Alternativa barfota metoder.

Sv: Alternativa barfota metoder.

Jag är inte så hemma på strasser.. Det enda jag vet är att de utgår efter fasta "regler" och mått och istort sett verkar ner till dessa idealmått på en verkning (rätta mig ni strassare om jag har fel). Och av det att dömma skulle det kunna vara en strasserverkning..
Men när du sökte så får du väl upp vilken hemsida det är hämtat ifrån.. Där borde du kunna se om det verkligen var strasser?

Det kan mycket väl vara en fånghov också. Kolla på www.naturalhorsetrim.com
Jag försökte läsa till, men kan inte de engelska termerna så värst bra. Men sidan förespråkar strasser har jag förstått.
Jag läste också hur en sådan hov ska se ut och det skulle kunna matcha just den hoven på bilden.
Man blir inte klokare... :)

Japp, det är en fånghov verkad av strassar... vänster fram efter verkning och höger fram innan verkning.

Det visar ju att metoden inte är fysiologiskt riktig.
Hovväggen kommer att fortsätta att separeras iom att den inte har en chans att läka ihop med hovbenet- alldeles för lång tå.

Blödningen i hoven gör ju även att hoven hamnar under övertryck= smärta- som måste tas bort genom resektion o NSAID.
Samma fenomen som uppstår vid hovböld.
När bölden spricker/ tas upp- smärtan släpper omgående- som regel.

Senast ändrad:

Jag igen:angel:

Om vi tar hennes bild så ser man ju att hästen inte står på sitt ben, utan har benet framsträckt. DÅ kanske det ser rätt ut, men annars:mad:

Max_xray_RH_May2000_small.jpg

Tänker på hur lederna ska möta varandra.

Hur ska lederna möta varandra då eftersom man bara ser hovled och kronled?
/T

Tänk dig själv hur bra det är för både leder o mjukdelar om den står med för låg trakt- inte fysiologiskt bra. Sen ÄR det skillnad på om hästen står- med benen under sig. Det är även skillnad på bak o framhovens generella lutningsgrad-
Hon rabblar som ett mantra om det helt markparallella hovbenet. Då undrar jag varför hennes fångpatienter ligger ner, vilket de sällan gör- annat än i ett akut tillstånd.

Nja.. Asså, hovbenet kan ju aldrig "läka ihop" med hovkapseln oavsett.. Eller det beror ju på vad man menar med läka. Det är ju tiden (den nya hovkapseln) som kan växa samman med benet igen.
Sen vet jag inte om det där var riktat mot mig? Jag är ingen strasser och vet inte så mycket om deras metoder heller.
Men visst håller jag med om att en för lång tå absolut inte klokt när det ser ut sådär (är dock aldrig glad i långa tår i varje fall).

Nej det var inte riktat till dig:o

Menar att hovbenet växes samman med början uppe nära kronranden. Inte att det växer ihop i övrigt.:angel:

Men visst håller jag med om att en för lång tå absolut inte klokt när det ser ut sådär (är dock aldrig glad i långa tår i varje fall).

Har en häst hemma som strasserverkades för några år sedan men nu har skor runt om. Den har varit utlånad på foder och varit skodd fram hos fodervärden. Jag känner den hovslagaren och han är duktig men, vi är här rörande överens om att han skott hästen hårt. Kortat tån väldigt mycket. Hästen har gått från Mustad SM sko 2 till Mustad SM sko 1. Alltså krympt en hel storlek i fram. Bak är fortfarande 2or.

Min hovis skodde om henne alldeles nyligen (var då på 7 veckor) och hade han knipt in som han brukar för tåkappan hade även 1an varit för lång. Så nu skall hästen skos varsamt och få tillbaka sin vanliga storlek.

Jag klagar inte på den som skott henne hos fodervärden. Har själv haft honom som hovslagare på häst förr och killen är mycket bra. Vi har ingen som helst förklaring varför han gjort som han gjort nu. Snyggt skodd var hon också. Men ack så kort i tån.

Jag gillar inte långa tår och inte för korta heller.

Jag skrev inte att jag gillade för korta tår heller... Jag vet inte hur det är hemma hos dig, men där jag kommer ifrån är det många typiska "travarhovslagare" som låter hästarna gå med mycket långa tår.
Självklart ska man inte eftersträva att hästen ska ha så liten skostorlek som möjligt (min egna har stl 3 i skor och är bara 157 hög och inget kallblod!). Det är ju helt individuellt hur stora fötter hästarna har, alla som skott och verkat min häst har reagerat, vilket även jag själv gör, men hon har stora hovar.. så enkelt är det..
Däremot får hon INTE gå med för långa tår, för hon har haft en skada i hovleden kan man enkelt uttrycka det så det är jätteviktigt för hennes del att hon får en snabb och enkel överrullning.
Jag gillar inte nerverkade hästar, inte heller påstått.
De ska verkas ned till den nivå som är rimlig för just den hästen vid just den tidpunkten.

En barfotanisse/nissa eller barfotataliban som någon valde att kalla dessa är en som maniskt påstår att alla skor är av ondo, alla hästar kan går barfota i alla tänkbara lägen och underlag, skor är onaturligt osv osv osv.
Jag är hovslagare som har ganska många barfotakunder. Jag gör en helt vanlig barfota verkning på dessa och i de flesta fall funkar det alldeles ypperligt för hästen rids inte så mycket eller på mjukt underlag eller liknande omständigheter.

Jag likt alla hovslagare jag känner anser att barfota är bra på rätt häst, där det funkar. Jag likt alla andra hovisa anser att det bara är bra för hästen att rycka av skorna under någon sommarmånad och låta de vara barfota och/eller lediga.

Så du får väl själv avgöra om du är en barfotanisse.

trevligt att läsa ett balancerad inlägg i denna tråd.
Varje gång jag läser i detta forum om barfotagång förvånas jag över den intolerans och hätskhet som dyker upp så snart det nämnas - "b-ordet".
Det är ju inte så konstigt att barfotafolket mestadels håller tyst - här blir vi förlöjligade (barfotanissa), hånade (barfotataliban) och mistänkliggjorda (Hovverkarna tar BETALD!!)....
Min mycket duktiga och kompetenta hovslagare tyckte precis som du, att om
det passade för mina hästar, så var det okey att utvidga barfotagången från sommartid till året om.
Sagd och gjort - de har nu varit barfota i 4 år utan några problem alls. Verkas var 5:e vecka av utbildad hovvårdare. Rids 3- 4 gånger i veckan i terräng och på alla sorters underlag. Med undantag när det är glashalt - då är både de och jag lediga.
Så för mig och mina hästar har det endast varit positivt - jag skulle inte acceptera att de hade ont av en verkning/ skoning - och dessutom vill jag ju kunna rida dem. Det gäller säkert för alla andra hästägare också.

Ingenting i det jag sa var menat som kritik till dig utan snarare ett medhåll. Jag gillar inte långa tår. Inte korta tår och jag hatar när hästen går på ballarna. De skall ha lite trakt, i min värld, oavsett om de har skor eller ej. Sliter de för mycket trakt får de skor på sig.

Jag är också total motståndare till Strasser metoden. Det var inte under mitt ansvar hästen strasserverkades. Är ofantligt glad att så inte sker längre.

Jättebra skrivet! Önskar också att få en balans i forumet om detta. Jag upplever nu att det hela har dämpat sig, i allafall här omkring, de som trivs med barfota verkning har fortsatt övriga gått tillbaka. Själv har jag en vanligt utbildad hovslagare nu som gör ett jättebra jobb (efter ca 5 års strasserverkning) Att jag har bytt har berott på att det inte finns någon SHP are här nu och att jag inte kan verka själv pga egna led och rygg besvär. Mina är dessutom skodda nu för att slippa boots vid ridning på grusvägar. Minen på hovslagaren när jag sa att jag ville sko på var oslagbar när jag menade hovarna så bra så jag tror att de håller för en peiod skoning. Innan har jag skott för att de var så dåliga.....Han tittade lite konstigt på mig men sa sen - du har en poäng där! :)
MIN erfarenhet är att hovarna blev mycket starkare friskare och hållbarare med barfota gång, men jag är inte rädd för att sko när det går. Alltså lite omvänt....:idea:

Jag har en häst med en bockhov och han har dålig hornkvalitet. En sommar vart han tvungen att gå barfota för det fanns inget att sko i. Det gick inte heller för det var som smörgåsrån. Då trodde varesig jag eller min hovslagare på biotin.

Sedan ett år tillbaka har jag gett biotin, på min hovslagares inrådan då han börjat se bra resultat av detta. Vi provade och inom ne skoperiod så var hornet bättre. Hovis är otroligt nöjd med kvaliten nu.

Jag har en häst barfota. Ett fullblod med bra fötter. Oftast verkar jag själv och då har jag blivit lärd av min hovslagare. Jag ser inget fel i att hästar går barfota om de inte rids eller om de inte behöver det. Min bockhovshäst har oftast varit barfota bak. Men nu rids han ut mer ochvi har märkt att han sliter mer och då blev det skor på bak med. För han behöver det. Fullblodet behöver det inte och unghästen rids inte ännu men kommer behöva skos längre fram då hon växer och sliter snett.

I vilt tillstånd, som barfotaförespråkarna hänvisar till är naturligt, slås de hästar ut som inte kan gå barfota. Moder natur är ganska duktig på att slå ut icke hållbara individer. Därför anser jag att det är fel att påstå att ALLA hästar kan gå barfota.

Hade min bockhovsvallack varit vildhäst hade han inte blivit 2 månader gammal ens.

Okej, då missförstod jag dig. Kändes som du trodde att jag ville ha extremt korta tår bara för jag skrev att jag inte gillar lågna tår :crazy:
Men okej.. Låga trakter eller inte verkar ganska individuellt tycker jag.. Min häst har låga trakter på bakhovarna, och bak har hon aldrig gått skodd. Rids på alla underlag och tävlats flitigt i allt från dressyr till fälttävlan och har en numera hyfsat trevligt rörelsemönster. Jag tror inte hon lider det minsta av de låga trakterna.

Tackar!
mina verkas enligt ANHC - de går på alla sorters underlag omedelbart efter verkning. Grus, gräs, berg, jord, asfalt.
De ömmar inte och de slits inte nämnvärd - hovvårdaren får ta ½-1cm när han verkar. OCH som du säger: friska starka hovar utan flisningar efter skor som skavts av.
Jag har i och för sig övervägt boots om det blir mycket halt - å andra sidan så skadar det varken hästarna eller mig att ta ett litet vil vintertid. :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka