Alternativa barfota metoder.

Sv: Alternativa barfota metoder.

Har nu läst rapporten och vill nog faktiskt gå emot majoriteten här och säga att jag tycker den i många punkter var bra.
Djurskyddsmyndigheten uppgift är väl ändå att utreda djurens lidande i frågan och därför blir det ju mer kraftsamlingar till att försöka bevisa/motbevisa om hästarna känner smärta eller på något annat sätt lider av diverse metoder.
Vet inte vad ni som tyckte den var "ytlig" menade? Vore intressant höra hur just ni tänkte. Syftet med rapporten var ju att undersöka risker för djurskyddet (vilket tydligt framgår).

1. Anser du att denna undersökning är grundlagt genomförd?
Ja, i det stora hela. Men däremot finner jag det helt värdelöst att de nämner "High Performance Trim" när de inte ens motiverar det minsta till varför de inte ansåg att den var en alternativmetod eller varför den kunde vara skadlig.
Jag har ingen som helst erfarenhet av denna metod och ingen aning vad de pysslar med, men de var tydligen inte många utövare här i Sverige. Ju färre utövare man är desto lättare är det ju att dölja fall som gått åt pipan (och desto färre fall (i antal/tidsenhet räknat) går ju åt pipsvängen om man är en minoritet).

Annars tycker jag rapporten framförde sitt syfte med konkreta och tydliga påståenden ang. Strasser och AANHCP. De tog upp konkreta exempel såväl som hur personer reagerat, vad olika personer sagt under olika omständigheter.

2. Är observationerna sakligt grundade med källhänvisning ?
Vad gäller strassermetoden så visade de citat från Dr. Strassers olika böcker att hästen mycket väl kan lida (ha smärta) under "behandlingen". Även Strasser själv säger att smärta kan uppkomma (enl. rapporten). "Personliga meddelanden" tar väl alltid jag med en nypa salt, men i det här fallet är det ju inte till utövarens fördel så då ser jag väl ingen större anledning att misstro. Det fanns ju även berättelser om tragiska situationer, men även dessa är ju "personliga meddelanden" och därför svårt att veta exakt hur det ligger till..

AANHCP har ju den där underliga uppfattningen att en häst som ömmar på grus inte har ont. Och jag var så glad att de tog upp det i rapporten. Anledningen till att de inte delade samma uppfattning som Lind var att de vid röreslestudier där hästar haltar till följd av smärta beter sig på samma sätt som en häst som "ömmar". Detta anser väl jag lite luddigt. Jag skulle väl föredra någon undersökning att på ex.vis blodprov kunna se någon ökning av stresshormon eller liknande vid barfota och inte barfota.
Det står också om en veterinär som själv använder sig av metoden och denna anser att den ger smärta (även här finns det ju inget "bevis" om man nu måste ha det) och veterinären säger också att O.L. varit mycket otydlig i att smärta kan uppstå.

3. Hur tolkar man dom Internationella reaktionerna ?
Ska man förutsätta att alla verkare verkar exakt likadant utomlands som i Sverige så är det ju förvånande att vi tillåter dessa verkare att "härja fritt" medan andra länder förbjuder. Framgår ju inte i rapporten (och borde väl inte heller göra) om det råkar finnas internationella skillnader i verkningen eller om man har "verkar lite snällare" i Sverige. Eftersom Sverige annars är i topp på djurskydd så är man ju förvånad att vi tillåter "behandlingsmetoder" som är förbjudet i vissa andra länder.

4. Finns det vetenskaplig grund för AANCHP:s alternativa verkningsmetod ?
Jag tycker absolut inte det och djurskyddsmyndigheten tycker inte heller. Som sagt, går inte hitta några vetenskapliga artiklar/undersökningar.

5. Finns det vetenskaplig grund eller är det en alternativmetod som NHF (( Nordiska Hovvårds förbundet) stödjer sig på?
Har samma uppfattning här som föregående fråga. Men Strasser är ju ännu mer skrämmande i mångt och mycket!!

6. Finns det faktabelägg för dom fall som i rapporten redovisas eller är det ren smutskastning??
I vissa fall är det ju svårt att veta om det är hovvårdaren som gjort verkningen eller om det är djurhållaren själv. Detta gör det jättesvårt att veta hur man ska ställa sig till de olika fallen. Dock så är det ju riktigt fel av de olika hovvårdarna att uppmuntra djurhållarna att själva verka sina hästar om de inte klarar av det (alt. att hovvårdarna måste se till att följa upp hur djurägaren sköter verkningen).

Eftersom djurskyddsmyndigheten borde se objektivt på frågan så får man väl utgå från att de inte medvetet vill smutskasta, utan bara göra en saklig utredning om metoderna kan ge smärta hos djuret. I de fall där Djurskyddsmyndigheten har domstolsärenden som exempel är det ju mycket svårt att kalla det ren smutskastning enligt mig. Dock kan man ju aldrig vara säker på att de har utformat texten helt opartiskt.

7. Har Djurskyddsmyndigheten kommit fram till rätt slutsats när man skriver att man anser att det inte finns vetenskaplig grund för metoderna?
Enligt vad man definierar som "en vetenskaplig grund" tycker jag att de har gjort rätt i sin slutsats att välja att inte kalla det för det.

8. Stödjer du Djurskyddsmyndighetens sammanfattning och förslag till åtgärder utifrån att tagit del av denna rapport???
Tycker också det är viktigt att kontrollmyndigheter måste få en ökad kunskap om alternativhovvård och deras problem.
De anser att vi inte är i något "omedelbart" behov av lagändringar, men om problemet skulle öka igen (dvs. fler hästar verkas så illa att de lider) så tycker jag det är värt att överväga en lagändring. Hur den då ska utformas vågar jag inte svara på, men något liknande att en godkänd utbildning krävs för att sko/verka andras hästar (och då menar jag de utbildningar som inte är alternativa).

Slutord. Som det nämns i rapporten ordinerar ju både AANHCP och Strasser i stort sett full motionering av i varierande grad halta hästar, och redan detta bryter ju mot djurskyddslagen.

Jag måste nog säga att barfotanissarna håller sig ovanligt tysta i det här inlägget?
Vad/vem är en barfotanisse?
Mina hästar går barfota utom när dom körs/rids då dom vid behov kläs på bottingar. Verkningarna sker av utbildad hovis som är positiv till barfota och som jag har kontinuerlig och upplysande kontakt med.
Hästarna har kalasfötter sedan vi skippade järnskoning, vilket inte var fallet innan.

Är jag en barfotanisse? :confused:

LIA

Jag tror vi alla förstår vad vdb menade med barfotanisse.
Dom som använder sig av ej utbildad hovslagare och i stället låter en strasser lr dylikt hålla på med hästens fötter.
Dessa brukar också maniskt mena att ALLA hästar kan gå barfota.
Och gör det ont så ska det vara så, det kommer gå över. Om ett år. Eller längre.

Jag vågar påstå att ingen här på buke är emot barfota gång så länge det görs av utbildade hovslagare och hästen inte har ont!

*kl*

Väntar med spänning på en likande rapport om hovslagare och bieffekterna av att sko sin häst...

Själv har jag två glada barfotahästar. Ser ingen anledning att att ännu en gång börja kasta argument för och emot barfota/skor, samtliga argument bör redan finnas här om man använder den berömda "sök" funktionen...

Vad/vem är en barfotanisse?

LIA

En barfotanisse/nissa eller barfotataliban som någon valde att kalla dessa är en som maniskt påstår att alla skor är av ondo, alla hästar kan går barfota i alla tänkbara lägen och underlag, skor är onaturligt osv osv osv.
Jag är hovslagare som har ganska många barfotakunder. Jag gör en helt vanlig barfota verkning på dessa och i de flesta fall funkar det alldeles ypperligt för hästen rids inte så mycket eller på mjukt underlag eller liknande omständigheter.

Jag likt alla hovslagare jag känner anser att barfota är bra på rätt häst, där det funkar. Jag likt alla andra hovisa anser att det bara är bra för hästen att rycka av skorna under någon sommarmånad och låta de vara barfota och/eller lediga.

Så du får väl själv avgöra om du är en barfotanisse.

.

Det är mycket ritkigt att O.L verkligen präntar in att hovbensrotation inte kan ske. Han håller helt med om att förhållandet mellan hovben och hovvägg ändras, men vägrar kalla det för hovbensrotation eftersom det inte är hovbenet som roterar, snarare att hovväggen släpper från hovbenet (pga skadade lamellager) och det är därför den felaktiga vinklingen uppkommer.
Så, egentligen förespråkar han ju inte något nytt, även om han kanske får det att låta så :grin:.
e

Säg mig. På bilden här. Är det hovväggen som släppt eller har hovbenet roterat?
laminitis.jpg

Hur kan man avgöra det på en bild som är i ett sådant sent skede?

Sen håller jag med O.W. om att huvudsaken ligger ju inte i vilken struktur det är som roterar i förhållande till den andra, utan ATT det sker och att man så snabbt som möjligt gör det bästa av situationen.

Fy farao för den bilden! :(

Är det hovväggen som släppt eller har hovbenet roterat?

Fruktansvärd bild.
Jag trodde att det ena var en förutsättning för det andra? Jag menar att hovbenet kan väl inte rotera så länge det sitter fast i hovväggen?
Kommer aldrig att förstå detta riktigt. :(
Jag menar att de kan ju knappast ändra läge i förhållande till varandra så länge de sitter fast eller tänker jag fel?

Senast ändrad:

Har just läst igenom Djurskyddsmyndighetens rapport 2006:03 Dnr: 2006-1537 Ab 39 som går att läsa i sin helhet i denna bifogade PDF fil

http://www.svf.se/upload/rapport_om_barfotahästar_från_dsm.pdf

Källa: Sveriges Veterinärförbund.

Då detta avser hästvård i allra högsta grad så undrar jag.

1. Anser du att denna undersökning är grundlagt genomförd ?

2. Är observationerna sakligt grundade med källhänvisning ?

3. Hur tolkar man dom Internationella reaktionerna ?

4. Finns det vetenskaplig grund för AANCHP:s alternativa verkningsmetod ?

5. Finns det vetenskaplig grund eller är det en alternativmetod som NHF (( Nordiska Hovvårds förbundet) stödjer sig på?

6. Finns det faktabelägg för dom fall som i rapporten redovisas eller är det ren smutskastning??

7. Har Djurskyddsmyndigheten kommit fram till rätt slutsats när man skriver att man anser att det inte finns vetenskaplig grund för metoderna?

8. Stödjer du Djurskyddsmyndighetens sammanfattning och förslag till åtgärder utifrån att tagit del av denna rapport???

Personligen anser jag att det är ett steg i rätt riktning för våra hästars välbefinnande,, många tänkvärda ord finns att ta del av även för den nyblivna hästägaren som så som många andra vill se sin individ ha ett friskt sunt naturligt levene som håller sig inom både Svenska lagstiftning och även för dagen Internationell lagstiftning där utföraren som i flertalet fall går att läsa i rapporten, gör sig skyldig till djurplågeri.

Vi är några som under lång tid kämpat för den enskilda individens välbefinnande och tagit strid mot dom alternativa barfota metoderna med svar som att vi kommer med förtal,lögner osv. Rapporten talar sitt tydliga språk i både fall och anmälningar som vi tidigare blivit beskylda för att när vi delgivit dom, ansetts som lögnare..

Ljuger dagens veterinärkår, är traditionell hovvård så bristfällig att det är därför dessa alternativa barfotametoders marknadsföring under en kort tid fick "grepp" och ett fåtal tjänade grova pengar medans det för många hästägare blev en dyr läxa.

Frågorna haglar och jag söker svaren..

Är du rätt person att ge mig ditt svar??

Är en PhD tillräckligt meriterad för att svara.. ;)

En klar och saklig rapport såvitt jag kan bedöma. Det man ska vara medveten om är att det är just en rapport (från Djurskyddsmyndigheten - jag kunde inte hitta veterinärförbudet någonstans?) och inte en redovisning av någons forskningsresultat (som någon tidigare i tråden skrev ngt om). Djurskyddsmyndigheten har enbart samlat in och sammanställt olika typer av "fakta".

De (djurskyddsmyndigheten) skriver klart och tydligt att de inte funnit vetenskapliga belägg för någon barfotametod, trots att metodförespråkarna själva hävdar detta.

Att barfotaverkarna lyckats tror jag beror på den utbredda kunskapsbrist och det kunskapsförakt som finns i vårt samhälle.

/:cool:

Nu sökte jag lite på google och hittade en hel del.. Här är en sida där de skiljer på "capsular rotation" och "phalangeal rotation".
Kanske man alltid har gjort? Jag har i alla fall bara fått lära mig uttrycket hovbensrotation, men har faktiskt reagerat på att phalangerna på vissa bilder ligger i ett "udda" förhållande till varandra. Men jag tänkte att det blev så när belstningen pågått under lång tid.

Här är sidan för intresserade:
http://www.ivis.org/proceedings/aaep/2003/ogrady/ivis.pdf

Har väl inte alls med tråden att göra antar jag, men igår när jag satt i bilen på väg från djursjukhusets smedja med mitt problembarn så funderade jag på barfota rörelsen. Det har varit väldans lungt här på buke den senaste tiden.

Frågan är varför?! Personligen tror jag att det är en fluga ungefär som internet.

(Mina funderingar berodde på att jag tagit beslutet att låta min häst prova med hovslagare överseende att få gå två skoperioder barfota bak.)

En barfotanisse/nissa eller barfotataliban som någon valde att kalla dessa är en som maniskt påstår att alla skor är av ondo, alla hästar kan går barfota i alla tänkbara lägen och underlag, skor är onaturligt osv osv osv.
Jag är hovslagare som har ganska många barfotakunder. Jag gör en helt vanlig barfota verkning på dessa och i de flesta fall funkar det alldeles ypperligt för hästen rids inte så mycket eller på mjukt underlag eller liknande omständigheter.

Jag likt alla hovslagare jag känner anser att barfota är bra på rätt häst, där det funkar. Jag likt alla andra hovisa anser att det bara är bra för hästen att rycka av skorna under någon sommarmånad och låta de vara barfota och/eller lediga.

Så du får väl själv avgöra om du är en barfotanisse.

Så var tycker du går gränsen med verkningar? Många ridkolehästar skos ju bara fram och verkas bak, fast de rids ju sällan ute.
En häst med bra hovkvalité kan den gå verkad menar du, trots att man rider på den? Tex. en häst vars hovar inte slits nämnvärt och som kanske rids ute 3ggr/veckan under vår-höst. kan den gå verkad under den perioden? Men det bästa är väl att hästen är skodd åter om på alla hovarna utom kanske en 6-8 veckors period på sommaren då hästen bara går verkad?

Så var tycker du går gränsen med verkningar? Många ridkolehästar skos ju bara fram och verkas bak, fast de rids ju sällan ute.
En häst med bra hovkvalité kan den gå verkad menar du, trots att man rider på den? Tex. en häst vars hovar inte slits nämnvärt och som kanske rids ute 3ggr/veckan under vår-höst. kan den gå verkad under den perioden? Men det bästa är väl att hästen är skodd åter om på alla hovarna utom kanske en 6-8 veckors period på sommaren då hästen bara går verkad?

..inget ont menat:grin: men tråden handlar väll lite mer om strasser och liknande metoder än just barfota eller skor. Eller så förstår jag inte riktigt hur du menade om du syftade på något annat?:)

Skillnade på Strasser(och liknande metoder) och att låta hästarna gå barfota och verkas av utbildad hovslagare(som jag tycker är helt okej) är väll den att strasser verkar ner hovarna kraftigt till en (för mig) onaturlig vinkel med låga trakter, eller jag kanske har fel nu:confused: läste den bifogade filen väldigt ytligt tyvär..

Senast ändrad av en moderator:

En barfotanisse enligt din definition känner jag mig inte som, även om jag uppfattar många skonissar som väl så maniska. Man verkar utgå från att skor på hovar är det naturliga tillståndet och att man kanske eventuellt om än med stor tvekan kan låta hästen vara utan några veckor på sommaren. Man vet inte, och provar inte, om hästen kan gå utan skor längre perioder eller med anpassat arbete.

Enligt uppgifter jag hört, så hinner inte hoven ställa om till naturlig funktion på bara en månad, utan att det tar 2-3 månader eller mer. Vad gäller?

Att järnskor på hästhovar per definition är onaturligt känns självklart. För egen del utgår jag från barfota och att hästarna förses med slitageskydd (dvs skor, bottingar e dyl) endast om så är nödvändigt.

LIA

*kl*

Väntar med spänning på en likande rapport om hovslagare och bieffekterna av att sko sin häst...

Själv har jag två glada barfotahästar. Ser ingen anledning att att ännu en gång börja kasta argument för och emot barfota/skor, samtliga argument bör redan finnas här om man använder den berömda "sök" funktionen...

Du skrev själv i en annan tråd som jag tar mig friheten att citera dig med Citat: - Hovslagare
Verkar själv, men nu är jag "mammaledig" så då kostar verkning 200:-/mån

enbart för att alla andra inte ska misstolka ditt inlägg i denna tråd.

Själv är jag verksam på samma ort som du i din profil anger och så stor är inte denna kommun.:angel:

Du ser ingen anledning till att som du skrev: Ser ingen anledning att att ännu en gång börja kasta argument för och emot barfota/skor,

Trots det startar du ditt inlägg med Väntar med spänning på en likande rapport om hovslagare och bieffekterna av att sko sin häst...

En barfotanisse enligt din definition känner jag mig inte som, även om jag uppfattar många skonissar som väl så maniska. Man verkar utgå från att skor på hovar är det naturliga tillståndet och att man kanske eventuellt om än med stor tvekan kan låta hästen vara utan några veckor på sommaren. Man vet inte, och provar inte, om hästen kan gå utan skor längre perioder eller med anpassat arbete.

Enligt uppgifter jag hört, så hinner inte hoven ställa om till naturlig funktion på bara en månad, utan att det tar 2-3 månader eller mer. Vad gäller?

Att järnskor på hästhovar per definition är onaturligt känns självklart. För egen del utgår jag från barfota och att hästarna förses med slitageskydd (dvs skor, bottingar e dyl) endast om så är nödvändigt.

LIA
Den ska kunna gå barfota utan att ömma, på en gång- så funkar det iallafall när hovis fixar till det- ingen omställningsperiod- om du menar att den ska "bli" oöm? Hästar som inte står helt 100 på sina ben- som sliter snett eller för mkt- behöver skydd- inte bara vid ridning.

Det är väl hela grejen med de alternativa- att de tar för mkt, struntar fullkomligt i hästens övriga exteriör o tycker att det är normalt med ömhet.
Inte ens vid grav vanskötsel- overkade hovar, brukar de ömma- bara när man tar för mkt.
Sorry för trådkap:angel:

Jag måste nog säga att barfotanissarna håller sig ovanligt tysta i det här inlägget?

Hur definieras en barfotanisse?
Jag har just nu en och en halv häst barfota, är jag en barfotanisse. Eller måste alla hovarna vara nakna?

Det är de som kör alternativt:grin: o vägrar att sko oavsett om det är bäst för hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka