Allt om fölmönstring! Sammanslagen tråd!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Loviza
  • Startdatum Startdatum
Sv: Allt om fölmönstring! Sammanslagen tråd!

Jag svarar på de frågor som jag kan.

*Duschar och schamponerar ni fölen innan visningen?
Nej
*Binder ni upp dem när ni duschar och knoppar dem?
Ja, jag har ställt upp mitt föl i stallgången och där får han nog stå när jag ska knoppa honom.
*Får man ha vad för "Show" träns som hälst på sto och föl?
Vet faktiskt inte. Tänker ha vanligt träns och lädergrimma.
*Får man ha hovfett och olja etc på hästarna?
Det skulle jag tro men är inte säker.
*Är det nåt man inte får ha på dem?
Som vad då?
*Får man ha röd rosett i svansen på fölet?
Röd rosett är ju för att varna andra ekipage, människor att inte komma för nära när man har en häst som sparkar. Man har det inte för att det är tex snyggt.

Jag hade tänkt att borsta och rykta av mina hästar ordentligt. Knoppa manen på båda. Ansa hår och snygga till svansen på stoet.
Så vi alla ser välvårdade och rena ut.
Sen är det ju trots allt exteriör och gångarter som ska bedömas.
Jag har sett föl utan knoppar och visare i vanliga jeans få höga och rättvisa poäng. Men visst ser det trevligt ut om man klär sig enligt anvisningarna och snyggar till hästarna, men i mitt tycke inte till överdrift.

Kom på en annan sak angående hästar som är knoppade...Glöm inte att knoppa luggen också, finns inget som ser så illa ut som en häst som är knoppad och där man sedan struntat i luggen :crazy: I mina ögon ser den hästen inte färdig knoppad ut utan mer halvdan. Tänker man inte knoppa hästen helt och hållet så tycker jag personligen att man kan låta bli :o att knoppa överhuvudtaget

Hälsningar från "fröken petig" ;)

*lånar knapp*

Mitt hingstföl visades i söndags på RIKS-utställningen och fick 87888=39 poäng. Gick som tvåa i klassen. Det är jag supernöjd med! Det var han som föddes för tidigt och var prematur så det här var en skön bekräftelse på att han "vuxit ikapp sig" och utvecklas normalt.

Jag badar aldrig mina föl innan visning. Jag "fuskar" lite med blöt svamp om det behövs. Manen knoppas på både sto och föl, även luggen. Sedan brukar jag använda lite barnolja runt ögon och mule samt spraya pälsglans över dem så att det står som ett moln runt omkring... Jarrah avskyr sprayflaskor och fattar direkt vad som är på gång när gummisnoddar och sprayflaska kommer fram. Hon blir då genast nervös och lös i magen, så jag försöker att vänta in i det sista med att fixa iordning dem.
Jarrah har en svart läderträns med smala remmar eftersom hon har så litet huvud och fölis har svart lädergrimma som tas av direkt efter skritten.

Jag köppte en fölgrimma på City Gross i växjö, gamla EKO och den var en nätt svart lädergrimma med silverbeslag!! Jättegullig, så om du har EKO nära dig kolla där. :)

Efter att ha letat desperat efter grimma med silverbeslag så hittade jag en på My One. Expediten letade långt, långt inne på lagret och hittade en. En liten nätt grimma med silverbeslag och vita sömmar!!!!!

Funderar på att färga sömmarna svarta. Kan det möjligtvis vara en lika dan som de har på EKO?

Äntligen kan jag vara lugn jag har fått min svarta grimma med silverbeslag :D

Mvh

Tora

Det var nog hansbo tror jag, men det var vita sömmar på den oxå

Är det någon som INTE knoppar sina hästar.jag funderar på att hoppa över detta.

Jag kommer inte att knoppa mitt ena föl,men ja...Så är det en Tinker också.. :D
Halvblodsfölet ska jag försöka ge mig på,men hon är inte sååå hårfager än å det som finns står rakt upp å är tunt.. :o :crazy:

Jag fick mitt fölträns idag. Det var super bra hon gick mycket snällt och travade tillochmed vid min sida utan att bråka. Testade att knoppa henne med och prova träns på Kitara.

Är detta okej till en visning??
Kitara ska såklart också knoppas då...

Så här ser det ut på...
IMG_3238.jpg

Mamma...
IMG_3242.jpg

/ Kitara_

Snyggt
Jag köpte bara en läder grimma till min gubbe.
svart med mässing spännen.
Stot skall ha svart träns med mässingspönnen.
och knoppar.
Skall bada stot denna veckan så hon är fin.
Rycka manen får vi nog göra.
och tur att vi ska komma ombord på transporten.
Hade stora problem förra gången höll på i 3 tim
PUUUUUUU

Kom på en sak till helt appropå - Jag tycker att både stoet och fölet ska vara knoppade även fast det bara är fölet som bedöms, det ger en snyggare helhetsbild och ser mer proffsigt och genomarbetat ut...

Helen

Hade tänkt börja lastträna nu i helgen, men får se om jag hinner.
Ska sitta i dommartornet på ribban lördag och söndag, men hoppas inte det håller på hela natten utan man kan hinna börja lastträningen.
Hur gjorde du första gången?

/ Kitara_

clownen skrev:
Kom på en sak till helt appropå - Jag tycker att både stoet och fölet ska vara knoppade även fast det bara är fölet som bedöms, det ger en snyggare helhetsbild och ser mer proffsigt och genomarbetat ut...

Helen

Håller helt med.

Jag ska knoppa båda till visningen orkade bara inte börja klippa man idag på Kitara för henne knoppar jag snabbt det har jag gjort så många gånger innan.
Jag håller på och jagar fatt i ett mässingsbett jag kan låna, för det var mässingsspänne på båda tränsen.

/ Kitara_

Förra gången när vi lastade så visste hästarna att det var något på gång
De var knoppade och badade båda två.

Vi började försiktigt med att få på fölet först. Fungerade bra. Stot hade bestämt att hon inte skulle åka någon stans . Lätt lastad i vanliga fall.
Hon stod helt fast på backe som låst. Fölis gick av i gen. På med fölet igen och stot gick på. Backade snabbt av igen. Så höll vi påHade linor mm.
Tiden började rinna i väg. Ringde till utställningen och kollade av med tid och nr. Vi kunde ta det lugnt

Efter en bra stund gav vi nästan upp-. Släppte ut dom i hagen. De sprang som dårar och rullade sig. knopparna åkte hit och dit.
Efter 3 timmar så fick vi knött in båda två. Slängde igen luckan. Sena var vi då. Så i väg.
Väl framme så var allt lugnt vi hade då go tid på oss. Visade sig att det var förseningar.

Alla fina knoppar hade mer eller mindre lossat på båda hästarna. Vi tog bort alla. De såg ut som de var permanentade. Fick fram en borste och kammat dom.
Ja vilken kaos. Väl inne på banan så skötte de sig gör bra. Fölis travade som en prins. Svansen rätt upp och full trav 9 poäng på den.
Hem fixade vi last hjälp av fler på det stället.
Då gick dom på som dom aldrig gjort annat.

Det var min första premering.
Så jag har lite nervösa bekymmer.
Jag skall bada stot några dagar tidigare denna gången. Bara knoppa henne och fölet.
Sen får vi se hur det går.

Snyggt "visningsträns" eller vad man ska kalla det till en vacker fölunge - Kitara!!

Köpte du stl 1 eller 2?? Har ett stoföl (sv hbl) f 7 maj med feminint huvud. Inte superlitet, men ganska nätt o vackert. Hon är välväxt för övrigt. Va tror du, ska jag ha stl 1 eller 2? Beställde du det via nätet från Globus eller??

Connemara4-ever

Connemara4-ever skrev:
Snyggt "visningsträns" eller vad man ska kalla det till en vacker fölunge - Kitara!!

Köpte du stl 1 eller 2?? Har ett stoföl (sv hbl) f 7 maj med feminint huvud. Inte superlitet, men ganska nätt o vackert. Hon är välväxt för övrigt. Va tror du, ska jag ha stl 1 eller 2? Beställde du det via nätet från Globus eller??

Connemara4-ever

Tack :bow:

Det är ett "cob" tror det blir stl 2. Jag bad hästbutiken vi var i att ta hem ett till mig, men det är Globus (Chetak).
Jag fick göra 2 nya hål i var sida men det fanns det plats till.
Mini är sv hbl f. 4 Juni så du borde kunna ha "cob" du med, men kan du inte be butiken ta hem ett av varje?

/ Kitara_

Hej
Är det många här som visar i Uddevalla Hässleröd
Jag fick start listan i går. Jag har nr 90. Ganska bra tid. Då hinner man fixa lite på morgonen . Och kanske lasta i tid.

Lite pirrigt nu.

Läste att man skulle ha två nummerlappar på både stoet och fölet stämmer det eller har jag missuppfatat det helt? Skall du visa på lördag eller söndag. Längtar hem så att man kan läsa startlistorna i lugn och ro (är på jobbet nu :crazy: ).

Mvh

Tora

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka