Allt om fölmönstring! Sammanslagen tråd!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Loviza
  • Startdatum Startdatum
Sv: Allt om fölmönstring! Sammanslagen tråd!

Längst ner på första sidan så står det:
......får nummerlappar två per häst som fästs på var sida om hästens huvud, gäller även fölen. Kan det vara så att stoet också ska ha om hon med skall visas eller skall hon också ha fast det bara är fölisen som skall visas?

Jag visar 13.00 på Söndag och tänkte åka upp till Uddevalla på Fredagen för att se lite hur det fungerar. Jobbar lördag. Typiskt då missar jag din lilla. Var lite nyfiken på den.
Mvh

Tora

Senast ändrad:

Tora skrev:
Står era fölisar snällt stilla när ni knoppar eller har ni några knep för att de skall stå stilla? Det tar ju inte så lång tid att knoppa den lilla manen men jag kan tänka mig att den lilla har svårt att stå helt stilla och det betyder att det säker tar minst dubbelt så lång tid. Så jag funderade om ni hade några små knep att ta till.

Jag brukar hjälpa uppfödarna till min häst att visa/göra iordning sina fölungar, dom brukar ha ett gäng varje år (halvblod). Hur flätningen går brukar vara väldigt olika, en del tycker det är jätteskönt och står still av sig själva, en del måste någon hålla i. Dessa föl är inte mkt hanterade, utan mest klappade på lite i hagen, så att binda upp dem är inte aktuellt. Vi står i boxen och flätar. Knepet är att vara jäkligt snabb. De har inte speciellt mkt tålamod, så tar man för lång tid på sig så tröttnar dom och då kan man få kriga lite för att få dit dom där j-a flätorna....

Andra tips är väl att ha både sto och föl flätat, pannlugg också!!! Vi brukar bada stoet om det behövs (dammig eller fläckar=bad), fölet borstas och ev fuska lite med fuktig svamp om det behövs. Badat föl har vi gjort nån gång, då det kom in ett lermonster från hagen. Olja runt mule och ögon, glansspray på. Om de inte gillar sprayflaska så kan man spraya på en handduk och torka på det. Då får man även bort ytligt damm :idea:.

Just det, om man inte vill ta av grimman på fölet under visningen, men ändå undvika att den halkar ner på nacken, så kan man fläta in nackstycket i första knoppen. Då sittar grimman där den ska. Fast då måste man ju ha på grimman i transporten vilket kanske inte är jättebra. Eller så flätar man på plats...

/Hanna, som faktiskt flätat en fölunge+mamma i transporten en gång.. Trångt och bökigt, men blev bra!

*knapp lån*
vet inte vad jag ska göra med manarna på mina damer, Bäbban har en tunn liten stubb man och Kellans man är jätte lång och tjock :o ska jag försöka knoppa dom iaf?? Dömmer dom ner mkt på dom mindre fölen? Min snutta är bara 1½ månad så är mycket mindre än övriga. hur leder man fölet när dom visas, Måste man visa traven för hand på fölet??

så har ser mina damer ut:
ce6b84a9.jpg

97b4ed9e.jpg

Den där fölmanen funkar jättebra att knoppa, se till att inte ta för "bred" bit till varje fläta bara. Då kan det bli så att det starmar när fölis sträcker på halsen, och hårstråna börjar krypa ur. Mamman är det ju bara att rycka innan du flätar, det gör ju inget om flätorna blir lite stora. Det är ju inte hon som ska bedömas, men ändå viktigt för helhetsintrycket att båda ser prydliga ut!

Vilken söt liten ståndman ditt föl har! Ditt sto kanske behöver friseras lite innan knoppning!

Min kille har just nu en rolig afrofrisyr! :crazy: Hans man står som en fluffig sky runt honom. Ska definitivt knoppa honom samt hans mamma om jag ska visa honom.

afro.jpg

När jag var på fölvisning för två år sen så gick en väldigt liten unge tvåa, den var född sent i Juli och visningen var i början av september - den var riktigt, riktigt fin. Det som brukar kunna vara problem med småbebisar är att de inte visar nån trav, de skrittar eller galopperar (eller skritt och skutt!).

Stall Olitten skrev:
Ingen som vet hur man gör? Torrschampoo??!

Jag visade mitt Warsteinerföl förra året på Bollerup.
Jag badade inte och knoppade mamma och föl i boxen lösa. Slet som en bäver gjorde jag och guuuud så nervöst det var. Så var fölet halt när det väl började trava framför domaren. Klumpiga morsan som säkert var den skyldige premierades dock med gott omdöme...

Varför ska bebisen ha röd rosett, sparkas den mer än vad föl normalt gör?
Lycka till!

Aladdin skrev:
Vilken söt liten ståndman ditt föl har! Ditt sto kanske behöver friseras lite innan knoppning!

Min kille har just nu en rolig afrofrisyr! :crazy: Hans man står som en fluffig sky runt honom. Ska definitivt knoppa honom samt hans mamma om jag ska visa honom.

afro.jpg

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

okey kan jag pusta ut, trava kan denna lilla damen och det är hennes finaste gång riktigt fin trav har hon :),hon har till och med gått lite passage :p

`Vad har ni med er i transporten
När ni skall visa.??
borstar träns mm :confused: :(

ska inte ha något mer i transporten än pollarna då dom åker utan mellanväggen , ska ha med en borste träns och sen linor om Bäbban konstrar när man ska hem, dom visas nu på söndag :)

Kan man göra en ardenner fläta på stoet istället för knoppar?? hon har delad man och den är tjockare på varje sida än vad en normal häst man är :crazy: sen vill jag inte rycka den kort för då får hon stubbman :angel:

*knapp lån*
Knoppade Bäbban idag för morgondagen men hon har typ ingen man så dom ser hämska ut :crazy:
Hon är bara 1½ månad och är lite överbyggd,hoppas att dom inte dömmer ner henne för mkt, för mej e hon det finaste fölet :love: iaf, men hade varit kul att komma vidare :)
a6edf75d.jpg

a21729ca.jpg

1582668d.jpg

nårra kort på dom friserade och klara :D Kellan får ha manen utsläppt, den är 35 cm lång och vill inte klippa av den :angel:
tror ni det kan bli sämre bara för hennes man inte är knoppad??

Varför inte göra en hel fläta utmed mankammen på stoet? Om du inte vill rycka den alltså. Ser nog snyggare ut än att ha den utsläppt. På fölet skulle jag göra tätare knoppar. Du behöver inte fläta utan bara göra små "knorvar", om du förstår vad jag menar. Lycka till!

Lånar knapp... I övermorgon är det dags för oss att göra debut på fölmönstringsarenan. Livrädd att jag ska glömma nåt. Och jag har inte en aning om hur man ska gå, säger de till en det eller?

Och nummerlapp, i någon prop. stod det att man fick det på visningsplatsen, men nu börjar jag fundera på om man måste ta med det själv?

Mamma ska badas imorgon, få svansen flätad så den är vågig och fin, sen ska hovarna oljas, tycker det ser bäst ut om det är gjort dagen innan. Allt läder är putsat. Måste packa också, gummiband, borste, svamp, hårspray... nåt mer? Det vanliga också, brems, linor och kniv ifall det händer något på vägen.

Vi får väl antagligen stiga upp vid 6 om vi ska hinna på lördag. Mamma ska knoppas, fölis får vara utan, han ser bättre ut utan, och dessutom är det svårt att fläta sån fjun-man.
Sen blir det rykt, pälsglans och baby-olja runt ögon och nos (tips från Jarrah tror jag det var... :angel: )
Vi som ska visa ska ha gympaskor, rena jeans och pikétröja, duger det? Och hjälm, förstås..

Sen får jag inte glömma stoets papper, antar att de vill se dem eftersom hon inte är reggad i ASVH utan i STC...

Sen funderade jag på, måste man ha träns på stoet när man lastar ur och så?

Ni får ursäkta mina tusen frågor, men börjar bli aningens nervös nu...
Ni kan väl hojta om det är något jag har glömt... :bow: :D

Titta på några ekipage innan dig så vet du hur du ska gå när det blir din tur. Man kan också säga till domaren att det är första gången man visar och be denne tala om hur han/hon vill ha det.
Vi brukar ha ljusa jeans/byxor, vit piké/polo och mörkblå tröja. Är det väldigt varmt så visar vi utan den blå tröjan. Jag tycker inte att det spelar så stor roll vad man har på sig så länge det ser rent och någorlunda lika samt prydligt ut.
Du har nog kommit ihåg det mesta och stoet ska vara tränsat när du lastar ur.

Lycka till! :)

Tack!

Just nu vet jag inte om det blir nån visning överhuvudtaget, lillen hoppade och for när jag skulle bada mamma idag och halkade i gräset och vrickade ett bakben. Så typiskt... :(

Först satte han inte ens ner det, men efter ett tag gick han ordentligt och jag tyckte inte det syntes. Fast vem vet hur det ser ut imorgon...

Men är dom inte rätt mjuka ändå som små, så det kanske ordnar sig?

Lånar knapp

Nu måste jag be om Er åsikt.
Mitt föl skadade ju sig som många av Er säkert vet.
Läkningen går jättebra. Såret var från början 3,5 dm x 2,5 dm x 2 dm
nu 2,5 vecka senare har det dragit ihop sig och är 1,5 dm x 0,5 dm x 0,5 dm. Rent otrolig läkning tycker jag som inte kan något inom sjukvård.
Redan efter ca 3-4 dagar var fölisen helt ohalt.
Idag får jag hämta hem dom. Min vetr. tycker att jag kan visa dom på fölmönstringen om jag vill. Den är på söndag 4/9. En annan veterinär på samma station som även är aktiv inom avelsföreningen tyckte absolut att jag skulle visa honom.
Såret får jag i så fall tejpa över.
Vad tycker Ni?
Han får inga mediciner eller smärtstillande.

Även stambokföringen har jag en fråga om. Mitt sto har ju även hon en gammal skada och är stel i en kota fram. Hon är inte halt men nästan helt orörlig i kotan så när hon travar blir det ju inte ett jämnt rörelsemönster. Är det idé att visa fram henne. Hon har ju väldigt bra resultat från kvalitetstävlan innan skadan att falla tillbaka på istället?

Jag vill ju gärna få en bedömning på fölisen eftersom det är stoets första föl. Detta föl ska jag ju behålla men nästa ska ju säljas och då är det bra att veta vad stoet ger.
Men nu har ju mina stått inne i 2,5 vecka. De har varit ute en stund morgon och kväll.
Nu när de kommer hem idag ska de få gå ute på dagarna.
Hästarna är anmälda och allt är betalt. De är väldigt lätta och lugna att köra.

Mvh Marie som är i valet och kvalet.
Vad tycker ni?
Tror ni folk dör om jag kommer?
Visserligen kommer inte såret att synas men väl förbandet. Det finns något hästplåster som andas och fäster på pälsen sa vetr. som vi kunde använda.

Ser han ut att vara i "rätt växtfas" och rör sig fölis bra tycker jag nog att du ska visa honom om du vill, stoet skulle jag nog stamboksföra "pappersvägen" med resultatet från kvaliten.

Lycka till!!

Vad skönt att det gått bra med hans skada! Om fölis är pigg och fräsch så är det klart att du ska vara med! :) Du har ju fått expertutlåtande och de tycker att ni ska ställa upp! Om stoet skulle få sämre poäng än tidigare, kan du inte bara strunta in att skicka in pappren?

Såg att startlistan låg ute, men min fölis var inte med fast jag har anmält och betalat i god tid!!? :confused: (Ska ringa dem idag)

Så många föl som blivit anmälda till visningen i Värmland i år tror jag inte de haft på flera år.
Kanske en anledning till att det strulat med din anmälan.

Hoppas att vi syns på söndag. :)
Även om jag inte åker med hästarna tänker jag åka och titta.

Jag har för mig att jag läst någonstans att när man visar stoet för stamboksföring och hon är visad tidigare räknas det resultat som är bäst.

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka