Sv: Allergivänlig hund.

Rasen är ju i minsta laget för min smak. Och sen verkar det vara lite för mycket "fanskap" i dem, eller "djävulskap" kanske man ska säga. Ingen negativ benämning, utan det är små rackare helt enkelt.
Då vill du nog inte ha en basenji heller, enligt min erfarenhet
Ang allergin: ta blodtest hos läkare först. Då kan de se HUR mkt allergisk du är, och så kan du ta det därifrån. Min kompis har hästallergi (+ en massa andra allergier) och har gått på kontroller rätt ofta för att kunna hålla koll så inte värdena skenar iväg. Hon är i stallet utan problem men stallet är UTE, man tar av sig kläderna när man kommer in, etc etc. Stor skillnad mot hund som du lever med 24/7. Och så är det skillnad på om man inte tål pälsen, ellermjället i huden. Min kompis tål inte mjället så inte ens nakenhund vore ok, även om det är ett stort plus att man kan bada dem ofta utan problem å få dem riktigt rena.
Kan till'gga att jag blodtestade mig innan jag köpte egen hund, fick superduperlåga värden (ingen reaktion alls) och vägrar ändå ha hunden i sovrummet om natten.. just in case. Det är som nån skrev lurigt med allergier.
Vad gäller ras: Som sagt, värdena först. Annars trimras/nakenras skulle jag tipsa. Och de korsningar du räknat upp ..aldrig till en som inte är mkt hundvan. Hade inte heller tagit dem om jag fått betalt

Man kan ju säga såhär: klart kombinationen kunat få ok valpar innan. Men. Det finns alltid snällare valpar i en kull. >Och alla hamnade väl inte hos förstagångsägare? bortsett från agilityn är det inte så mkt mental aktivering du erbjuder, och den borde nog finnas i detta fall.
Jag skulle gärna ha en dobbermanhanne, har träffat flera trevliga, men det innebär inte att jag med min begränsade tid tror att jag kan få dem lika trevliga, om du förstår vad jag menar.