Allergivänlig hund.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 157
  • Visningar Visningar 26 370
Sv: Allergivänlig hund.

alla hundar med bra psyke och bra uppfostran ska klara det, men det är min åsikt, kanske finns nån som har en annan?

oh du, det är 5-6 sidor text, tror du mitt liv kretsar kring dig eller? nä... men vill du inte ha hjälp så fine, varför startade du en tråd då? är det så jäkla jobbigt att skriva några rader?

skogstrollet: :bow::bow:

Förvisso är du säkert väldigt upptagen med ditt liv, men TS har svarat på en del av de frågor du ställer tidigare i tråden.

TS, mitt tips till mig är att du läser på vad de olika typerna av hund har för egenskaper och funderar över vad du kan leva med och vad du inte vill leva med och var ärlig och objektiv mot dig själv.

Jag är osäker på om grönisen är en hund som kan ta det lugnt en vecka om du är sjuk, t.ex, men jag är osäker då jag inte kan så mycket om rasen.

När du hittar en ras du gillar, prata med fler än EN uppfödare så du får en väl nyanserad bild av rasen. Kanske låter jobbigt och det är lättare att falla för en snygg hund/söt valp, men det är ändå 10-15 år du ska leva med den. Det är låååång tid. Det är bäst om det blir rätt från början.

Jag har själv haft en hyperaktiv och mkt kvick hund och det funkade inte alls i stallmiljö eftersom hon var överallt - högtoch lågt. Ja, naturligtvis beror det mycket på mig och min uppfostran av henne. Men det hade varit jävligt mycket enklare om jag valt en mer passande ras för ändamålet, oavsett hur hunden sett ut.

Sen kan individerna skilja enorm även inom rasen. En uppfödare kan säga "åååh den rasen är så myyyyyyyyyyyyysig och älskar att ligga i soffan (underförstått: om den redan varit ute på en 2-timmar lång promenad och tagit tre viltspår).

Haka inte upp dig helt på hur hunden ser ut. Naturligtvis vill man ha en hund man gillar utseendet på, men en skitdryg hund som förstör, skäller, jagar barn/cyklar/hästar, snor mat kan vara hur jäkla snygg som helst - den är jobbig iaf....

Väljer du en grönis (eller vad som helst egentligen) hoppas jag du är väl inläst på rasen så du slipper allt för många överraskningar och inte tröttnar när den närmar sig den "roliga" 1,5år fasen och jag önskar dig ALL LYCKA TILL. Oavsett vilken hund det blir. :)

ang. grönisen. Rädslorna är en period som bara kommer i valpstadiet.
Jakten, enligt uppfödaren (som jag fattat är ganska känd) så har inte dessa kullar särskilt mycket jakt alls.
Jag har inte hittat någon annan ras som faller mig i smaken.

Blandrasen med karelaren har nästan inte heller någon jakt alls.

Det var det dummaste jag hört. Rädslebitarna brukar dessvärre STANNA kvar på måååånga av Grönisar/Tervar/Mallar/Lakkar. Och är du rädd för en hyper hund som har enegeri så det sprutar ut ifrån öronen så är inte heller Grönis rätt hund för dig. Lustigt att uppfödaren avlar fram Grönisar utan jakt, är det en utställningskennel?

Så blandrasen du tänkte ta är vuxen? För även om en föräldrer till en kull inte har jakt så kan den ändå slå igenom i valparna.

Visst ska man inte välja en hund efter utseende. Men ingen av raserna i grupp 9 tilltalar mig storleksmässigt eller utseendemässigt.
Som du sa man köper inte en gp häst för o promenadrida tre dagar i veckan.
Men råttor har jag redan och en golvmopp likaså, alltså behöver jag ingen ur grupp 9 (fördommar jag vet)

Jag vet att det kan bli svårt, men jag är berädd att kämpa för den här hunden eftersom jag är grymt förtjust i rasen. Har läst alla sidor jag kan tänkas hitta och har pratat med fem olika uppfödare.
Får jag problem har jag folk nära till hands.

Ett exempel.
Jag hade en häst som jag var grymt rädd för. Hon reste sig ofta, stack, bockade och sparkade bakut. MEN hon hoppade som en gud och jag skulle ha henne.
Jag GRÄT när jag skulle hoppa henne, var fullständigt livrädd.
Men ju mer jag lärde känna det där lilla stoet och tjejen som fanns bakom den där enorma hoppglädjen. Desto bättre gick det. Jag ångrar INTE en sekund de där ögonblicket av rädsla, eller någon av de där tårarna. För hon visade sig vara den finaste häst jag mött i hela mitt liv och hon gav mig så mycket! Och jag får tårar i ögonen när jag skriver detta för jag saknar henne sjukt mycket.
Och om det var värt all den där rädslan? Stressmagen? spyorna? Ja det var det!

Jag ÄR berädd att kämpa och jag erkänner att jag fastnat för fel hund. Men jag tänker inte bara lägga ner allt och säga, jag klarar inte av det. För DET är ett misslyckande.
Och får jag problem, så vet jag att det finns människor runt omkring mig som ställer upp.

Aliide: Nej det är/var den inte.

Jo vet känslan. Min förra hund var något av ett monster att leva med, riktigt jobbig. Men hon var min "skatt" och jag saknar henne mycket, lärde mig otroligt och klarar knappt av att se på foton av henne.

Jag skulle dock aldrig ta en likadan igen.

Men känner du att det är det här du vill - lycka till.

Nej det förstås.
Men jag känner att det är värt att kämpa för.

Tack!

Även om det nu blir en Grönis så får du vara beredd på att denna kräver MYCKET mer än det lilla du kan erbjuda (som du skrivit i första inlägget). Grönisarna HAR mycket jakt, så är det bara. Även om uppfödaren säger att dom inte har det, så ljuger hon. Hur kan man säga att en hel kull inte har något jaktintresse? Man får heller aldrig glömma att uppfödare är försäljare. Dom vill ha sina valpar sålda, vissa är mer öppna andra ljuger sig blå för att få pengarna.

Jag har träffat oräkneligt många belgare (däribland många grönisar), och alla har ett stort viltintresse. Flera stycken kan inte ha sina grönisar lösa alls, utan dessa hundar går ständigt i lina.

Om du skaffar en belgare så se till att gå på en vettig brukshundklubb, kom med ett trevligt träningsgäng. För du kommer få mycket att jobba med.

Får väl också tillägga att ditt hästproblem knappast låter så fruktansvärt. En häst kan man ställa ner i stallet, sen åka hem och gråta i kudden. En hund är med dig mer 24/7 och påverkar andra människor. Hunden kan börja jaga cyklister, göra utfall mot barn eller främmande vuxna, sticker på grannarnas katt osv. Grönisen är inte känd för att vara direkt mentalt stabil så mycket problem på vägen kan det bli. Känner du att du ens har något att erbjuda en sådan så visst.. Men tänk till extra! Inte minst pga allergin!

Jag försökte bara få fram att det är värt att kämpa ibland.
Jag har nu läst allt jag kan hitta om grönisar, lånat böcker på bibblan om mental träning, tänkte försöka lära mig lite om bruks och spår, jag tänkte även försöka dra ihop en hundgrupp här i byn så man kan träna tillsammans för att få hundarna lydiga även med mycket fart omkring.

För jag tror verkligen att man ska kämpa för det man vill ha.

Jag försökte bara få fram att det är värt att kämpa ibland.
Jag har nu läst allt jag kan hitta om grönisar, lånat böcker på bibblan om mental träning, tänkte försöka lära mig lite om bruks och spår, jag tänkte även försöka dra ihop en hundgrupp här i byn så man kan träna tillsammans för att få hundarna lydiga även med mycket fart omkring.

För jag tror verkligen att man ska kämpa för det man vill ha.

Såklart, men tro inte att det blir så enkelt som det kan visas i böckerna. Jag valde själv en Beauceron som första hund, jag trodde självklart att jag visste vad jag hoppade in i. Det som påverkat mest har ändå varit hans rädslebitar, en rädd hund ÄR en farlig hund. Så titta NOGA (man kan aldrig titta för noga!!) på föräldradjur, morföräldrar, farföräldrar, syskon, syskonsavkommor osv. Gå noga igenom alla MH som finns på SKK, och träffa så många av samma linjer du bara kan. Allt för att minimera en reserverad och rädd hund. Tillsammans med den sociala kampen kan det vara fruktansvärt med en ängslig hund. Så mitt råd är att du är jättenoga. Kan du inte tänka dig att ta med dig tiken till valparna hem, så tar du heller ingen valp. Inget ska kännas "sådär" eller "nja".

Mamman verkar vara jättefin. Har många fina utställningspriser, spårlydnad osv. du får gärna PM:a om du vill kika?
Jag är ju inte så inne på det där med "ssk" "mh" osv. men har fått hjälp med en bukefalist att tyda.

Jag kommer ihåg när jag fick Felicia och startade en tråd här på Buke, alla gratulerade till hunden och frågade om det var min första hund och undrade vilken ras det var. När jag väl berättade vilka raser det var i Felicia har jag aldrig mött så många negativa åsikter, ingen tyckte att det var en bra första hund, det var en konstig blandras och att jag skulle misslyckas eller få ett helvete med henne.
Jag gav inte upp och jag har aldrig haft problem med henne och hon är den lojalaste hund jag mött. Hon är så galet underbar :love:

Det kommer säkert gå bra, som du sa, vissa saker är värda att kämpa för.

Lycka till!

Eller hur?
Både Felicia och Zita är ju underbara!
Tyvärr är det buke i ett nötskal även om jag fått många bra tankeställare av den här tråden så, det finns helt enkelt ett agg mot såna raser som pittbull, karelare och som dessutom är i samma korsning. Tragiskt egentligen.

Tack!

Jo men det brukar ju vara så att det som är annorlunda skrämmer oss människor. Antar att Felicia och Zita är såna exempel, konstiga "monster korsningar".
Visst det finns många duktiga hund människor här på Buke, det gör det. Det är synd att så många har fördommar om olika hundar.

Denna kanske skulle passa?
allergivänlig, inte så krävande, snäll mot barn och hänger nog med på det mesta :idea:

muttsy-dog.jpg

(förlåt, kunde inte låta bli :angel: )

Ja, och vilka monster dom är sen :eek: Förstår inte hur du kan ha sen sån hemsk hund :eek:

(;))

Saybia: :love: min drömhund! Vad är det där för ras? Är den bra att träna agility med?

Sicken fräsig hund! Den måste vara väldigt lätt tränad ;) :)

Aeternum: Nej inte jag heller! Hua mig ;)

Jag tror du tänker lite fel.

Små hundar är inte alltid "små", ta Schipperken som ett exempel.
Det var inte din typ av hund, mkt för att dom innehar egenskaper som en annan krävande brukshund.

Det folk försöker påpeka är inte att det kommer gå åt helvette med en belgare,
men att en mildare, aktiv sällskaphund passar dina kriterier bättre.

Ofta har folk mkt negativt att säga om dom små raserna pga alla som inte uppfostrar hunden pga storleken, att den inte gör så mkt väsen i kopplet osv.

/ LillJ med schippe + amstaff / RR som skulle kunna tänka sig en grön, kvadratisk klump som nästa hund bara den passar MIG.

men tycker du den rakade pudeln är ful?

QUOTE]

Oj den såg verkligen inte utr som en pudel förutom i huvudet. Nej jag fördedrar dem med päls. Ser så spinkiga och klena ut utan päls. De får så litet smalt huvud.Men alla tycker olika och det är en av fördelarna med pudlen, man kan h a100 olika frissyrer på samma ras =)

Eller hur?
Både Felicia och Zita är ju underbara!
Tyvärr är det buke i ett nötskal även om jag fått många bra tankeställare av den här tråden så, det finns helt enkelt ett agg mot såna raser som pittbull, karelare och som dessutom är i samma korsning. Tragiskt egentligen.

Tack!

Det finns kanske en anledning till varför folk inte rekommenderar att blanda vissa raser. Beror inte på den egna rasen i sig utan att någon kanske anser att vissa raser inte bölr blandas.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 315
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 416
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 433
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 768
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31