Allergivänlig hund.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 157
  • Visningar Visningar 26 370
Sv: Allergivänlig hund.

Japp :D Fäller gör de inte heller (däremot måste man ju borsta ur den döda ullen).

4Februari011.jpg

Ser ju verkligen jättehärliga ut!
Men hur funkar dem i stallet? Blir dom inte JÄTTEdyngiga med den pälsen?

Vi bor i princip i stallet ;) Vissa dagar är de där 9 timmar. Och visst blir de skitna! Men vad har man spolspiltan till :angel: Sedan finns det käcka overaller! Har just skaffat ett par, så behöver man bara spola runt snoppen och tassarna. Sirius är en riktig gårdshund. Kan gå lös hela dagen om det är så :) Gandalf däremot, har ordentlig vallningsinstinkt och försöker valla hästarna ...

Senast ändrad:

:bow:
Rasen är ju i minsta laget för min smak. Och sen verkar det vara lite för mycket "fanskap" i dem, eller "djävulskap" kanske man ska säga. Ingen negativ benämning, utan det är små rackare helt enkelt.

Glim: Ja overaller vore ju en idé. /Jasmine ser framför sig en höst/vår med slaskväder och regn/lerpölar och en långhårig hund :D

pudel var som sagt inget alternativ.

Är det inte lite väl mycket jakt i curlyn? Har fått för mig det?
Portugisern har jag funderat på faktiskt. Men en lite ot fråga. ´Är dom född sådana med kort päls bak eller är det någon klippning som dom "ska" ha?

Man klipper dem.

Det beror på, curlyn är en arbetande hund. Dock sticker den inte ifrån sin förare på allt vilt, dvs de är lätta att ha med sig på ridturer (OBS, min uppfattning och erfarenhet, efter att ha levt nära rasen i flera år)

Haha, sagan om ringen suger! Hade jag fått välja hade han hetat Remus :angel: Harry Potter rockar och en HP-kull är löst planerad efter honom ;)

Okej, är det pga. någon speciell anledning? Något bekymmer eller så?

Okej, för dom enda curlys jag träffat har varit grymma jakthundar, men tyvärr inte mer än så. Men det beror ju på fostran också såklart.
Att dom inte sticker iväg på ridturer låter ju bra!

Glim: han ser faktiskt ut som en Gandalf (Antar att det är den cremefärgade herrn)

De måste få jobba, får de det, är de jättetrevliga hundar! Bra stallhundar :)

PV var ursprungligen avlad för att simma med fisk mellan båtar (Och meddelande?) de blev då klippta så för pälsen agerade flytväst, de har även en "vipp" på svansen så de på fartygen skulle se hunden. Samma klippning som pudeln, de den också urspungligen användes i vatten. Pälsen fram = flytväst :D

Rasen är ju i minsta laget för min smak. Och sen verkar det vara lite för mycket "fanskap" i dem, eller "djävulskap" kanske man ska säga. Ingen negativ benämning, utan det är små rackare helt enkelt.

Då vill du nog inte ha en basenji heller, enligt min erfarenhet ;)

Ang allergin: ta blodtest hos läkare först. Då kan de se HUR mkt allergisk du är, och så kan du ta det därifrån. Min kompis har hästallergi (+ en massa andra allergier) och har gått på kontroller rätt ofta för att kunna hålla koll så inte värdena skenar iväg. Hon är i stallet utan problem men stallet är UTE, man tar av sig kläderna när man kommer in, etc etc. Stor skillnad mot hund som du lever med 24/7. Och så är det skillnad på om man inte tål pälsen, ellermjället i huden. Min kompis tål inte mjället så inte ens nakenhund vore ok, även om det är ett stort plus att man kan bada dem ofta utan problem å få dem riktigt rena.

Kan till'gga att jag blodtestade mig innan jag köpte egen hund, fick superduperlåga värden (ingen reaktion alls) och vägrar ändå ha hunden i sovrummet om natten.. just in case. Det är som nån skrev lurigt med allergier.

Vad gäller ras: Som sagt, värdena först. Annars trimras/nakenras skulle jag tipsa. Och de korsningar du räknat upp ..aldrig till en som inte är mkt hundvan. Hade inte heller tagit dem om jag fått betalt ;) Man kan ju säga såhär: klart kombinationen kunat få ok valpar innan. Men. Det finns alltid snällare valpar i en kull. >Och alla hamnade väl inte hos förstagångsägare? bortsett från agilityn är det inte så mkt mental aktivering du erbjuder, och den borde nog finnas i detta fall.

Jag skulle gärna ha en dobbermanhanne, har träffat flera trevliga, men det innebär inte att jag med min begränsade tid tror att jag kan få dem lika trevliga, om du förstår vad jag menar.

Tips på mer mentalträning?

Min allergi har blivit bättre ju mer jag utsatt mig. Har hästkläderna inne, har legat med dem i sängen och sedan sovit där. Har ridskorna i hallen, en tageltuss från en häst på väggen, ridbyxorna nedanför sängen osv.
Det är bra ventilation i lägenheten samt har jag ofta under dagen något fönster öppet.
Har ofta sovit hos kompis som har hund, inga problem. Inte heller med en kompis som hade fåglar (Som är väldigt allergiovänliga)

:eek: han ser mkt brunare ut på avataren. han ser cremefärgad ut på bilden. Haha men då såg han inte ut som en gandalf :angel:

Ja minst sagt.;)

Kort & gott ; tjuvlarm, brandlarm, piraya, brukshund, hulligan.

:D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 315
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 416
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 433
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 768
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka