Amalia ger hästbranschen en känga i P3

Sv: Amalia ger hästbranschen en känga i P3

När det gäller att jobba enbart med att ha ridlektioner, då behöver det inte bli så mycket dyrare för eleven. Jag är timanställd och har ett par ridlektioner 1dag/vecka, en tjej till har likadant. Vi får vit lön så allt är i sin ordning på den fronten. Lektionspriset är detsamma som hos närliggande ridskolor.

Jag vet många ridskolor som har vit personal som inte gör en massa ideellt arbete eller en lön som motsvarar ett par tior per timme eller dylikt. Det är övertidslön om det är fler timmar än avtalat, vit lön, lektionstillägg osv. Så det är inga problem med några överpriser att ge personal på ridskolor en vettig lön! Det kostar inte skjortan för vare sig ridskoleelever eller inackorderingar på dessa ridskolor!

Men givetvis så vet jag ju att det kryllar av i det närmaste slavarbete i hästbranschen!

Jag har svårt att tro att dom ridskolorna driver verksamheten utan bidrag...

Men all heder åt dom som har lyckats få versamheten att gå runt!!!1

Det är inte tillåtet att strejka på det viset, då det räknas som samhällsfarligt och det är inte tillåtet.

Det finns ett sätt helt enkelt säga upp sig ingen kan tvinga dig att jobba. Sen har jag svårt att tro att vården skulle våga detta. Dock så har metal (av egen erfarenhet) lagt sig platt för "övermakten" då det gäller facket är det inte mycket att hänga i julgranen. Facket borde stå pall för övertryckningarna och helt enkelt säga att vi går inte med på denna lönen vi ska ha "denna" lönen annars så slutar vi jobba/säger upp oss. Det är inte som att skicka folk till månen och tillbaka om man säger så.

MAKT ÅT FOLKET!:devil::devil:

Det är just det som är en del av problemet... man säger åt folk att "NI får inte strejka" - och då accepteras det utan invändningar.

Om alla skulla följa varenda lag innantill hela livet så blir det inga revolutioner, även om man inte har rätt att strejka så kan tex hela personalgruppen sjukskriva sig... eller så säger hela gruppen att "vi vet att det är olagligt men det här är enda sättet för oss, vi gör vad vi måste"

Det är just den totala flathet som folk visar hela tiden som är mest beklämmande !

Det är ytterst få som faktiskt vågar att stå upp för någonting överhuvudtaget i vårat samhälle idag. Det i kombination med att det inte längre finns några stora "-ismer" har lett till att folket i allmänhet är fruktansvärt mesiga.

Jag brukar sällan uppmana till lagtrots, men ibland finns det inga alternativ.

Det finns såna ridskolor som bedriver det mesta vitt, dom finansieras ofta till 10-30 % via LOK-stöd, anläggningstöd m.m.

Om man rationaliserar hästhållningen och satsar helt på kärnverksamheten (dvs sparkar ut privathästarna som i de flesta fall är resurstärande) så finns det på många ridskolor förutsättningar för att bedriva vit verksamhet utan bidrag.

Jag tror absolut att ridskolorna driver sina verksamheter vitt! Och jag tycker att ridskolorna ska ha bidrag som alla andra ungdomsverksamheter i landet.

Mitt inlägg handlade om privathästar och inackorderingar. För trots allt så är det en egen häst dom flesta vill ha....

Det finns vissa yrkesgrupper inom samhället som inte får strejka samtidigt allihop, saken talar ju i sin natur, kommer du då in själv akut och behöver hjälp och du inte kan få den vad säger du då är det ok om du får ligga och dö på en bår för att personalen strejkar.

I övrig håller jag med om att vårdpersonal har på tok för låg lön, men grunden ligger i att just sköterskeyrket är kvinnodominerat och därför behöver man inte betala så hög lön till dem. Det är helheten man behöver se över, när män med samma utbildning och samma arbete får högre lön så är ju något riktigt snett.

Jamen då finns bemanningsföretagen, så utan personal blir de då rakt inte även om många skulle säga upp sig.

Jamen då finns bemanningsföretagen, så utan personal blir de då rakt inte även om många skulle säga upp sig.

Och varifrån tror du att bemanningsföretagen får sin personal ?
Bemanningsföretagen har ju en historia av att locka över "vanlig" personal sas.

Sen blir det ju i längden fruktansvärt dyrt att anlita bemanningsföretag, då ska du dels betala bemanningsföretagets högre löner + att du ska betala bemanningsföretagets vinst.

Och det är inte i första hand pga av att dom är kvinnor som gör att dom har låga löner... utan dom har låga löner för att dom är mesiga. Man måste säga till själv när botten är nådd, det håller inte att gnälla utan att göra något åt det.

Det finns många anställda som är i stark beroendeställning till följd av huslån etc - men man behöver inte säga "ja och amen" till precis allt.

Ta det här med delade turer tex. Det är för tusan bara att alla vägrar att jobba på nya schemat - det går att köra över såväl arbetsgivare som ett mesigt fack om bara alla håller ihop och visar lite ryggrad som omväxling.

Bidrag får väl även bönder? EU-bidrag och sådana saker. Säkerligen har de flesta ridskolor kommunala bidrag. Det går även att få in pengar genom att ha större tävlingsevenmang.
Jag ser inget konstigt i att kommuner ger bidrag till ridklubbar, det gör de ju till andra sporter i kommuner? Märkligt att tom vi hästmänniskor själva inte ska se på vår sport som en "riktig sport"!

Det är lika vanligt att privathästarna är resurskrävande som att ridskolan är det! Om inga privatryttare finns i en ridklubb, vem ska då sitta i styrelsen? Arrangera tävlingar? Min erfarenhet är att rena ridskoleryttare generellt inte är så där jätteintresserade av ideella insatser som inbringar pengar till en ridskola, sådant är till största delen privathästägarna som gör!

Min åsikt är att ridskolan är lika beroende av privatryttarna som privatryttarna är av ridskolan! Och ibland är ju motparten "jobbig", tex så tycker man ju som privatryttare att en ridskola med bara ett ridhus roffar åt sig bästa ridtiderna till ridskolan, men å andra sidan så kanske det inte skulle finnas något ridhus alls utan ridskolan!
Precis som lektionsryttarna vill rida extra för externa tränare och tävla, då har de nytta av privatryttarna som har kunskapen hur det ska genomföras.

Nu så är man ju inget föreningsproffs bara för att man råkar ha häst... kanske snarare tvärtom om man ser till den sociala kompetensen hos mycket hästfolk :grin:

Det kan ju rentav vara synnerligen negativt att ha för många privathästägare i styrelsen, då dom ofta då sitter och beslutar om sina egna stallhyror etc vilken lätt leder till en intressekonflikt.

Det största problemet med privathästägarna är ofta att dom kräver för mycket resurser, det ska vara 70-14 täcken och benlindor och annat som tar en hel massa tid i anspråk.
Det skulle ju vara en sak om privatfolket betalade ordentligt för den arbetstid som dom konsumerar, men ofta har dom alldeles för låga stallhyror - stallhyran på en typisk anläggning behöver ligga på minst 4 000 - 5 000 om inte rideleverna och kommunala bidrag ska gå åt för att subventionera privathästägarnas täckesbyten.

Det krävs en vettig mix i styrelsen för den ska fungera, att bara stoppa in en massa privathästägare i styrelsen brukar kunna vara en tämligen säker väg till elände.

Att organisera en träning klarar vilken halvidiot som helst av, så inte heller det är någon anledning till att ha en massa privatekipage uppstallade.

Faktum är att i de allra flesta fall är "privatisterna" mycket mer beroende av riskolorna än vad ridskolorna är beroende av privathästägarna.

Det är allt som oftast ridskoleverksamheten som bekostar såväl ridhus, snöröjning av parkeringen och 4-hjulingen på många anläggningar...

Jag tror att du pratar om stora ridskolor där verksamheten åtminstone finansierar en stor del av kostnaderna?

Erfarenheten jag har både som ridskoleryttare och som privathästägare är från liten ridskola (7-10 hästar) som överlevde tackvare ideella krafter. Och där kan jag lova dig att ridskolan var beroende av privathästägare - helt enkelt för att de var de enda som kunde häst :grin:

Styrelsen bestod till 90% av föräldrar som bara hade ett enda intresse i ridskolan - att deras barn skulle ha en "fritidsgård" att åka till på kvällarna. Hur hästarna sköttes och hur bra de mådde hade man dels inte kunskap att ta sig an, men heller inget större intresse av. Huvudsaken hästarna gick att rida på så att man kunde ha maxat antal elever i varje grupp (dvs minst 7 elever om 8 hästar fanns att tillgå, om man hade tur, ibland var det 7 elever på 7 hästar). Hästar som var småskruttiga utan att vara initialt halta eller liknande fick gå 2-3 timmar/dag 6 dagar i veckan på samma underlag med okunniga ryttare (90% av de ridande var relativt nybörjare i olika åldrar).

Skillnaden mellan ridskoleryttarna och privathästägarna var att det bara var de sistnämna som man kunde tvinga till ideellt arbete då de "hade ju häst på ridskolan och då ingick minsann ideelt arbete i skyldigheterna" (inte inskrivet i kontraktet givetvis) :cool: .
Få ridskoleryttare och deras föräldrar var intresserade av att hjälpa till på klubbtävlingar, springa runt på barnridningar, ordna skötardagar, bygga och laga hagar osv. Dessutom ville man inte "skrämma bort" kunder som inte själv anmälde sig. Så vi privathästägare hade oskrivna skyldigheter att sköta om sådant och GUD NÅDE den som inte ställde upp för ridskolan.

Det var även hästägare som vakade på nätterna med ridskolans sjuka kolikhästar, åkte till klinik med sjuka dito, räknade ut foderstater, kollade utrustning osv. Så ja, jag undrar helt ärligt vafan denna ridskola gjort utan privathästagarna... och jag tror inte att det är unikt. :grin:

Edit: De fåtaltet privathästägare som orkade sitta med i styrelsen någon period hade fullt upp med att kämpa för att få sjuka ridskolahästar till veterinären och liknande aktiviteter som att stånga pannan blodig i försök att övertyga styrelsen om vikten av passande utrustning, att öht ha viss utrustning, lämpligt foder osv. Givetvis i kvicksand och uppförsbacke då det kostade pengar att åtgärda... Att fjanta om att sänka stallhyror till egen fördel var liksom prio -3

Senast ändrad:

Jag misstänker också att du pratar om stora anläggningar med mycket hästar och många ridande och dyra lektionsavgifter?!
(samt bidrag!)

För mindre anläggningar skulle aldrig gå runt utan de som står inackorderade.
Kostnaden för lån, elektricitet (paddock/ridhus, klubbrum), maskiner (inköp av foder mm, timhyra blir sällan mindre) osv blir ju inte mkt mindre bara för att privathästarna försvinner.
Visst är det möjligt att vissa minskar (om man bla har privathästar i egna stallar, och de använder mkt el på ridbanor, men det brukar å andra sidan stallhyrorna väga upp...) men de största kostnaderna kommer alltid finnas kvar.
Elen kommer vara på hela kvällarna när ridskoleeleverna är där och lån på anläggnignarna kommer vara kvar, eftersom det var pga ridskoleverksamheten man skaffade ridhuset/ridbanan/hästarna.

Och ang privathästarnas kostnader så beror det ju helt och hållet på vilken service stallarna erbjuder och hur mkt tid och omkostnader det blir kring allting, samt såklart hur många hästar det finns om det på så sätt finns sätt att effektivisera arbetet.

Man kan ju inte säga rakt av att alla borde betala 5000 :-/månad (i kallhyra?) eftersom det inte ser likadant ut i alla delar av sverige.

Däremot kan jag hålla med om att många stallhyror borde kunna höjas.
Det smartaste - tycker iaf jag - är att göra som många ställen gör - att höja kostnaden för täcken, mockning osv och bara ha en "kallhyra" som grund utan specialtjänster. Då kan folk välja hur mycket de vill och kan betala, och stallpersonalen kan få betalt för de timmar de verkligen jobbar i stallet.

Och ang unga människor som utnyttjas i hästbranchen..
Kanske det skulle kunna se lite bättre ut om folk kunde anmäla svart/slavarbetet istället för att bara acceptera?

Jag menar, unga tjejer som jobbar för skitlön kommer alltid finnas så länge "jobben" finns, men om man som utomstående kan reagera så kanske det finns en möjlighet att få bort åtminstonde en del av jobben.
Fast då kanske problemet istället blir att folk ljuger och/eller håller tyst om saker :crazy:

Självklart talar jag om lite större ställen där klubben även har några anställda... där en stor del av de anställdas arbetstid går åt till sköta om täckesbyten m.m. på privathästarna.

Där privathästägare med alla medel försöker att hålle nere stallhyran utan att minska på servicen, vilket i förlängningen innebär att ridelever och kommun får betala denna service istället.

Det finns ju exempel på där privathästdelen har gått med brakförlust och privathästägarna vägrar att höja hyrorna så att kommunen får gå in och styra upp verksamheten för att kunna rädda anläggningen :crazy:

Du kan aldrig jämföra en liten ridskola på 10 hästar med dom lite större som finns i riket på sådär 30-60 ridskolehästar eller mer.

Att hästarna används även när dom kanske är lite småskruttiga däremot tror jag förekommer även på större ställen...

Normalt behöver man inte vara expert på hästar för att sitta i styrelsen, ingen har möjlighet att kunna allt som behövs på en anläggning med juridik, fastighetsunderhåll, bokföring, personalfrågor m.m. så kunskap i dessa övriga frågor kan ju väga upp ett minskat hästkunnande - man måste ju liksom rådfråga andra i en del frågor oavsett om det handlar om fastighetsunderhåll eller om det rör veterinärmedicinska frågor.

Man behöver ju tex egentligen inte vara ridlärare för att jobba som ridskolechef, en kompetent företagare kan ofta vara bättre för chefsjobbet även om vederbörande aldrig ens har suttit på en häst.
Ridskolechefen måste ju ändå rådfråga andra i mångt och mycket, då kan man även rådfråga om konkret "hästkunskap" lika gärna som juridik eller ekonomi...

Det är ju inte heller så att man verkligen "kan häst" bara för att man har haft egen häst nått år, det krävs ofta mer än så innan man kommer dit hän.

Dessutom ska ju egentligen inte en styrelse gå in och detaljstyra om det finns anställd personal - då blir det kaka på kaka och ministerstyre.

Vidare så ska ju personalen i enlighet med MBL, AML m.m. vara med och utforma sina arbetsuppgifter och innehållet i arbetet... vilket kanske är nyheter för mycket hästfolk :grin:

Om det då fungerar som det bör ska så ska styrelsen ju då ha visioner vartåt man vill komma med föreningen medan personalen ser till rent konkreta kortsiktiga mål.

Femtioelva täckesbyten per häst och dag anser jag är trams, och sådant ska inte ingå i en stallhyra.
Jag har jobbat ideellt i många år, framför allt i en ridklubb som drev en ridskola ideellt i många år. Kan säga att om inte privatryttarna lagt ner det enorma ideella arbete de gjorde, då hade det inte funnits någon ridskola! Det som till slut tog död på ridskolan (den gick i konkurs) var när de privata inte orkade längre!

Det enda man hörde från ridskoleeleverna och deras föräldrar var att de absolut inte hade tid att ställa upp en sekund ideellt, inte ens vid enstaka tillfällen. Men kräva, det kunde de! Minns tex en gång när ungdomssektionen (90% privatryttare) arrangerat en blåbärshoppning för ridskoleeleverna. Det var den där jätteroliga varianten tävling som började med cavaletti med ledare, fortsatte med cavaletti utan ledare och till sist avslutades med "hinder" på sisådär 30 cm. Alltså en sådan där tävling som är snäppet tråkigare att arrangera än att titta på gräs som växer. ;)
Där stod föräldrarna på läktaren och klagade järnet över hur lång tid det tog, kunde möjligtvis funktionärerna rappa på lite?! :grin:

Sådana saker var vardagsmat för mig och de andra ideellt arbetande! Det vi hörde från de som inte gjorde ett skit var "vi kräver", "ni borde" osv.

Jag jobbade ideellt i den klubben i runt 20 år, nu kommer jag aldrig mer att göra en ideell insats i en ridklubb igen! Det enda ideella jag nu ställer upp och gör är att vara med och arrangera tävling, det för att jag tävlar själv och då anser jag att man även ska vara med och arrangera tävling.

Fö så vet jag en klubb som börjat debitera sina medlemmar för att de är så slöa och aldrig ställer upp ideellt men gärna deltar på diverse aktiviteter. Det är en ridklubb som är stationerad på en privatägd ridskola. Vilka är de flesta ideellt arbetande i den klubben? Privatryttare...

Men jag står fortfarande fast vid åsikten att privatryttare och ridskola behöver varandra. Det om det är en ideell ridskola, det glömde jag att nämna.
Däremot så tycker jag som privatryttare att det är mycket bättre att vara uppstallad hos en privatägd anläggning, ridskola eller ej kvittar. För en styrelse i en ideell ridklubb är ingen höjdare att ha som hyresvärd!

Jag jobbade ideellt i den klubben i runt 20 år, nu kommer jag aldrig mer att göra en ideell insats i en ridklubb igen!

Du och jag har liknande erfarenheter kan läsas av tråden. Jag var aktiv i ideellt arbete mellan -94 och -02, inte 20 år precis men sista två åren var det mer energikrävande att slava vid ridskolan än att plugga heltid + egen häst. Allt detta gjordes samtidigt med följden att jag fick en utmattningsdepression, la allt vad hästar heter på hyllan och var borta från det i 6 år.

Resultatet av det idag är att jag blivit helt vaccinerad mot all form av ideellt arbete och går omvägar när jag hör att det kommer på tal om att bilda förening osv. Tråkigt, då jag varken är en asocial eller slö person, men dåliga minnen gör att jag får rysningar bara jag tänker tanken.
Jag undrar hur många kunskapstillgångar som skrotas varje år pga denna onödiga uttröttning, det hade vart intressant med statistik :angel:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 250
Senast: Dimmoln
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar