Alternativa barfota metoder.

Sv: Alternativa barfota metoder.

Men Lilla Skutt att du bara orkar!!!

Varför lägga ner energi på Alternativa barfotametoder nu när dom själva sedan en tid tillbaka slutat lägga ner energi och insett att det kanske inte gick att uppfinna hoven på nytt.

Som axel skrev,, acml du är flera år för sent ute:grin:

P.S. Jag vill härmed bara tacka hela den rörelsen för den reklam deras utförande gett traditionell hovvård och främst vikten av fysiologisk individuell hovvård. :bow: :bow: :bow: (bockar ödmjukast) :bump: (och tar ett glädjeskutt)

Du är flera år för sent ute:grin:

Lär av de som har testat!- o nu har en vanlig hovslagare o många har behövt sko hästen. För din blivande hästs bästa.

flera år försent ute??

ok.

Jag tycker inte man ska utesluta en metod som tydligen funkar för vissa indivier, kalla det misshandel etc.
Jag tänker hålla dörren öppen tills jag sett att det är ren & skär misshandel. Det har jag inte sett. Jag har erfarenhet inom ämnet. Det jag har sett har enbart varit positivt hittills.

Såklart räknar jag med & stöta på motsatsen också¨, så är det ju inom allt. Men bara för att något är tryggt & välkänd så betyder inte det att det är det bästa för just din eller min häst.

Men jag har märkt att så fort man drar upp den här diskussionen bland folk som kanske inte vet så mkt om den eller som bara är negativt inställda, då ska det tystas ner eller bankas ner. Det tycker jag är obehagligt.

flera år försent ute??

ok.

Jag tycker inte man ska utesluta en metod som tydligen funkar för vissa indivier, kalla det misshandel etc.
Jag tänker hålla dörren öppen tills jag sett att det är ren & skär misshandel. Det har jag inte sett. Jag har erfarenhet inom ämnet. Det jag har sett har enbart varit positivt hittills.

Såklart räknar jag med & stöta på motsatsen också¨, så är det ju inom allt. Men bara för att något är tryggt & välkänd så betyder inte det att det är det bästa för just din eller min häst.

Men jag har märkt att så fort man drar upp den här diskussionen bland folk som kanske inte vet så mkt om den eller som bara är negativt inställda, då ska det tystas ner eller bankas ner. Det tycker jag är obehagligt.

Kanske dags att du öppnar upp dina ögon.

Det här tycker jag är ännu mera obehagligt.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745772

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=931268

Senast ändrad:

Du är nog bara något år sent ute för att få med Buke i barfotadiskussioner, vi är lite less på dessa diskussioner där vi ändå inte kommer fram till annat än att:

- dålig hovvård är dålig
- bra hovvård är bra
- det som passar en häst behöver inte passa en annan
- det finns hästar som inte kan ha skor
- det finns hästar som måste ha skor
- det finns hästar som funkar lika oavsett, och allt däremellan

Jag förespråkar varmt att ha hästen barfota, jag skulle önska att aveln i större utsträckning strävade efter hästar som kan fungera bra barfota (på hobby nivå åtminstone), tyvärr gör aveln inte så och jag tror personligen att det är orsaken till att jämföreslevis så få klarar att ridas på hobbynivå barfota.
Jag har en häst som går fram på sprängsten utan att blinka barfota, han rids mycket och på grusvägar i stor utsträckning utan att slita ner sig för mycket eller få andra problem. Han har rumsliga gångarter med schwung och spänst.
HAN kan gå barfota, hade jag råd skulle jag klona ett helt gäng hästar av honom.
2,5-åringen som aldrig varit skodd är ömkligt försiktig med sina fötter och han blir skodd till nästa vinter om inte förr, bara för att jag inte vill att han ska bli stel och spänd i kroppen.

Så kan det vara, är inte så mycket att diskutera faktiskt :idea:

Fantastiskt bra sammanfattning skuggi! :-)

Jag håller med och härmed kanske sista kapitlet va skrivet och tråden låses.

jag skulle önska att aveln i större utsträckning strävade efter hästar som kan fungera bra barfota
Jag skulle inte köpa en häst bara för att den har bra fötter:cool:

Jag vill bara poängtera att barfota inte är samma sak som strasser!

Jag har mina barfota men är helt emot strasser, jag tror inte att de som har unghästar som inte blivit skodda än, automatiskt har strasserverkade hovar, eller?

Så förutsätt inte alla hästar i landet utan skor verkas enligt strasser.

Jag vill bara poängtera att barfota inte är samma sak som strasser!

Jag har mina barfota men är helt emot strasser, jag tror inte att de som har unghästar som inte blivit skodda än, automatiskt har strasserverkade hovar, eller?

Så förutsätt inte alla hästar i landet utan skor verkas enligt strasser.

Ursäkta om du uppfattar min kunskap i ämnet som så trångsynt.

Jag återupprepar tidigare infogad länk eftersom den tydligen inte observerats av dig, även om det blr lite väl tjatigt.

Länk: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745772

Och ska man dra saken till sin spets, så skulle jag nog undvika att köpa hästen även om den är super på andra sätt men med kassa fötter. De ger ingen bra häst, inga hovar ingen häst helt enkelt.

Om du köper en unghäst som ser ut att ha bra fötter- är det ingen garanti för att den kommer att klara av att gå barfota genom livet- oavsett.

I exteriörbedömningen ingår hovstatusen, men vem ska kontrollera exakt hurdan kvalitén är:confused:
Ska det vara ett 90-dagarsprov barfota:grin:

Ser det inte som ett problem att behöva sko hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka