Sv: Alternativa barfota metoder.
??? Vad har jag nu sagt? I verkliga livet jobbar jag heltid med hovslageri annars.
ursäkta jag tror att jag blandade ihop dig med
Coari det är iaf någon av er som alltid kommer med hemskt konstiga åsikter.
med det menar jag INTE att jag är för barfota verkning bla bla jag är öppen för alla stilar bara hästarna mår bra och hovslagarna kan sin sak. dvs jag är emot när man sågar ner hovarna upp till kotorna och säger att den kan visst gå barfota för den vänjer sig/det ska blöda det är inte farligt.
eller mixtrar med tyng/str på skorna så hästarnas ben far illa osv.
men jag har råkat ut för allt för många hovslagare som såfort man råkar påpeka något direkt säger att så ska de minsann vara och så står man där och ser på hur de verkar ner trakten så hästen inte ens kan gå.
ja så bara för att de skall föreställa ha en utbildning så måste man ju ha lite omdöme och kunna se själv så det blir rätt för det slarvas en hel del kan ja ju säga.
det konstiga är ju att man ska behöva stå där och granska helst vara utbildad själv för att "godkänna" deras arbete ska man inte kunna lita på att de kan sin sak....tyvärr.
o de personer jag råkat ut för är medlemar i hovslagarföreningen + har +30årig erfarenhet så det är inget skit jag anlitar, trodde ja iaf inte.
jag har aldrig använt mig av någon utan utbildning men ibland undrar man ju hur den där jäkla utbildningen fungerar egentligen med tanke på hur olika folk skor och hur olika åsikter de har.
det värsta tycker iaf jag är när de inte respekterar ägarens åsikter/önskan.
om jag säger att min hästkrake har gallor för att hovslagaren vägrar korta tårna till normal längd och envisas med att säga att det ÄR rätt fast jag som hästägare VET att det är rätt...har jag ens nåt att säga till om? det är ju "bara" min häst och jag är ju inte ens utibildad o vet ju "ingenting".
men varför försvinner då gallorna helt när jag byter hovslagare som håller med om att tårna ser ut åt helvete(ups svor visst) och kortar ner till normal längd o gallorna försvinner o hästen kan gå utan att snubbla.
är det hästägaren som är okunnig då?