K
kima
Sv: Allt om fölmönstring! Sammanslagen tråd!
Jag svarar på de frågor som jag kan.
*Duschar och schamponerar ni fölen innan visningen?
Nej
*Binder ni upp dem när ni duschar och knoppar dem?
Ja, jag har ställt upp mitt föl i stallgången och där får han nog stå när jag ska knoppa honom.
*Får man ha vad för "Show" träns som hälst på sto och föl?
Vet faktiskt inte. Tänker ha vanligt träns och lädergrimma.
*Får man ha hovfett och olja etc på hästarna?
Det skulle jag tro men är inte säker.
*Är det nåt man inte får ha på dem?
Som vad då?
*Får man ha röd rosett i svansen på fölet?
Röd rosett är ju för att varna andra ekipage, människor att inte komma för nära när man har en häst som sparkar. Man har det inte för att det är tex snyggt.
Jag hade tänkt att borsta och rykta av mina hästar ordentligt. Knoppa manen på båda. Ansa hår och snygga till svansen på stoet.
Så vi alla ser välvårdade och rena ut.
Sen är det ju trots allt exteriör och gångarter som ska bedömas.
Jag har sett föl utan knoppar och visare i vanliga jeans få höga och rättvisa poäng. Men visst ser det trevligt ut om man klär sig enligt anvisningarna och snyggar till hästarna, men i mitt tycke inte till överdrift.
Jag svarar på de frågor som jag kan.
*Duschar och schamponerar ni fölen innan visningen?
Nej
*Binder ni upp dem när ni duschar och knoppar dem?
Ja, jag har ställt upp mitt föl i stallgången och där får han nog stå när jag ska knoppa honom.
*Får man ha vad för "Show" träns som hälst på sto och föl?
Vet faktiskt inte. Tänker ha vanligt träns och lädergrimma.
*Får man ha hovfett och olja etc på hästarna?
Det skulle jag tro men är inte säker.
*Är det nåt man inte får ha på dem?
Som vad då?
*Får man ha röd rosett i svansen på fölet?
Röd rosett är ju för att varna andra ekipage, människor att inte komma för nära när man har en häst som sparkar. Man har det inte för att det är tex snyggt.
Jag hade tänkt att borsta och rykta av mina hästar ordentligt. Knoppa manen på båda. Ansa hår och snygga till svansen på stoet.
Så vi alla ser välvårdade och rena ut.
Sen är det ju trots allt exteriör och gångarter som ska bedömas.
Jag har sett föl utan knoppar och visare i vanliga jeans få höga och rättvisa poäng. Men visst ser det trevligt ut om man klär sig enligt anvisningarna och snyggar till hästarna, men i mitt tycke inte till överdrift.