Alltså har ni mycket flugor hos er???

lovehorses

Trådstartare
Det är bedrövligt hos oss. Har aldrig varit med om liknande på mängden flugor.
Det går inte att rida för de svärmar runt en å ska in i näsan, öronen och munnen. :crazy:
Äckligt!

Vi skulle behöva ordentlig åska men kommer aldrig hit...

Haft hästarna inne till och från lite hela tiden men för ca två veckor sen är de inne en stund alla dagar, har ändrat till dagtid när det är som varmast.:cautious:
Måste bara få klaga lite för jag ser inget slut på detta....

Jag har två sorters flugor.

Första året vi flyttade till gården hade vi FRUKTANSVÄRT mycket "husflugor" och jag var förtvivlad. Skulle det vara så här varje år?
Det visade sig dock att de vänt en åker sent och gödlat den samtidigt och det hade gett denna fantastiska mängd flugor. Allt var prickigt av flugbajs, inne i stallet och inne i huset.

Vi har inte haft denna mängd sedan dess.

Sedan har vi de flugorna som är i hagen, de som svärmar runt näsa, öron och mun. Jag hatar dem mer än något annat!
Man kan inte dra efter andan och de är relativt många. Mindre än husflugan men ser likadan ut.
Det kostiga med dessa verkar vara att de finns i hagen, följer med när man tar in hästarna men vid dörren stannar de.

Vi har haft extremt lite flugor denna sommar . Broms har varit obefintliga fram till nu när värmen kommit men inga horder än så länge . Jag är förvånad då gården dessutom har ganska mycket kor. En del har kanske att göra med att hagarna ligger så att det oftast fläktar där , och att stallen är väldigt fräscha (hästarna står på spån - alltid värre med flugor sommartid med halm ).

Däremot tycker jag det är mycket flugor allmänt i skogen när man tex promenerar eller motionerar eller plockar svamp .....

Det har varit "normalt" mycket, inget besvärande men utan flugspray blir hästarna uppätna. Vi har även broms, men inte för dryga osv. Dock har jag inte hittat en endaste fästing i år. O_o

vi sätter på flugmedel och har täcken på dem men de ser ut som de kommer mer av flugmedlena...
Man blir tokig när man måste stå å vifta med handen konstant för att inte få dem i ansiktet....:eek:

Jag får ta in hästarna en stund mitt på dagen. De springer hysteriskt av alla broms så jag är rädd att de ska skada sig.
Mitt kallblod har inga problem med flugorna men sällskapsponnyn som inte har någon lugg blir irriterad. Sprayar varje dag mot insekterna men även de dyraste medlen håller bara knappa timmen tyvärr.

Jag har även plockat ett gäng fästingar på hästarna, mer i början av sommaren än nu dock.

Denna sommaren har varit underbar för alla hästar här omkring, inga flygfän så långt ögat når. Detta pga att det har varit den blåsigaste sommaren ever. Tråkigt för oss människor men skönt för hästarna :).

Helt sjukt me knott, mygg och hästbräms här uppe i Norrland!
Har inte kunnat rida på vissa ställen... Kunde absolut inte stå still eller ens gå runt i linne utan att bli uppäten :arghh:

Skåne, sjukt mkt äckelflugor och bromsar! Vissa dagar får man själv panik. Använt flugtäcke och luvor+flugspray konstant. Stackars hästarna

Vi har också ovanligt mycket flugor i år, ena sorten är ny och den bits! Jag har fått flugor inne hos mig med vilket jag tycker är äckligt :mad: Hästarna står inne mitt på dagen pga insekterna. Upplever att de inte bryr sig öht om spray, täcke hjälper litegrann. Längtar till det blir kallare även om det har varit skönt för oss människor med lite sol och värme :)

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 434
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
Kropp & Själ Hoppas att någon här kanske har lite tips och råd att komma med... Ett försök till att göra lång historia lite kortare: Jag gjorde en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 323
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar