Allt det praktiska kring den nyfödde?

S

saltahajen

Jag hade nog trott att jag skulle ha all tid i världen innan mitt barn skulle födas! Nu bestämde han sig för att komma ut några dagar innan BF (jag hade starkt räknat med minst en vecka över tiden).

Nu inser jag hur fort allt gick och att jag absolut inte tagit reda på ett dugg om vad man skall tänka på efteråt :confused:

Personnummer, skickas det hem av sig själv eller måste man anmäla det på något vis?

Barnbidrag, kommer det också av sig själv?

Många fler frågor snurrar i mitt huvud men just nu står det stilla...
Snälla, har ni några tips på vad som behövs göras från min sida såhär efteråt?

:bow:

Sv: Allt det praktiska kring den nyfödde?

Skatteverket skickar hem papper om barnets personnummer, där du skall fylla i namnet och sånt :). Förlossningen skickar såna saker till skatteverket.

Är du och pappan inte gifta kommer antingen kommunen kontakta dig, eller så får du ringa till dem för att fixa faderskapet.

Så fort försäkringskassan fått meddelande via skatteverket så får du barnbidrag också! Man kan logga in med eleg på deras sida och kolla när bebisen har fått personnummer och namn, gjorde jag varje dag bara för att få seeee :D

Om du inte ordnat med barnförsäkring så gör det snabbt som ögat! Annars är det väl inget akut sådär. Och grattis!

grattis!!
Hos oss fick man en liten gul lapp från BB som man skulle skicka in till försäkringskassan för att få barnbidrag.

personnumret kom efter 1 vecka typ

Barnbidraget får du senaste den 20:e månaden efter ditt barn föds.

Dvs: Föddes ditt barn i mars så får du första barnbidraget i april :)

Åh tack för alla underbara tips!!! Inte ens försäkring har jag hunnit tänka på :( det skall där emot fixas NU!

Någon som förresten vet hur man skall bära sig åt för att ändra efternamnet till pappans på barnet?

Ni måste ju ha fyllt i vad barnet ska heta på en blankett och sänt in till skatteverket?

Om ni ha gjort det än så kommer det en blankett med personnumret och där fyller man väl i vad man vill att barnet ska heta i för och efternamn ..

Åh tack för alla underbara tips!!! Inte ens försäkring har jag hunnit tänka på :( det skall där emot fixas NU!

Någon som förresten vet hur man skall bära sig åt för att ändra efternamnet till pappans på barnet?

Man får hem papper med personnummer och blanketter där man skall anmäla namn och där får man "välja" efternamn! Bebis har tre månader på sig att få ett namn. :)

Okej, har inte fått några papper än men det kommer säkert här i dagarna :)

Ja, det tar ett tag, vi hade nog varit hemma en vecka tror jag när papprena kom.

Har varit hemma en vecka i dag så då kommer det förhoppningsvis snart ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 786
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025