Alternativa barfota metoder.

Sv: Alternativa barfota metoder.

ANC är en sydafrikansk motståndsrörelse med Nelson Mandela i spetsen.....ANHC vet jag inte vad det är...;-)

:oAANCHP menar jag, som ni säkert mycket väl förstod. (har lätt för slagfel :o)

klart vi förstår, men vi hovisar tar varje chans att tråka folk lite!

Jo men hur ser din statistik ut?
Strömsholms vet vi.

Min statistik är jämförelsevis procentuellt betydligt högre än deras.
Men det är en orättvis jämförelse då jag bara jobbar med fång som hovsjukdom medans i deras statistik ingår hästar där fånget är ett symtom på andra sjukdomar som kan vara betydligt svårare att bota.
Dessutom så passerar det givetvis en massa fler häst genom deras klinik än genom min. Då ökar ju givetvis procenten av obotligt sjuka hästar. Sen har ju jag alltid möjligheten att remitera vidare hästar som jag inte anser vara i bästa möjliga vård i just mina händer.
Jag har ju dessutom möjligheten att ta hjälp av alternativa behandlingsmetoder som Bl a. biostimulans, örtmedicin och TCM.
Medans dom är i princip låsta vid NSAID.
Jag kritiserade inte deras sätt att jobba, utan menar bara att det finns mer än ett sätt att angripa problemet.

Min statistik är jämförelsevis procentuellt betydligt högre än deras.
Men det är en orättvis jämförelse då jag bara jobbar med fång som hovsjukdom medans i deras statistik ingår hästar där fånget är ett symtom på andra sjukdomar som kan vara betydligt svårare att bota.
Dessutom så passerar det givetvis en massa fler häst genom deras klinik än genom min. Då ökar ju givetvis procenten av obotligt sjuka hästar. Sen har ju jag alltid möjligheten att remitera vidare hästar som jag inte anser vara i bästa möjliga vård i just mina händer.
Jag har ju dessutom möjligheten att ta hjälp av alternativa behandlingsmetoder som Bl a. biostimulans, örtmedicin och TCM.
Medans dom är i princip låsta vid NSAID.
Jag kritiserade inte deras sätt att jobba, utan menar bara att det finns mer än ett sätt att angripa problemet.

Vad föranleder detta tvärkast, från att ha ansett homeopati och örter som humbug?

Men om hästens hovben tappat all sin vidhäftning till hovväggen så måste väl lamellranden bli breddad oavsett om hovbenet roterat eller inte? Jag tror inte man ska haka upp sig alltför mkt på rotationsgrad. Hovbenet kan ju ligga alldeles “löst” utan rotationsvinkel om de mekaniska krafterna verkar på ett visst sätt.

Så här skriver Chris Pollitt
“It is emphasized that severe, life-threatening laminitis can be diagnosed without palmar rotation of the distal phalanx being evident on lateromedial radiographs”

Eustace och Cripps (EVJ 31.5) gjorde en studie av vilken faktor i början av sjukdomen som mest förutsåg prognosen för fång hästen och fann att det var
”The true distance between the top of the dorsal wall and the proximal limit of the extensor process of the distal phalanx after correcting for magnification.”

Rotations vinkeln var inte lika prognostisk.

HH

Jag menar att om du har två tydliga parametrar att utgå ifrån,
Ett: Hovväggen har separerat från kötthoven.
Två: Du har en tydlig blödning/tryckskada i sulan vid hovbenspetsten.
Då har ju en lägesförändring av hovbenet skett. Man kalla denna lägesförändring för vad man vill. Veterinärliteraturen har valt att kalla den för hovbensrotation. O.L. Har valt att hitta på ett eget namn för att förvirra lite på sina S.K föreläsningar.
Själv så kallar jag det för hovbensrotation och behandlar alla fånghästar för att förhindra att rotationen fortgår och förvärras.

Vad föranleder detta tvärkast, från att ha ansett homeopati och örter som humbug?

Vad får dig att dra en parallell mellan örter och homeopati?
De två har väl aldrig lirat i samma liga?
Jag har tagit hjälp av örtmedicin i många år medans jag aldrig sett något annat än humbug i homeopatin.

Hmm, men dina tidigare protester i diverse trådar och inte allt för gamla gjorde mig en smula fundersam. Både vad gäller homepati, örter samt alternativvård i allmänhet.

Nåja, det var inte huvudämnet utan bara en reflektion i från min sida eftersom en av diskussionerna var ganska hetsig där jag själv var lite involverad.;)

Den disskutionen gällde homeopati.
Om du tvivlar så kan du kolla bakåt och se att jag hänsvisat folk med vissa problem till www.xxxxx så länge jag skrivit på detta forum.

Senast ändrad av en moderator:

Den disskutionen gällde homeopati.
Om du tvivlar så kan du kolla bakåt och se att jag hänsvisat folk med vissa problem till www.xxxxx så länge jag skrivit på detta forum.

:rofl:Ha ha jag dör av skratt! Man kan köpa "Tallibanolja" och "Slappolja" på den hemsidan...:rofl::rofl:
Konstiga problem vissa har ha ha.:D

Kolla under rubriken utvärtes!:angel:
Tallibanolja vore väl nåt för OL?:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Jag menar att om du har två tydliga parametrar att utgå ifrån,
Ett: Hovväggen har separerat från kötthoven.
Två: Du har en tydlig blödning/tryckskada i sulan vid hovbenspetsten.
Då har ju en lägesförändring av hovbenet skett. Man kalla denna lägesförändring för vad man vill. Veterinärliteraturen har valt att kalla den för hovbensrotation. O.L. Har valt att hitta på ett eget namn för att förvirra lite på sina S.K föreläsningar.
Själv så kallar jag det för hovbensrotation och behandlar alla fånghästar för att förhindra att rotationen fortgår och förvärras.

Nej veterinärlitteraturen kallar det som kan hända vid fång för lägesändring av hovbenet (displacement of the third phalanx). Hovbenets rotation i sidoplanet är ett mått på det men det finns flera varav avståndet mellan främre hovväggen och hovbenet tycks vara det prognostiskt viktigaste.

Jag tycker det är viktigt att hålla fast vid detta eftersom det kan leda till missförstånd annars. Typ - om det inte skett ngn rotation är det inte så farligt och jag kan snabbt börja rida igen. Fast det kan vara en jättestor lägesändring egentligen som behöver lång behandling och läkningstid.

Jag tror dessutom att du behandlar hästen så att inte hovbenet ska sjunka inte bara att det inte ska rotera! HH

Man kan ju inte hindra hovbenet från att sjunka eller rotera inuti hovkapseln genom att slå på ett beslag utanpå!!!

Hindra det kan man enbart genom att avbryta det medicinska sjukdomsförloppet, inte symtomen.

Man kan ju inte hindra hovbenet från att sjunka eller rotera inuti hovkapseln genom att slå på ett beslag utanpå!!!

.

Om ett ben i kroppen lossnat från sin vidhäftning, vare sig det är lamellerna i hoven, en ben i en led som hoppat ur sin plats eller ngn annan orsak, är ju a och o att det lossnade benet ligger på rätt ställe under läkningen. Annars läker det ju fast på fel ställe. Alltså går hovslagarens behandling vid fång ut på att hovbenet ska hindras att sjunka eller rotera, det ska alltså understödjas i sitt rätta läge.

Bra förklaring och pedagogiska bilder finns på sidan 92 i denna fil

http://www.rirdc.gov.au/reports/HOR/08-062.pdf

HH

Att ge strål och sulstöd till en hov är ju en helt annan sak och vad man normalt gör med tejp och bandage. Däremot hjälper det inte att spika på beslag i hovväggen vid akut fång. Det motverkar inte rotation eller sänkning.

Strål och sulpaddar hälper och ger stöd men ett lossnat hovben kan aldrig stoppas tillbaka på gammal plats igen utan ny hov växer längs hovbenet och verkningen får anpassas till normala vinklar efter hand.

Det tror jag t o m hovslagarna på forumet håller med om.

Förstår inte hur du menar?

Det intressanta är ju inte om man fäster sitt stödjesystem för hovbenet med ett sjukbeslag av järn, aluminium typ heart barsko eller natural balance sko , en träsko a la a Steward, plast eller något annat material.

Det viktiga mäste väl vara att man utformar det utifrån den individuella hovens situation och att det sitter kvar och inte lossnar. Det akuta bandaget som ofta fästs med tejp lossnar ju efter några dagar. HH

Synd att du inte svarar på min fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av raggsock
"Hindra det kan man enbart genom att avbryta det medicinska sjukdomsförloppet, inte symtomen."

Forest Autumn
"Hur menar du att man ska göra för att avbryta förloppet?"

Jag hade gärna velat veta hur man kan stoppa ett fånganfall. Eftersom man inte riktigt har lyckats fastställa hur ett fånganfall triggas igång, dvs det exakta förloppet from den faktor som sätter igång det tom att lamellerna bryts ner är fortfarande okänt ,så har jag nog förstått det som att det därmed inte går att avbryta själva förloppet. Man kan minska det gnm att ta bort vissa foder, kyla hovar osv. Men stoppa det går väl ändå inte? Jag har visserligen svagt minne av att jag har läst ngt om att man skulle kunna hämma MMP aktivitetn men är inte riktigt säker. I vilket fall som helst så tror jag inte att det är ngt som i så fall är en använd behandling, tror inte att det har kommit så långt än.
Jag har nog förstått det som att det finns en del ideer om hur man kan förebygga fång men tyvärr inte lika många om hur man kan häva eller kanske bättre ord bota ett pågående anfall.

Till ts
Ursäkta trådkapning.

Senast ändrad:

:rofl:Ha ha jag dör av skratt! Man kan köpa "Tallibanolja" och "Slappolja" på den hemsidan...:rofl::rofl:
Konstiga problem vissa har ha ha.:D

Kolla under rubriken utvärtes!:angel:
Tallibanolja vore väl nåt för OL?:bow:

Snormotan är inte heller dum:D
Han har humor gubben S.L

Nej veterinärlitteraturen kallar det som kan hända vid fång för lägesändring av hovbenet (displacement of the third phalanx). Hovbenets rotation i sidoplanet är ett mått på det men det finns flera varav avståndet mellan främre hovväggen och hovbenet tycks vara det prognostiskt viktigaste.

Jag tycker det är viktigt att hålla fast vid detta eftersom det kan leda till missförstånd annars. Typ - om det inte skett ngn rotation är det inte så farligt och jag kan snabbt börja rida igen. Fast det kan vara en jättestor lägesändring egentligen som behöver lång behandling och läkningstid.

Jag tror dessutom att du behandlar hästen så att inte hovbenet ska sjunka inte bara att det inte ska rotera! HH

Både och givetvis, Jag gör mesta möjliga för att undvika att dragningen från djupa böjsenan blir så kraftfull att hovbenet roterar och dessutom så ger jag mesta möjliga understöd strax bakom hovbenspetsen för att undvika en sänkning.

Avståndet mellan främre hovväggen och hovbenet kan vara rejält missvisande och ge en falaktig diagnos om t.e.x de bägge framhovarna verkats av två olika hovslagare. (detta har jag varit med om) Vet tar bara ett mått och missar att hovarna är helt olika verkade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka