Alternativa barfota metoder.

Sv: Alternativa barfota metoder.

Fast den har ju ont även om ingen rotation eller sänkning har hunnit ske.:confused:

på Strömsholm förespråkar man ingen direkt sjukbeslagskoning, utan öppnar upp ( inte alltid till kötthoven)för att trycket ska lätta o processen avstannar/ går tillbaka- om alla andra villkor följs- boxvila på djupt underlag o NSAID.

Flera fånghästar Bl a. de tre senaste jag jobbat med har efter behandling (med beslag) röntgats på strömsholm. Vet. har sagt till hästägaren att behandlingen har gått mycket bra och ingen rotation har skett.
Jag håller dock inte med.
Visst behandlingen har gått bra och hästarna är smärtfria men eftersom jag på dessa hästar haft en breddning av lamellranden och efter ett par verkningar fått fram tydliga märken efter tryck från hovbenet under sulan så anser jag att en rotation måste ha skett. Det borde vara fysikaliskt omöjligt att få en breddning av lamellranden i tån utan att det skett en rotation. Visst går det att behandla fång utan beslag som man ofta gör på Strömsholm. Men det går fortare att få hästen smärtfri med beslag (gärna i kombination med en dorsal hovväggsresektion) och jag tycker det är att föredra.

jag kan inte svara på vad som är rätt eller fel. det jag har erfarenhet av är verkning genom vildhästmodellen och erfarenheten var att jag fick en obrukbar häst. hästen i fråga rörde sig inte mer än vad den behövde, tassade fram o blev helt oridbar. enligt O.L skulle hovarna härdas genom promenader men hästen led vid varje steg, vetrinärer och hovslagare reagerade och han blev återigen skodd. dagen efter han fick skor på fötterna mötte jag en galopperande, glad häst i hagen. så aldrig jag går på detta en gång till. har fortfarande dåligt samvete för att jag lät min bäste vän lida. idag mår hästen bra och rids regelbundet med skor på fötterna.

Flera fånghästar Bl a. de tre senaste jag jobbat med har efter behandling (med beslag) röntgats på strömsholm. Vet. har sagt till hästägaren att behandlingen har gått mycket bra och ingen rotation har skett.
Visst behandlingen har gått bra och hästarna är smärtfria men eftersom jag på dessa hästar haft en breddning av lamellranden och efter ett par verkningar fått fram tydliga märken efter tryck från hovbenet under sulan så anser jag att en rotation måste ha skett. Det borde vara fysikaliskt omöjligt att få en breddning av lamellranden i tån utan att det skett en rotation.

Jag är kanske inte riktigt vaken än men borde inte rotationen i så fall ha märkts på röntgenbilderna? Eller den kanske har hunnit gå tillbaka så att det bara syns i lamellranden?
(Ursäkta knasiga frågor på lördagsmorgonen)

Senast ändrad:

Kanske kan det ha varit så att hästen röntgades under pågående process och att rotationen kom senare?

Jag kan tycka att det är väldigt onödigt att spika den i fossingarna när den har ont plus att den inte behöver avlasta sulan/ hovbenet om den står på en tillräckligt djup bädd.

Har väl inte alls med tråden att göra antar jag, men igår när jag satt i bilen på väg från djursjukhusets smedja med mitt problembarn så funderade jag på barfota rörelsen. Det har varit väldans lungt här på buke den senaste tiden.

Frågan är varför?! Personligen tror jag att det är en fluga ungefär som internet.

(Mina funderingar berodde på att jag tagit beslutet att låta min häst prova med hovslagare överseende att få gå två skoperioder barfota bak.)

Kan kanske bero på att många är urtrötta på att om och om och om och om igen i tråd efter tråd efter tråd, tjata (och få höra) samma gamla argument. :grin:

Olika åsikter och erfarenheter och man kommer ingen vart i dessa "diskussioner". :)

Jag är kanske inte riktigt vaken än men borde inte rotationen i så fall ha märkts på röntgenbilderna? Eller den kanske har hunnit gå tillbaka så att det bara syns i lamellranden?
(Ursäkta knasiga frågor på lördagsmorgonen)

Vaken eller inte så tycker även jag att rotationen borde synts på röntgen.
Man kan häva fortsatt rotation med behandling men man kan inte "trycka" tillbaks hovbenet utan det kommer i rätt läge när hovkapseln växt ner under korrekt behandlande fångverkning.
För själva behandlingen så är röntgen i stort sett överflödig.
Däremot så är röntgen ett bra kvitto på att behandlingen går i den riktning man tänkt sig.

Jag kan tycka att det är väldigt onödigt att spika den i fossingarna när den har ont plus att den inte behöver avlasta sulan/ hovbenet om den står på en tillräckligt djup bädd.

Ibland så blir de stående i månader på mjuk bädd för att slippa smärta.
Jag föredrar att få ut dem i begränsad hage redan efter några dagar.
Det finns olika åsikter om detta, men i min värld så är det resultaten som räknas.
Sen spikar vi givetvis inte i fossingarna, utan i hovkapseln som omsluter fossingarna.

......den vet som tog hand om den fångdrabbade i vårt stall sa : av med skorna för blodcirkulationen blir bättre då, ut i mellanstor grushage redan dag 2 också för blodcirkulationens skull.....det låter vettigt........men detta är så svårt då "alla" säger olika....hästen linkade in rätt illa, sent kvällen innan (alla benen var drabbade men rätt lindrigt ändå - det visade sig så då hon är överviktig enl. honom - ej typisk fångställning) & var värre på morgonen - vet undersökning...& bättre efter utevistelse (fortfarande med skor på då hovs. kom morgonen efter) beh. i ca 10 dag. gick bra redan dag 4 & utan skor ca 2 mån. sen skoddes hon som vanligt...lite underlättning för överr. dock.......rätt eller fel....vem vet... ?????

haha du är bra speciell du, ja undrar verkligen hur många kunder du har i "verkliga livet" jag hade då inte velat ha en hovslagare som dömmer såfort man råkar öppna munnen.
har redan haft såna och man tröttnar rätt snabbt, nuvarande kan jag fråga allt och han är öppen för allt bara hästen mår bra.

Visst behandlingen har gått bra och hästarna är smärtfria men eftersom jag på dessa hästar haft en breddning av lamellranden och efter ett par verkningar fått fram tydliga märken efter tryck från hovbenet under sulan så anser jag att en rotation måste ha skett. Det borde vara fysikaliskt omöjligt att få en breddning av lamellranden i tån utan att det skett en rotation. Visst går det att behandla fång utan beslag som man ofta gör på Strömsholm. Men det går fortare att få hästen smärtfri med beslag (gärna i kombination med en dorsal hovväggsresektion) och jag tycker det är att föredra.

Men om hästens hovben tappat all sin vidhäftning till hovväggen så måste väl lamellranden bli breddad oavsett om hovbenet roterat eller inte? Jag tror inte man ska haka upp sig alltför mkt på rotationsgrad. Hovbenet kan ju ligga alldeles “löst” utan rotationsvinkel om de mekaniska krafterna verkar på ett visst sätt.

Så här skriver Chris Pollitt
“It is emphasized that severe, life-threatening laminitis can be diagnosed without palmar rotation of the distal phalanx being evident on lateromedial radiographs”

Eustace och Cripps (EVJ 31.5) gjorde en studie av vilken faktor i början av sjukdomen som mest förutsåg prognosen för fång hästen och fann att det var
”The true distance between the top of the dorsal wall and the proximal limit of the extensor process of the distal phalanx after correcting for magnification.”

Rotations vinkeln var inte lika prognostisk.

HH

haha du är bra speciell du, ja undrar verkligen hur många kunder du har i "verkliga livet" jag hade då inte velat ha en hovslagare som dömmer såfort man råkar öppna munnen.
har redan haft såna och man tröttnar rätt snabbt, nuvarande kan jag fråga allt och han är öppen för allt bara hästen mår bra.

Jag väljer hovslagare utifrån hur bra de kan sitt jobb inte hur trevliga de är. Om hovslagaren alltid höll med mig skulle jag bli skeptisk. HH

Ja och man utgår ifrån att hovslagaren även har en utbildning, den betalar jag ju bl a för. Så om man kommer med ett uttalande som inte har någon verklighetsförankring, äer det ju bra om inte hovis håller med, hur skulle det se ut och bli.:crazy:

Dessvärre vet jag alldeles för många hovisar som i princip rapar med kundens önskemål utan att upplysa om konsekvenserna.

Eustace och Cripps (EVJ 31.5) gjorde en studie av vilken faktor i början av sjukdomen som mest förutsåg prognosen för fång hästen och fann att det var
”The true distance between the top of the dorsal wall and the proximal limit of the extensor process of the distal phalanx after correcting for magnification.”

HH

Eftersom jag gärna vill förstå detta så mkt som möjligt så undrar jag:
Är det samma avstånd som kallas för HDPD dvs hoof distal phalanx distance i fig 8.1 i den fångrapport som finns länkad i fångtråden? (Jag har försökt att länka direkt till bilden men inte lyckats.)

http://www.rirdc.gov.au/reports/HOR/08-062.pdf

??? Vad har jag nu sagt? I verkliga livet jobbar jag heltid med hovslageri annars.

Har du inte glömt att redovisa majoriteten av ditt yrkes utförande???

Jag förstår inte riktigt problemet/frågeställningen?
Jag ögnade igenom rapporten lite snabbt bara men jag uppfattade den mest som ett dokument med kritik till AANCP (eller hur förkortn nu är). Den tog ju upp saker som inte var bra med alt.metoden?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka