Allt om fölmönstring! Sammanslagen tråd!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Loviza
  • Startdatum Startdatum
Sv: Lite hjälp ang. Fölvisning...

Jarrah skrev:
Vi leder bara fölet i skritt och släpper direkt efter det, utan grimma på. .

Får man välja själv när när/om man vill släppa?
Vore ju verkligen optimalt att kunna släppa fölet efter skritten.

Det har vi alltid fått göra iallafall och jag tycker att det ger mycket mer att få mer "lös-tid". Domarna brukar fråga om man vill trav i grimskaft eller släppa. Man har bara 5-6 minuter på sig inne hos domaren och då vill jag utnyttja tiden maximalt.
Tänk på att även när domarna diskuterar med varandra eller ser ut att titta bort, så ska man försöka ha fölungen alert och snyggt uppställd. Man vet aldrig när de slänger ett öga åt ens håll.
Lycka till!

Du vill möjligen inte åka på en utflykt till Gnesta den 28/8.. :angel:
Jag har sån ångest redan nu för fölvisningen.. :crazy:

Jag köpte min visningsgrimma/visningsträns för föl på EKO i Växjö, men jag tror att de flesta lite mer välsorterade ridsportsaffärer kan beställa hem till dig. Jag tror att jag betalade ca 150 kr för den för ett par år sedan.

Lill / Stall Nöbbeled

Är det ett måste att ta av fölet grimman när den släpps lös?

Och passar på att slänga in en annan fråga; när ni knoppar fölen, gör ni riktiga knoppar (alltså flätar) eller tvinnar ni bara ihop en "boll"? Min lille föddes ju ganska sent och jag funderar på hur jag ska lyckas fläta det bebishåret...

Man måste inte ta av grimman, men de flesta föl blir störda av grimman som ofta glider ner på nacken och då visar de inte upp sig på bästa sätt samt att huvudet framhävs bättre utan grimma på. Jag använder bara svart eller brun lädergrimma på visningen och tar alltid av den. Om man sedan får på den igen är en senare historia, men det brukar fungera om man kan tränga in fölet i ett hörn med hjälp av stoet och två personer.
Jag flätar om möjligt, men någon gång har det fått bli ihoptvinnade tofsar som man vrider till ungefär som när man bakar bullar... och så några snoddar runt bullen...

På tal om ångest, så brukar jag ha det även om vi visar föl varje år. Jag vänjer mig aldrig.

Lycka till alla som ska visa föl.

Mitt fd superflotta stoföl ser för bedrövlig ut just nu. Överbyggd och med svarta fläckar där den ljusa fölpälsen har försvunnit. Men det är 5-6 veckor kvar till visning, så hon kommer nog i form tills dess.

Jag väntar bara på att mardrömmarna ska komma.
Kan man inte få ha på sig en skylt "Nybörjare"... :D

/ Kitara_

Sv: Allt om fölmönstring! Sammanslagen tråd!

Åh,det vore något.Med extratext,hjälp mottages tacksamt,var god skratta ej.. :crazy:

Jag tror att vi har en affärside där minsan. Är det någon som säljer sådana skyltar så kan ni väl höra av er till mig.

Mvh

Tora

Jag ska visa mitt arabföl, ngnstans i Halland, första veckan i september. Tid & plats meddelas senare.

Hon är född 28/ 3.
E Shaheer ( Raz Ama Naz- Nicola/ Expo)
U Nickolina ( Pamir- Nadjah / Mamluk SU)

Hon är en riktig skönhet :angel: :love: , så vi hoppas att dom oxå tycker så!!! :o

Jag ska fråga min tränare om hon inte kan följa med dit...
Jag vill inte...

Hur går det med din tös då??
Vad blir det för färg tror du?

/ Kitara_

Hon är en kaxig liten sak (fast jag vet inte om hon blir så liten). Färgen vet jag inte riktigt. Ibland så tror jag att hon kommer bli mörk som sin mamma och ibland så tror jag att hon blir kastanje brun. Hon skiftar i så många färger. Från gulaktigt (ljumskarna) till svart (lite gammalt skav från grimman som nästan är borta) till älgfärgad på benen (kanske får hon svarta ben?) till rödbrunt runt ögonen (börjar tappa fölpälsen).

Skall åka och titta på Hovdamens (tror hon kallar sig så) fölis idag efter L'acteur. Skall bli så spännade och i morgon (förhoppningsvis) skall hon kasta ett getöga på min. Skall bli intressant att höra vad någon neutral (så neutral man nu kan bli när det handlar om söta fölisar) tycker om henne. Hur går det med din lilla fölis?

Nu till fölvisningsfrågan. Hur många brukar ni vara när ni visar hästarna?. En som håller stoet och en som håller fölis? Eller hur brukar ni göra?

Mvh

Tora

Ja, en som leder stoet och en som leder fölis. Ibland kan man oxå behöva en påfösare eller infångare. :smirk: Man vill inte gärna ha en massa lösa fölisar på visningsplatsen, tänk på skaderisken.

Lill / Stall Nöbbeled

Senast ändrad av en moderator:

Dommarna tycker alltså att det är okej om man är fler än två inne i visnings ringen?

Mvh

Tora

Ja vi har några gånger behövt att vara 3 personer, men ta inte in fler än 2 och ha en tredje tillhand i fall att det behövs.

Jag visar inte mina föl själv utan brukar enbart agera "fölfångare".

Många har pratat om visningskläder ...... men glöm inte att hjälmen ska vara på helatiden ni hantera hästarna på visningsplatsen.

Lill / Stall Nöbbeled

Hej!

Jag ska visa mitt sto föl e:Warsteiner den 10/9 i Hedemora.Jag är jätte nervös på hur det ska gå :crazy:

Jag undrar:

*Duschar och schamponerar ni fölen innan visningen?
*Binder ni upp dem när ni duschar och knoppar dem?
*Får man ha vad för "Show" träns som hälst på sto och föl?
*Får man ha hovfett och olja etc på hästarna?
*Är det nåt man inte får ha på dem?
*Får man ha röd rosett i svansen på fölet?

Jag tycker inte det står just någonting i reglementet och det tolkar annars jag som att man får ha precis vad som hälst på hästarna. :confused:

Är det nån mer som ska till Hedemora?

Mvh Malin

*lånar*

En fråga till "ponnyfolket" - är det någon som hade tänkt åka till Årets föl? Jag har ett föl som är kvalificerad men det är en bit att åka... Får se om det andra fölet klarar "kvalgränsen" först.

Min gubbe ser också lite fläckig ut nu.
Tittar dommarna på hur fölet ser ut ? Sår , fläckar av fölpälsen?
De borde ju bara titta på kroppen.
Han är lite över byggd nu. Är det någon ide att ställa ut honom då ?? 2 veckor kvar

Jag har i alla fall aldrig hört någon domare säga något om pälsen. Även om han är överbyggd så kan det väl vara kul att få kritik om resten av hästen? Jag skulle inte bry mig om det om det inte är extremt mycket.

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka