Och de flesta fall jag känner till är av samma fråga men där det är lite oklart varför fodervärden absolut inte tycker att hunden inte duger till avel utan det mest känns som svepskäl för att det är smidigare med gratis hund om man inte lånar ut den.
Fodervärdar får ta och skärpa till sig och fatta, oavsett om de gillar det eller ej, att de har skaffat en hund på foder och då ingår att en annan person tar avelsbesluten.
Är ännu ett av alla exempel på att många verkar tycka att skrivna avtal när det gäller djur, de kan man skita i. (Iofs vet jag att bekanta som jobbar på kundservice för tex Telia och berättar att folk verkar tro de kan bryta avtal hur som där också så..)
Så är det säkert också.
Hunden som jag skrev om ovan blev avlivad nu bara för några dagar sedan, pga sina problem. Veterinären hade fått ringa upp till uppfödaren dvs ägaren och hota med länsstyrelsen om inte fodervärden fick ett avlivningsbeslut då uppfödaren totalt ignorerat fodervärdens kontaktförsök och hunden nu var så akut dålig. Så himla sorgligt att det ska behöva gå så långt! Som tur var fick hunden aldrig några avkommor. Uppfödaren vägrade in i det sista häva avtalet trots hundens allvarliga fysiska och mentala problem.