Jag pratar inte om kelpies i australiensiska förhållanden, jag pratar om ak i sverige.Inte så konstigt med tanke på hur kelpie vallar i Australien...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag pratar inte om kelpies i australiensiska förhållanden, jag pratar om ak i sverige.Inte så konstigt med tanke på hur kelpie vallar i Australien...
Om man tittar på SVaKs statistik så skiljer det inte nämnvärt på AK o WK.Jag pratar inte om kelpies i australiensiska förhållanden, jag pratar om ak i sverige.
Fast det stämmer inte. Vi hade wk på kvartsSM i år, tror tom hon kom till semi. Vad jag vet funns ingen AK som ens tävlar ik1 med nån större framgång.Om man tittar på SVaKs statistik så skiljer det inte nämnvärt på AK o WK.
Den här frågan riktar sig ffa till er uppfödare som leasat tikar för att ta en kull valpar men även till er som har tikar och leasat ut dom.
W's uppfödare ska låna in henne för att ta en kull och häromdagen pratade vi om avtal och ersättning. SKK's leasingavtal ska skrivas. Men det jag reagerade på var den ersättningen jag kommer få för att låna ut min hund för denna kull.
På ett plan känns ersättningen orimlig (för lite) men samtidigt så känner jag mej sniken och snål som ens tänker tanken att jag vill ha mer.
Så, vad har ni för erfarenheter? Hur mycket har ni som uppfödare betalat tikägare och ni tikägare, hur mycket har ni fått?
Är inte intresserad av kronor och ören utan om dealen. Alltså betalade/fick ni en viss % per valp eller ett valppris tex?
I min ras är kotym 2000:- för inlåningen och 1000-15000:- per levande valp alternativt ett valppris. Alltså ungefär samma som för en hane.
Uppfödaren står för alla kostnader som extra försäkring, transporter och vetvård.
Vad händer om tiken dör eller skadas allvarligt?
Vad händer om tiken dör eller skadas allvarligt?
Se till att tiken har en gedigen avelsförsäkring som täcker allt tänkbart. Och ett rejält tak i vetvård. Detta ska uppfödaren betala.Du får inte ställa sånna här frågor, jag är tillräckligt orolig som det är
Se till att tiken har en gedigen avelsförsäkring som täcker allt tänkbart. Och ett rejält tak i vetvård. Detta ska uppfödaren betala.
Du får inte ställa sånna här frågor, jag är tillräckligt orolig som det är
Den här frågan riktar sig ffa till er uppfödare som leasat tikar för att ta en kull valpar men även till er som har tikar och leasat ut dom.
W's uppfödare ska låna in henne för att ta en kull och häromdagen pratade vi om avtal och ersättning. SKK's leasingavtal ska skrivas. Men det jag reagerade på var den ersättningen jag kommer få för att låna ut min hund för denna kull.
På ett plan känns ersättningen orimlig (för lite) men samtidigt så känner jag mej sniken och snål som ens tänker tanken att jag vill ha mer.
Så, vad har ni för erfarenheter? Hur mycket har ni som uppfödare betalat tikägare och ni tikägare, hur mycket har ni fått?
Är inte intresserad av kronor och ören utan om dealen. Alltså betalade/fick ni en viss % per valp eller ett valppris tex?
Hon är givetvis försäkrad idag inklusive "avel" som jag står för, på vilket sätt kan uppfödaren försäkra henne mer?
Anser du att uppfödaren ska betala hennes försäkring under tiden hon är parad och har valparna eller bör hon teckna en utökad/ny försäkring?
Hon är givetvis försäkrad idag inklusive "avel" som jag står för, på vilket sätt kan uppfödaren försäkra henne mer?
Anser du att uppfödaren ska betala hennes försäkring under tiden hon är parad och har valparna eller bör hon teckna en utökad/ny försäkring?
Det finns alltid en risk med en tik i avel, så allt från 5 valpar och över tycker jag ett valppris är rätt skäligt pris och det jag läst i många uppfödarforum är rätt normalt. Är det färre valpar så blir det mindre, men det är upp till dig att bestämma om du vill låna ut din tik och för vilket prisDen här frågan riktar sig ffa till er uppfödare som leasat tikar för att ta en kull valpar men även till er som har tikar och leasat ut dom.
Det finns alltid en risk med en tik i avel, så allt från 5 valpar och över tycker jag ett valppris är rätt skäligt pris och det jag läst i många uppfödarforum är rätt normalt. Är det färre valpar så blir det mindre, men det är upp till dig att bestämma om du vill låna ut din tik och för vilket pris
Hon som leasar bör även teckna en egen försäkring under tiden, för hur kul för dig om det blir ett kejsarsnitt en helg och 30-40.000 kr försvinner på hundens veterinärkonto.
Är varken uppfödare eller leasat ut tik.. Men spontana tankar från mig..Den här frågan riktar sig ffa till er uppfödare som leasat tikar för att ta en kull valpar men även till er som har tikar och leasat ut dom.
Några stora pengar är det väl inte, tyvärr. Jag tänker att en fodertik är ju två kullar, så en kull skulle ge halva valppriset då..?Den här frågan riktar sig ffa till er uppfödare som leasat tikar för att ta en kull valpar men även till er som har tikar och leasat ut dom.
Jag tycker det är rätt stor skillnad på fodertik och leasing. Fodertiken är en risk för uppfödaren ( den kan ju bli oanvändbar i aveln) men leasing är risk för tikägaren ( som i värsta fall kan förlora sin hund). Jag räknar med att ersätta med absolut minst ett valppris om/när jag leasar in en tik för avel.Några stora pengar är det väl inte, tyvärr. Jag tänker att en fodertik är ju två kullar, så en kull skulle ge halva valppriset då..?
Skulle jag låna ut min högt meriterade tik för avel hade det kostat minst en valp, antagligen mer.