade fått betalt vitt... Men det bekymrade inte mig då! Jag var ung och funderade på vad jag ville göra resten av livet...

Men det är klart att om folk är beredda att betala:
2500kr i kallhyra
600kr/h för utfört arbete, vilket betyder att det kostar ca 150kr att få sin box mockad/dag
800kr/lektion
1200kr för skoning
Inte köpa en åring för mindre än 30000kr och sedan lägga på minst 15000kr per år den växer och ca 15000 extra på att köpa en inriden häst. Det betyder att en inriden femåring inte bör kosta MINDRE ÄN 105000kr..., och då det en hobbyhäst som inte förväntas kunna gå som stora klasserna på tävlingsbanan....

Man kan inte jämföra "hästindustrin" med övriga lantbruk då vi har med en hobby att göra, inte en riktig industri. Eller ska vi ha hästar som har det på samma sätt som grisar och kor har det??

//En som har stallet vitt, men som inte går med vinst, utan tycker att det är kul!
PS. Men om någon har råd att lägga ut ovanstående priser på sin häst så är dom välkomna när som helst;-)

Det är inte själva vården av sjuklingarna som gör att de tjänar pengar. Det kostar så mkt i både arbetstid och material om man ska göra allt rätt att det aldrig kan gå plus på det arvode man har från uppdragsgivare (tänker nu främst på hemtjänst). Det är alla besparingar.
Betalningen de får från uppdragsgivaren efter att man lämnat in en offert, och att de sedan inte använder upp alla pengar utan snålar in och inte är så duktiga som överenskommet i offerten.
Oftast skjuter de sig i foten dock, och går back. Har de tur går de plus minus noll. På mitt företag "överlevde" bolaget tackvare högriskplaceringar som inte gick jätteback, gick de back sparade man mer - på omvårdnaden och arbetarlönerna givetvis...

Nu blir jag nog hängd av någon :angel:

Senast ändrad:

*delvis KL*

Varför inte då sätta allt i strejk?
Om hela vårdpersonalen skulle säga vi strejkar om vi inte får 20% löneförhöjning vad skulle hända då?

Hela samhället skulle nog krascha. Samma skulle hända i häst branschen, dock är otroligt många dumma nog att inte fatta att man sliter ut sig fören det är för sent. Har haft en del jag diskuterat med folk som döljer sig bakom att så var det förr vilket i min mening är ett idiotiskt argument. häst jobb är ett skitjobb, underbetalt och många timmar som Boerperd skriver.
Många barn och unga utnyttjas till max för skit och ingenting enbart i namnet jag får ju jobba med hästar, och detta måste sättas ett stopp för.

Fram för allt alla svartjobbande ridlärare som tar "betalt" utan skatt för att eleverna jobbar. Lön ska betalas ut med sociala avgifter därefter skall löntagaren betala läraren med moms för sitt arbete. Som sedan skall tagas ut som lön med skatter och allt. Skulle detta innebära att det blir mycket dyrare?
OH JA!
Men jag tror nog det är enda sättet att få slut på allt detta slaveri som är vanlig vardag inom häst branschen.

Det är inte tillåtet att strejka på det viset, då det räknas som samhällsfarligt och det är inte tillåtet.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 250
Senast: Dimmoln
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar