Alternativa barfota metoder.

Sv: Alternativa barfota metoder.

Fruktansvärd bild.
Jag trodde att det ena var en förutsättning för det andra? Jag menar att hovbenet kan väl inte rotera så länge det sitter fast i hovväggen?
Kommer aldrig att förstå detta riktigt. :(
Jag menar att de kan ju knappast ändra läge i förhållande till varandra så länge de sitter fast eller tänker jag fel?

Någon beskrev detta alldeles lyyyysande pedagogiskt i en annan barfotatråd nyligt, sök lite så hittar du den säkert! :idea:

Säg mig. På bilden här. Är det hovväggen som släppt eller har hovbenet roterat?
laminitis.jpg

th_Hov.jpg

O här ska den skos. Skon är en NB sko
Va bara tvungen ;)

Då kanske du ska sätta dig in hur man skor med denna typ av sko, innan du gör dig lustig menar jag.;)

En hovslagare i annat land, som ansågs vara en av de bästa i det landet, skodde min bockhovshäst med sko liknande NB sko. Detta trots att hovslagaren var under strikta instruktioner att INTE sko hästen på det viset. Tyvärr närvarade jag inte vid skoningen.

Resultatet var att min då 6åring gick upp på tå. Något han inte gjort sedan innan operation. Det tog nästan ett och ett halvt år att få hästen fri från hälta. Då var det ca ett år med barfota för det fanns inget kvar att sko i och sedan ett halvår med täta intervaller och en suverän SVENSK hovsagare. Då hade han bara gått med sådan sko i 10 dagar. Två år efter skoningen har vi fortfarande problem med att få hästen återställd men han är inte längre halt i alla fall. Har för mig att igår var det exakt två år sedan galenpannan skodde sönder min häst.

Vad korkat. Den skon är väl mest till för hästar vars fossingar har blivit alldeles för lång i tån o då låg i trakten.

Hur kan man avgöra det på en bild som är i ett sådant sent skede?

Sen håller jag med O.W. om att huvudsaken ligger ju inte i vilken struktur det är som roterar i förhållande till den andra, utan ATT det sker och att man så snabbt som möjligt gör det bästa av situationen.

Fy farao för den bilden! :(
Strukturena släpper kontakterna med varandra, hur de sen ändrar läge i förhållande till marken beror på besastning slitage, underlag o tillväxt. Problemet med den halvtbildade tönten OL är att han försöker skaffa sig billiga poäng genom att påstå att hovslagare o veterinärer inte har en aning om detta!
PL

Vilken sko skulle du förespråka för den hoven?
Jag vet vad jag skulle förespråka om jag inte var helt övertygad om att (en ny) ägare verkligen ville lägga 120% tid intresse o pengar på en rehabilitering.
PL

Jo, är ju mångt och mycket det jag menar.
Har varit på en föreläsning av honom en gång och där påstogs det att vet.studenter inte vet hur huvbenet ser ut eftersom "de bara ser i läroböcker och där är hovbenet i genomskärning. Därför tror de att det är okej att hovbenet lutar på röntgen".
Är själv vet.stud och kan ju intyga att vi dåminsann fick hålla i äkta hovben rättså tidigt :smirk:

Sen kan ju inte en hovkapsel ändra sig i förhållande till marken på samma vis som hovbenet kan. Hovkapselns undersida ligger ju alltid dikt an mot marken hur mycket strukturerna än släpper från varandra. Det är mer så jag mig när man diskuterar vilken del som förflyttar sig i förhållande till den andra. Sen hur mycket och vilken typ av förskjutning det blir (rotation, sänkning osv) är ju som du säger beroende av en hel del annat!

Ja det hela är lite av en hönan eller ägget diskussion där OL tar billiga poäng inför den okunniga delen av publiken o skäller ut de som ställer besvärliga frågor.
PL

Ja, det är inte alls bra. Har du själv varit på en föreläsning?
Det är ju lite "farligt" för vissa att gå på de där föreläsningarna också. O.W berättade för mig att han egentligen var nyfiken att gå bara för att se om det verkligen lades upp på det sättet folk sa. Men han sa ju samtidigt att det vore ett mycket oklokt val av honom att gå, för då får ju O.L en hel del poäng att O.W har gått på en av hans föreläsningar osv..
Så man får passa sig en hel del.

Ja jag har varit på en av OLs föreläsningar, bla påstod han att han hade bra kontakter med vet på SLU! För två år sen noterade jag att han var på hovföreläsningarna på veterinärmötet men att han inte hade ngt att tillägga.
PL

Jo, är ju mångt och mycket det jag menar.
Har varit på en föreläsning av honom en gång och där påstogs det att vet.studenter inte vet hur huvbenet ser ut eftersom "de bara ser i läroböcker och där är hovbenet i genomskärning. Därför tror de att det är okej att hovbenet lutar på röntgen".
Är själv vet.stud och kan ju intyga att vi dåminsann fick hålla i äkta hovben rättså tidigt :smirk:

Sen kan ju inte en hovkapsel ändra sig i förhållande till marken på samma vis som hovbenet kan. Hovkapselns undersida ligger ju alltid dikt an mot marken hur mycket strukturerna än släpper från varandra. Det är mer så jag mig när man diskuterar vilken del som förflyttar sig i förhållande till den andra. Sen hur mycket och vilken typ av förskjutning det blir (rotation, sänkning osv) är ju som du säger beroende av en hel del annat!
Hur menar du här?
För mig innebär hovkapseln den yttre hovväggen- kapslar in själva mjukdelarna. Det är ju när hästen måste gå på dessa som smärta uppstår- förutom själva smärtan/ blödningen som uppstår vid separationen.

Jag håller helt med dig om vad du skriver.. Är det något i det jag skrev som talade mot det? :crazy:
Jag kan skriva otydligt och luddigt ibland utan att jag själv ser det :angel:
Om det är "hovkapselns undersida" du hakar upp dig på förstår jag.. Jag menar såklart sulan, den hästen står på... annars går det inte ihop :p

Hur menar du här?
För mig innebär hovkapseln den yttre hovväggen- kapslar in själva mjukdelarna. Det är ju när hästen måste gå på dessa som smärta uppstår- förutom själva smärtan/ blödningen som uppstår vid separationen.

I och med rotationen så trycker hovbenspetsen neråt mot mjukdelarna mellan hovbenspets och sula, Det är här de ihållande och mest smärtsamma skadorna uppstår. Oftast så får man hästen relativt smärtfri snabbt genom att flytta den bärande ytan till en punkt bakom hovbenspetsen. Det gör man ganska enkelt med ett beslag. Som bonus så förhindrar ett fångbeslag ytterligare separation mellan hovvägg och hovben.

på tal om vetenskapliga bevis....
För väldigt länge sedan försökte jag få svar av dig några gånger om studien du pratade om som visade att boots som man använder till barfotahästar låste hovmekanismen näst intill totalt. frågan blev ignorerad av dig och jag orkade inte tjata. Jag har letat efter denna studie/undersökning och inte hittat den.

Så alla letar vi bevis för att saker är som det påstås.

Kan du möjligen nu dela med dig av denna studie?

Fast den har ju ont även om ingen rotation eller sänkning har hunnit ske.:confused:

på Strömsholm förespråkar man ingen direkt sjukbeslagskoning, utan öppnar upp ( inte alltid till kötthoven)för att trycket ska lätta o processen avstannar/ går tillbaka- om alla andra villkor följs- boxvila på djupt underlag o NSAID.

Visst har de ont redan innan, men en redan befintlig smärta kan ju öka till en nästintill outhärdig.
Man indelar ju fången i olika steg beroende på symtom (hur ont hästen har), och man borde (med vissa individuella skillnader) kunna dra hyfsade paralleller mellan smärta och ev. grad i rotation+ev. sänkning

Visst, men just i de flesta fallen av AKUT fång så står de o avlastar- har tydligt jätteont- eller t o m ligger. Nu gjorde min egen ingetdera( svårbedömt), men hade måttlig rotation- antagligen för att jag inte agerade rätt. Det missades t o m när jag var inne på klinik.

Upplevelsen av smärta är ju inte helt lika mellan individer heller och det behöver ju inte vara så att det mest "allvarliga momentet" (tänker på rotation, sänkning) är det moment som hästen upplever som mest smärtsamt.
Hur det är just vid fång vågar jag inte svara på och det kan säkert variera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka