Allt om fölmönstring! Sammanslagen tråd!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Loviza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 149
  • Visningar Visningar 20 074
Sv: Allt om fölmönstring! Sammanslagen tråd!

hanna_shetland skrev:
*lånar*

En fråga till "ponnyfolket" - är det någon som hade tänkt åka till Årets föl? Jag har ett föl som är kvalificerad men det är en bit att åka... Får se om det andra fölet klarar "kvalgränsen" först.

Vilka får åka på "årets föl"? Vart går det någonstans? Hur kvalificerar man sig till detta?

Guldplakett på utställning anordnad av avelsförening eller regionala ponnyföreningar. Vetlanda är platsen.

Har fått propp mailad. Kan se om jag hittar den.

Här är den:

PROPOSITIONER
För
SVENSKA PONNYAVELSFÖRBUNDETS PONNYFÖLCHAMPIONAT
Söndagen den 9 oktober 2005 i Vetlandas lilla ridhus.

Fölen visas rasvis, vid många anmälningar av en ras delas fölen i sto/hingstföl.
50-poängsskala gäller för dagen.
DOMARE: Ronny Johnsson

Allmänna bestämmelser:
Alla föl som erhållit guld på avelsföreningarnas eller regionala ponnyföreningarnas utställningar samt på fölchampionat får deltaga på detta fölchampionat.
Fölen skall vara fallna efter riksstambokförd far och stambokförd mor.

De två bästa fölen i varje ras går vidare till BIS-uttagningen där BIS och reserv BIS utses.
Premie utdelas till de tre bästa fölen för dagen.

Hästägarförsäkran finns på tävlingsplatsen och skall skrivas under i sekretariatet före urlastning.

Överklagan. Ett beslut kan överklagas av den som beslutet angår. Beslutet överklagas skriftligen till SH’s besvärsnämnd. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som begäres och de omständigheter som åberopas till stöd för begäran om ändring. Skrivelsen skall ingivas till SH’s kansli inom tre veckor efter utställningen.

Om ditt föl är till salu kan du kostnadsfritt få detta infört i katalogen (se anmälningsblankett)
Boxplatser och stugor. Information kas fås av Jeanette Nielsén på tel. 0702-158144
Utställningskatalog fås på tävlingsplatsen.

Anmälningstiden utgår den 9 september 2005. För sent inkomna anmälningsblanketter eller avgifter räknas som efteranmälan och dubbel anmälningsavgift.
Anmälan skickas till: Johanna Björling, Stora Skolgatan 12, 524 31 HERRLJUNGA
Anmälningsavgiften: 200kr för första fölet, 150kr för andra och 100kr för tredje fölet och därefter följande med samma ägare. Avgiften betalas i samband med anmälan på SPAF’s postgiro 58 66 69-4 senast den 9 september 2005.

Förfrågningar om utställningen kan göras till Jeanette Nielsén 0702-158144 eller Johanna Björling 073-8318298

Om det är någon som vill ha anmälningsblankett - maila mig.

Senast ändrad:
Sv: Lite hjälp ang. Fölvisning...

Nobbeled skrev:
Jag köpte min visningsgrimma/visningsträns för föl på EKO i Växjö, men jag tror att de flesta lite mer välsorterade ridsportsaffärer kan beställa hem till dig. Jag tror att jag betalade ca 150 kr för den för ett par år sedan.

Lill / Stall Nöbbeled

Jag hittade tillslut en butik i Skurup som tar hem ett sånt träns till mig. 240:- från Globus.
Tack för att du tipsade om att dom fanns för annars hade jag aldrig hittat ett då alla butiker jag har varit i har kollat konstigt på mig och inte vetat att det fanns.

/ Kitara_

Kan du inte lägga ut en bild på det så att man kan se hur det ser ut? Ser det snyggt ut på fölisen? Funderar på att införskaffa ett sådant själv.

Föresten: Vad är det för skilland på ett sådant och en vanlig fölgrimma?

Mvh

Tora

Sök globus på nätet.
Du får upp sidan där.
Kolla grimmor där finns den
Jag såg just nu.
Fins info om var man kan handla i sin komun

GLOBUS sport ab

Senast ändrad:

tyckte det lät jätte snyggt.
Nu ska jag ut och prova att knoppa den lille... :smirk:
Lär nog behövas en hel del mutor, får ladda fickorna... :D

/ Kitara_

Det där är nog en smaksak...jag tycker det är snyggare med en helt ny vit fölgrimma än en sån uppvisningsgrimma faktiskt.Det är ju inget måste...att ha en sån.

Det lät lite spännade. Vita fölgrimmor. Trodde bara att det var till större hästar (typ ardenner) som det användes till. Är det något från "förr i tiden" som har försvunnit alltmer eller är det jag som har missat detta totalt (det är ioförsig fullt möjligt det var ju över 10 år sedan som jag var på en fölvisning sist).

Mvh

Tora

Jag vill inte ha vit (eller färgad) grimma utan väljer svart eller möjligen brun beroende på vilken färg fölet har. Jag tycker att en vit grimma tar över och syns mer än fölets huvud. Det brukar dock finnas alla varianter från chockrosa till rutigt/prickigt när man är på fölmönstring, så det är en smaksak.

*Lånar*

Kom ut till den lilla idag för att pyssla och ge mat.
Efter att ha tat på grimman och sen börjat gå mot grinden så märker jag att hon haltar. :o(
Bör man ta ut vet eller föl brukar kanske klanta sig ihagen?
Vi tror att hon har blivit biten i rumpan av det andra fölet, hon har en liten bula där.

/ Kitara_

Jag är ingen expert, men jag hade väntat till imorgon och om det inte är bättre då hade jag tagit ut vet. Kan ju vara så att hon halkat och vrickat sig eller nåt och då brukar det ju gå över.

Jag håller med Jarrah ang. fölvisningsgrimma. Vit tycker jag tar blicken från fölets huvud. Likaså har jag mycket svårt att förstå hur man kan visa ett föl i en starkt färgad grimma, av samma anledning.
Visningsgrimma är snyggt men kostar ju lite och användningen är väl begränsad till ett tillfälle.
Jag tycker det är snyggt med en svart lädergrimma.
Det finns för under 100-lappen så det är ingen större kostnad. Och den kan man ju använda dagligen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med Jarrah ang. fölvisningsgrimma. Vit tycker jag tar blicken från fölets huvud. Likaså har jag mycket svårt att förstå hur man kan visa ett föl i en starkt färgad grimma, av samma anledning.
Visningsgrimma är snyggt men kostar ju lite och användningen är väl begränsad till ett tillfälle.
Jag tycker det är snyggt med en svart lädergrimma.
Det finns för under 100-lappen så det är ingen större kostnad. Och den kan man ju använda dagligen.

På Börjes finns det en fin fölgrimma, snygg till ett bra pris.

Fölgrimma
Fölgrimma i smidigt läder. Beslag i mässing. Svart. Ställbar.

Pris: 69.00

:confused: Får inte till att sätta in någon bild på fölgrimman

På shetlands sidan så visas nästan alla i vita grimmor och jag tycker inte alls att det förstör huvudet på fölen eller hästarna men något som jag kan tycka fördärva ett huvud är när man visar i träns utan nosgrimma , det har jag sett att det verkar väldigt vanligt på russ som jag ändå kan tycka ha tunga huvud....

Är inte det typiskt jag har hittat massor med fölgrimmor i läder och alla har mässingspännen. Jag vet att det är lite löjligt men jag vill ha en svart i läder med vanliga silverspännen. Retar mig enormt att jag inte kan hitta någon. Det är möjligtvis ingen som vet någon som säljer sådana?

Står era fölisar snällt stilla när ni knoppar eller har ni några knep för att de skall stå stilla? Det tar ju inte så lång tid att knoppa den lilla manen men jag kan tänka mig att den lilla har svårt att stå helt stilla och det betyder att det säker tar minst dubbelt så lång tid. Så jag funderade om ni hade några små knep att ta till.

Mvh

Tora

Stall Olitten skrev:
Hej!

Jag ska visa mitt sto föl e:Warsteiner den 10/9 i Hedemora.Jag är jätte nervös på hur det ska gå :crazy:

Jag undrar:

*Duschar och schamponerar ni fölen innan visningen?
*Binder ni upp dem när ni duschar och knoppar dem?
*Får man ha vad för "Show" träns som hälst på sto och föl?
*Får man ha hovfett och olja etc på hästarna?
*Är det nåt man inte får ha på dem?
*Får man ha röd rosett i svansen på fölet?

Jag tycker inte det står just någonting i reglementet och det tolkar annars jag som att man får ha precis vad som hälst på hästarna. :confused:

Är det nån mer som ska till Hedemora?

Mvh Malin

Ingen som vet hur man gör? Torrschampoo??!

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 562
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka