Allergivänlig hund.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 157
  • Visningar Visningar 26 370
Sv: Allergivänlig hund.

Eller hur?
Både Felicia och Zita är ju underbara!
Tyvärr är det buke i ett nötskal även om jag fått många bra tankeställare av den här tråden så, det finns helt enkelt ett agg mot såna raser som pittbull, karelare och som dessutom är i samma korsning. Tragiskt egentligen.

Tack!

Men är det tragiskt ?

Hur mycket kan du egenligen om hundar om du uttalar dig så?

Vet du vad pitbullen besitter för egenskaper och vet du sedan var karelare besitter ?

Jag har inget emot blandraser som redan finns i livet om man bortser från blandraser mellan kamphund och jakthund/brukshund..

Men är det tragiskt ?

Hur mycket kan du egenligen om hundar om du uttalar dig så?

Vet du vad pitbullen besitter för egenskaper och vet du sedan var karelare besitter ?

Jag har inget emot blandraser som redan finns i livet om man bortser från blandraser mellan kamphund och jakthund/brukshund..

:bow::bow::bow:PRECIS!!! Man kan inte ta alla raser m,an tycker är fina och trycka i en hund, det fattar väl alla med sunt förnuft. Bara för att mamman och pappan är fina och bra mentalt så är det väl inte säkert att valparna med vissa blandningar blir det samma.

Jag tycker att det är tragiskt att döma hundarna om man inte träffat dem..

Alla fullblod är nervös.
Alla shettisar hatar barn.

Alla blondiner är idioter.
Alla mörkhyade är kriminella.

Men kan du inte ens se skillnaden i det du nu påstod och att en hund av den blandningen är klart olämplig.

Jag har själv en kamphund och just därför skulle jag aldrig våga chansa på en kamphundblandras .

För om vi ser krasst på det, det är ju inte dom bästa tikarna/hanarna som man låter gå i blandrasavel.

Nej tydligen inte då.

Men det var inte detta tråden skulle handla om.
PUNKT.

Nej tydligen inte då.

Men det var inte detta tråden skulle handla om.
PUNKT.

Men det är väl klart att kunnigt folk som ser just det olämpliga i det försöker förklara för dig. Du kan inte styra över hur en tråd ska utvecklas. Var glad för att det finns människor som ägnar sin tid åt att förklara varför det här inte är lämpliga korsningar innan människor skaffar sådana hundar och sedan får en himla massa problem.

Jag skulle varit tacksam om jag fått så bra råd inför den dagen jag skaffade min första hund.

Förklarar? Dom dömer ut dem helt, utan att ens sett eller träffat hundarna i verkligheten.

Jag har fått många bra råd. Men de inlägg som gäller dessa korsningar tänker jag ignorera.

Jag kan gärna förklara.

Karelare i korta drag:
Den är balanserad, något reserverad, modig och envis. Rasen kan vara aggressiv mot andra hundar men är aldrig aggressiv mot människor. Den är en mycket självsäker hund med stor kamplust.

Om du korsar den rasen med en pitbull är risken stor att du får en kamphund som är aggressiv mot andra hundar, är så pass självsäker att den jobbar på egen hand ( en kamphund är förarvek och inte reserverad ) dessutom med ännu mer triggande kamplust.

Det i kombination med att det sällan är de bästa ur raserna som går till blandras avel säger ganska mycket.

Senast ändrad:

Som sagt. Punkt.

Det första du måste lära dig om du ska skaffa en grönis och är, som du säger - beredd att lära mer och kämpa, är att faktiskt LYSSNA på de råd du får.
Du kan inte bara stänga av öronen för att det är obekvämt eller inte är det du vill höra.

Det Calazirya skriver är inte fördomar, det är FAKTA.

Nu blir det väl förhoppningsvis ingen sån blandning för dig ändå hoppas jag, men man kan inte lära sig nog mycket om hundar.

Mamman verkar vara jättefin. Har många fina utställningspriser, spårlydnad osv. du får gärna PM:a om du vill kika?

Utställningspriser och spårlydnadspriser säger egentligen ingenting om hundens mentalitet. Även en aggressiv eller väldigt rädd hund klarar detta.
Det är MH du ska titta på, om hunden är korad med gott resultat - desto bättre. Och det räcker inte med att titta på mammahundens MH, kolla hennes föräldrar, hennes kullsyskon, hennes tidigare valpar.
Och även pappahundens föräldrar, kullsyskon, tidigare avkommor.
En seriös uppfödare tvekar inte att lägga ut MH-resultat på hemsidan eller visa resultatet för dig.

Du skrev att du tänkte ignorera, men du kan inte styra tråden.

Förhoppningsvis kanske någon annan som funderar på en kampblandning tänker efter två gånger även om inte du gör det.

Alltså, jag borde inte ge mig in med denna frågeställning, för den leder ingenvart, men jag kan inte låta bli...

Hur kan du med att bli arg på de som enligt dig "dömer ut" blandraser, medan du själv kan sitta och spy galla över ALLA grupp 9 hundar, och förolämpa dem med tillmälen som råttor och golvmoppar? Bara det uttalandet säger ju okunskap så det skriker om det.

Dubbelmoral så det står härliga till när du förargas över att man uttalar sig om hundar man inte träffat, då jag kan sätta pengar på att du inte har erfarenhet av ALLA grupp 9 hundar....

Tycker inte att du ska peka på andras "intolerans", då du inte är bättre själv.

Förklarar? Dom dömer ut dem helt, utan att ens sett eller träffat hundarna i verkligheten.

Jag har fått många bra råd. Men de inlägg som gäller dessa korsningar tänker jag ignorera.

Du skriver och frågar om en korsning längre ner. Du ber om råd och frågar vad folk tycker här inne. Därefter blir du arg när folk säger sin mening om denna korsningen och säger att de har fördommar. Tycker det låter väldigt okunnigt av dig. Du bör lyssna på de som verkar ha mer erfarenhet av detta och inet stänga öronen så fort någon säger något du inte vill höra. Omoget

Detta är ju dessutom råd från några som har någon av dessa raserna. Ingen har dömt ut dem som du skriver. Folk har bara förklarat varför dem inte tycker det är en lämplig blandning. Förstår inte ens varför du ska starta en tråd och be om folks råd om du sedan inte ens kan ta dessa råd. Istället anklagar du folk för att dömma vissa hundraser:crazy:

Sen om mamman är så fin som du skrev och har flera priser. Varför avlas hon inte mer en renrasig av samma ras då? Kanske kan finnas någon anledning bakom detta!?

Senast ändrad av en moderator:

Nu får du lugna ner dig.

Det handlar om två olika hundar.

Korsningen är en bekants hund.

Den renrasige mamman är en annan.

Nu får du lugna ner dig.

Det handlar om två olika hundar.

Korsningen är en bekants hund.

Den renrasige mamman är en annan.

Jag lugna ner mig? Huum inte jag som går och dömmer folk för deras åsikter och sätter PUNKT på allt. Ok ber om ursäckt för det med mamman. Jag missuppfattade och trodde det var en av dessa som skulle blandas.

Men jag står fast vid det andra om att du inte kan hoppa på folk som säger sion åsikt här inne. Jag tycker det är bra åsiker som sagts. Folk försöker hjälpa dig precis som du bad om.

Senast ändrad av en moderator:

Vi äger en bolognese, en av dessa golvmoppar du inte är intresserad av ;) Min mamma var väldigt allergisk tidigare, men detta har fungerat bra. Uppfödare hade även en schapendoes, en vallhund med längre päls. De finns i flera färger och mamma tålde denna lika bra som vår.

Den är lite större och skulle nog trivas bra till det du vill använda din framtida hund till!

Det finns de uppfödare som avlar på "äkta" vallhundar med mycket vall i sig, vilket kan bli jobbigt för en som inte tänk använda hunden till detta, men många inom rasen verkar ha blivit mer åt "sällskaps-"hållet.

Ett tips att i alla fall googla på dem och se vad det är för hundar!

Rottweilers är inte tystlåtna, i alla fall inte grannens. Den skäller högt flera gånger per dygn (även om hunden är mer väldresserad upp över öronen). Själv har jag nog aldrig träffat en enda stabil belgisk vallhund. Alla har varit hyper på ett eller annat sätt. :crazy: Någon hund som innehåller kareliskt björnhund hade jag aldrig skaffat om jag ville ha en tystlåten träningssugen hund..

Däremot kanske en Bouvier Des Flandres, om nu inte den som min fd rektor hade var orastypisk på fler sätt än att hon var mkt mindre än rasstandarden säger att de ska vara. Rädslor ska tydligen finnas inom rasen också. Men fördelen är att de är lockiga och allergivänliga om man håller de rena. Eller kanske en PON (Polski Owczarek Nizinny) vet inte så mkt om rasen dock. Tredje altenativet vet jag inte heller så mkt om, 3 in 3 raser. Men någon på buke har någon av raserna; Appenzeller, Entlebucher och Grosser Schweizer sennenhund.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 315
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 416
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 768
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar
  • Valp 2025