Gränser för att föräldrar ska visa sin makt, tänkte jag inte ens på i relation till min egen barndom. Mina föräldrar har tack och lov inte sådana behov. I praktiken tror jag snarare att de situationer jag minns negativt - men absolut inte mer negativt än att jag smärtfritt lever med dem - handlade om när de var rätt trötta. Då blir man ju lätt lite onyanserad.
I det vardagliga liv där man orkar prata med varandra och lyssna och säga vad man har på hjärtat, ser jag "fasta gränser" som ett rätt meningslöst påhitt.
Oavsett är "uppfostringsmetoder" och regler kring bordsskick för det första inget som en bonusförälder ska försöka styra upp och för det andra är det inte där det här barnets problem ligger. Barnet uppför sig ju tydligen väl i skolan, så den delen behöver man inte bekymra sig om. Barnet kan redan den typen av sociala regler, men bryter dem hemma pga otrygghet.
Jag känner igen mönstret, men hade inte dåligt samvete. Ond som jag är.
Det är ju väldigt olika saker som är lätta/svåra att acceptera, både för barn och vuxna.
För mig handlade de där "gränserna" väldigt mycket om att föräldern avlägsnade sig själv ur diskussionen, liksom gömd bakom en regel/gräns. Det skedde mycket sällan, men det skedde. Jag mår illa när jag ser det som vuxen också. Just när föräldrar gör sig oåtkomliga, inte tar diskussionen med barnet, utan "drar en gräns". Det är så fruktansvärt opersonligt och avstängt att göra så när föräldern ju samtidigt är den viktigaste relationen barnet har, tycker jag. (Sen har jag gjort det själv, oftast pga trötthet. Jag är mycket långt ifrån perfekt.)