Allt om fölmönstring! Sammanslagen tråd!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Loviza
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fölmönstring !

Jag hade ju förstås tänkt visa min hingstunge e. For Feeling - Magini på fölmönstring, men det sprack totalt... har idag varit och fått honom opererad för X-benthet och han har strikt boxvila i 10 dagar och sen sjukhage i 3 veckor. Och mönstringen här är den 20/8 eller nåt...
Så det blir ingen mönstring i år.
Det andra hbl-fölet är ju en "oäkting" och även om jag är supernöjd med henne så känns det inte seriöst att åka och visa upp hur oseriös man varit... :p

Vi visar vårt hingstföl e. Rubinrot-Maraton-Gaspari i Gamleby, Norra Kalmar den 7 augusti.
Hur vi gör med stofölet e.Metall-Guinness-Arram får dagsformen avgöra. Hade visningen varit idag hade vi inte åkt eftersom hon just nu är överbyggd och därmed lite låst i gången.

Hingsten däremot ser fin ut nu..men han kanske kommer i samma fas som hon lagom till visningen....det hinner hända mycket på en vecka..:)))

Jo det är den! Jag blandade ihop det med kvalitetstävlan på Grevagården. Vi ska visa hästar där också.

Ska visa min welsh mountain hingst på Ljusterö i oktober tror jag det var.

E: Ekbäckens Savoy
UE: Molstabergs Action Man

Jag har anmält båda mina till visning på Säva 26-27/8, visar dem dock inte om de är i helt fel växtfas.

Jag har tänkt visa årets föl i Uddevalla.
Hon är E: Rubinrot - De Niro!
Jättestolt och jättenervös!! :crazy:
Mvh B! :)

Jag ska visa min bebis i Tingsryd i slutet av augusti. Stammen är Cathageno-Delvin G Hanover, alltså vbl/hbl.

En aning nervös...

Jag och min kompis visar våra på Stjärnhov den 21 augusti om dagsformen är bra och den yngsta hinner fälla fölpälsen :p Annars blir det nog Hedemora 10/9 för denna.

2 ston e. Looping-Quite Easy resp. Rotspon-Grundstein II

*tar sista*

Visade stofölet i går (på vanlig utställning dock) och det gick över förväntan. Tvåa i klassen med 88888=40 poäng, lovar gott inför framtiden! :)

Jag ska visa min hingst den 28/8 i ljungby hoppas jag ... om det inte blir för få anmälda, annars blir det på hästak den 26/8....
Han är e: Richfield- Maraton

Om jag får ihop tillräckligt med folk att lasta mitt sto :crazy: så ska jag försöka slå ihop det med u-ljud på nittio dygn!
Fölet ifråga är en mkt stilig hingst efter Santa Cruz-Electro-Peadar Piper**... och får jag inte bra betalt för den galoppen så då :devil: ;)

Storlek på fölmönstring

Hur mkt dömmer domarna ner fölet om det är "för litet"? Kompisen har ett föl som ev ska visas, men "problemet" är att det är mkt mindre än normalstora föl. Han föddes 5 veckor för sent men vägde ändå bara 23,5 kg vid födseln. Han är fin för övrigt men nu är han väl ungefär som en nyfödd unge skulle vara i storlek, trots att han är 2 månader. Är det nån idé att visa? Självklart kan man ju visa för tränings skull, men vad kan man förvänta sig av domarna?

Sv: Lite hjälp ang. Fölvisning...

Nu har det då kommit nya lite mer eller mindre problem...
Jag får ut och leta efter en Läder fölgrimma som knäpps som en vanlig grimma för vi har haft Grimmproblem innan jag fick en med vanlig knäppning och vill inte riktigt börja klydda igen nu när det går lätt att få på denna. Men jag har ännu inte hittat någon.

Nästa problem är att Mini intet vill gå, hon sätter alla fyra i marken och säger bara nej (går just nu under namnet Åsnan).
Det kvittar om vi springer med Kitara framför hon bryr sig inte ett skvatt...
Nån som har nått tips??

/Kitara_ *Mamma till en blivande Åsna???*

Kitara_ skrev:
Nästa problem är att Mini intet vill gå, hon sätter alla fyra i marken och säger bara nej (går just nu under namnet Åsnan).
Det kvittar om vi springer med Kitara framför hon bryr sig inte ett skvatt...
Nån som har nått tips??

/Kitara_ *Mamma till en blivande Åsna???*

Jag är ganska säker på att hon kommer springa med mamma på ett helt nytt ställe, det brukar de oftast göra även om de "tjurar" hemma. Tänk på att inte dra i grimskaftet då går de hellre bakåt eller inte alls.

Kitara_ skrev:
Tänkte ta ut transporten en dag och last träna lite, MEN ska fölet gå in först eller stoet?? :confused:

Vi brukar alltid last fölet först så kommer mamma efter av sig själv (iallafall om stoet är någotlunda lättlastad i vanliga fall).

Olinda skrev:
Jag är ganska säker på att hon kommer springa med mamma på ett helt nytt ställe, det brukar de oftast göra även om de "tjurar" hemma. Tänk på att inte dra i grimskaftet då går de hellre bakåt eller inte alls.

Det sa min tränare oxå, så mamma får putta på där bak så styr jag där fram... :D
Det är nog ganska kul att se på... :rofl:

Olinda skrev:
Vi brukar alltid last fölet först så kommer mamma efter av sig själv (iallafall om stoet är någotlunda lättlastad i vanliga fall).

Tack!
Kitara brukar vara lätt att lasta...
Bara det att vi lär väl få lyfta in Mini för det är ingen lem vi har bara dörrar... Kan nog bli ganska intresant.

/ Kitara_

Senast ändrad:

Hej

Jag fick samma problem med min. Han har varit jättesnäll att gå med tidigare och så plötsligt är han lite mer självständig och bryr sig inte alls om att mamma går iväg.
Jag började ta med ett långt dressyrspö som jag puttar lite i rumpan på honom. Inte alls hårt eller så.
Då går han fram och så var jag noga med beröm så nu går det jättebra. Så nu har vi skippat mamma. Jag tar med henne in i padocken men hon får gå lös och så övar jag bara med fölisen. Bra eftersom det ibland kan vara svårt att få med någon som kan ta stoet.
Lycka till!

Om man har problem med att fånga fölis och ta på grimman igen när de har varit lösa kan man sätta på ett ponnypannband (hblföl) på grimman, för att inte nackstycket ska kana ner på fölisens hals och störa den.

Jag brukar ha kvar grimman för man vet aldrig hur roligt fölis tycker att det är med publik och annat... ( Eller så är mina föl för otränade :o )

Det finns jättesnygga fölvisnings"träns" utan bett naturligtvis som gör att fölhuvudet kommer till sin rätt. Jag tror inte att de är speciellt dyra heller.

Lill / Stall Nöbbeled ( som inte har föl att visa i år, så jag får bara vara publik )

Nobbeled skrev:
Om man har problem med att fånga fölis och ta på grimman igen när de har varit lösa kan man sätta på ett ponnypannband (hblföl) på grimman, för att inte nackstycket ska kana ner på fölisens hals och störa den.

Jag brukar ha kvar grimman för man vet aldrig hur roligt fölis tycker att det är med publik och annat... ( Eller så är mina föl för otränade :o )

Det finns jättesnygga fölvisnings"träns" utan bett naturligtvis som gör att fölhuvudet kommer till sin rätt. Jag tror inte att de är speciellt dyra heller.

Lill / Stall Nöbbeled ( som inte har föl att visa i år, så jag får bara vara publik )

Var kan man hitta sånna träns???

Är just nu på jakt efter en lädergrimma till henne för hon har växt ur dom jag hade.

/ Kitara_

Tack!
Ska testa med ett spö nästa gång jag ska ut med henne.
/ Kitara_

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023