Allt om fölmönstring! Sammanslagen tråd!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Loviza
  • Startdatum Startdatum
Sv: Lite hjälp ang. Fölvisning...

Oj såg att jag hade skrivit fel tidigare, långt upp, självklart håller jag med om att man ska ha vanliga vita alt ljusbeiga byxor och inte ridbyxor... Min 1.97 långa sambo skulle nog se otroligt fjollig ut i vita ridbyxor :p

Sv: fölmönstring-statistik?

Det är inte så länge sedan som Ridsport hade en artikel om att fölmönstringsresultaten inte sammanställs utan ligger på hög och samlar damm. BLUP-människorna ansåg att det var för litet samband mellan resultaten en häst får som föl och resultat den senare får vid exempelvis 3-årstest och kvalitets. Jag tycker det är åt skogen, som uppfödare vill man ju snabbt få en fingervisning om nyintagna hingstars förärvning och alla har inte möjlighet att åka runt och titta på en massa fölvisningar.

Fölmönstring !

Vilka ska visa sina föl i år och var?
Själv har jag inget att visa i år (men håller tummarna för en fin Metall bebis nästa vår... )
Får nöja mig att åka och titta på andras föl i stället!

Sv: Fölmönstring !

Skall visa min lilla flicka Tara den 21:augusti i Clareberg, Göteborg.

Stammen är:
u:Torana
e:Akribori
ue:Torboldt
uue:Lansiär
uuue:Celcius
uuuue:Utter
Har släktforskat lite den senaste dagen men det märks inte eller :o

Det blir min första visning på 15 år. Är jättenervös redan nu tänk om man gör bort sig totalt.

Är det någon mer härifrån som skall dit?

Hälsningar

Tora

Ska visa mitt hingstföl e Cuper-Roderik-Maximus :love:
Har anmält till visningen på Hästak den 26/8

Bra tillfälle att få id-beskrivning fixad, passar på att
stambokföra mitt sto också.

I år får jag också vara med på fölmönstring! (sist var år 2000)

Ett sto född 3/6-05
e: L´acteur 1041
u: Roxette 23353 (e. Democritos 648)
uu: Nelly 17890 (e: Nepal 390)
uuu: Flamman 11792 (e: Flamingo 481)

Jag visar i Hedemora den 10/9 :)

Jag ska visa min hingstunge på Strömsholm 3/9.
e. Akribori ue.Furidant-Labrador

Jag ska visa min hingst-unge i Karlstad 4 sept.
Stammen är Bocelli-Stanford-Modesto

Jag är så i valet och kvalet om jag ska visa min hingstunge i Karlstad den 4 sept. eller inte. Han är 7 cm högre bak, har kanske lite kort hals och gångarten trav existerar inte i hans värld, :crazy: han bara galopperar. (Han är vackrast i världen ändå :love: ) Han är e. Quite-Easy-Stanford.

Ja, jag ska också visa på Clareberg den 21/8. Du kommer säkert inte göra bort dej! Själv tänker jag försöka tänka bort alla som är där och tittar och koncentrera mej på uppgiften. Går det bra så gör det det, om det blir kass får jag väl ta det för vad det är. Vem vet vad sto och fölis får för sig just vid visningen. Ska göra mitt bästa, mer kan jag inte göra. Och sitter det några gnällspikar på läktaren kan man ge sig tusan på att de antingen aldrig visat häst eller också inte har några avkommor hemma värda att nämnas. Dessutom finns det fler tillfällen att visa vad de går för. Tycker nog att 3-årstestet är viktigast och inför det tänker jag låta en professionell ta hand om saken.

Ska visa ett stoföl;
e. L´Acteur
ue. Concarneau (e. Caracas)
uue. Hassle (e. Herkules)
uuue. Falstaff (e Utrillo)

Tänkte åka upp till Uddevalla fredag eller lördag för att "komma i stämning" inför söndagen. Om du har lust kan vi åka upp ihop.

Var stolt över dina hästar och bestäm dej innan för; "Jag har en väldigt fin avkomma efter mitt fina sto! Titta allihop - visst är hon/han en av de finaste fölungar du sett i år".

Fokusera på styrkan hos ditt föl. Den kritiska bedömningen kan du överlåta åt domarna. Öva hemma på att ställa upp och att springa (jisses vad man får lubba! Flås!).

Det kommer att gå bra! Vi ses det 21 aug! Lycka till!

Vi ska visa vårt stoföl e Silvano den 28/8 på Almare Stäket

Hovdam skrev:
Ja, jag ska också visa på Clareberg den 21/8. Du kommer säkert inte göra bort dej! Själv tänker jag försöka tänka bort alla som är där och tittar och koncentrera mej på uppgiften. Går det bra så gör det det, om det blir kass får jag väl ta det för vad det är. Vem vet vad sto och fölis får för sig just vid visningen. Ska göra mitt bästa, mer kan jag inte göra. Och sitter det några gnällspikar på läktaren kan man ge sig tusan på att de antingen aldrig visat häst eller också inte har några avkommor hemma värda att nämnas. Dessutom finns det fler tillfällen att visa vad de går för. Tycker nog att 3-årstestet är viktigast och inför det tänker jag låta en professionell ta hand om saken.

Ska visa ett stoföl;
e. L´Acteur
ue. Concarneau (e. Caracas)
uue. Hassle (e. Herkules)
uuue. Falstaff (e Utrillo)

Tänkte åka upp till Uddevalla fredag eller lördag för att "komma i stämning" inför söndagen. Om du har lust kan vi åka upp ihop.

Var stolt över dina hästar och bestäm dej innan för; "Jag har en väldigt fin avkomma efter mitt fina sto! Titta allihop - visst är hon/han en av de finaste fölungar du sett i år".

Fokusera på styrkan hos ditt föl. Den kritiska bedömningen kan du överlåta åt domarna. Öva hemma på att ställa upp och att springa (jisses vad man får lubba! Flås!).

Det kommer att gå bra! Vi ses det 21 aug! Lycka till!

Det hade varit jättekul att åka till Udevalla ihop och titta. Tyvärr så jobbar jag då (jobbar igentligen den 21:a också men det har jag lyckat byta bort). Däremot så hade jag tänkt skicka sambon med videokamera till Uddevala så att han kan filma så kan jag titta på det sen på kvällen. Antar att du bor någonstans i närheten av Göteborg. Hade varit kul att åka och titta på din lille fölis (om man får lov) du kan pm:a mig om du vill. Var faktiskt också inne på L'Acteur men tyckte nog att han var lite för långsträck för mitt sto. Hon är ganska lång själv.

Mvh

Tora

Jag skall visa min hinst unge i Uddevalla. Vet inte om det blir fredag eller lördag ännu.
Pappa Metall
mamma Maraton Utrillo Vagabond Lansiär
Jag hoppas det fungerar denna gången att lasta sto o föl.
Sist jag visade så hade hästarna betämt att inte de skulle åka med.
Detta är mest träning mm. Sedan är det väl ett + om det skulle gå bra.
Jag tar hjälp av en kunnig vid visning.

Jag ska visa Jarrahs stoföl e.Métall-Martini i Linköping 3/9. Ev visar vi även Zoyas stoföl e.Métall-Rubignon. Det beror helt på dagsformen.

Vi har visning här hemma den 16 augusti. Det brukar komma 15-20 föl så det är kul!

Själva visar vi stofölet e Don Romantic-Bellini-Cyrano o hingstfölet e Metall-Weltmeyer-Lanthan.

Hälsn Ann

Jarrah skrev:
Jag ska visa Jarrahs stoföl e.Métall-Martini i Linköping 3/9. Ev visar vi även Zoyas stoföl e.Métall-Rubignon. Det beror helt på dagsformen.

Är inte fölmönstringen den 10(11)/9 :confused: i Linköping

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31