Sv: Allergivänlig hund.
Förvisso är du säkert väldigt upptagen med ditt liv, men TS
har svarat på en del av de frågor du ställer tidigare i tråden.
TS, mitt tips till mig är att du läser på vad de olika typerna av hund har för egenskaper och funderar över vad du kan leva med och vad du inte vill leva med och var ärlig och objektiv mot dig själv.
Jag är osäker på om grönisen är en hund som kan ta det lugnt en vecka om du är sjuk, t.ex, men jag är osäker då jag inte kan så mycket om rasen.
När du hittar en ras du gillar, prata med fler än EN uppfödare så du får en väl nyanserad bild av rasen. Kanske låter jobbigt och det är lättare att falla för en snygg hund/söt valp, men det är ändå 10-15 år du ska leva med den. Det är låååång tid. Det är bäst om det blir rätt från början.
Jag har själv haft en hyperaktiv och mkt kvick hund och det funkade inte alls i stallmiljö eftersom hon var överallt - högtoch lågt. Ja, naturligtvis beror det mycket på mig och min uppfostran av henne. Men det hade varit jävligt mycket enklare om jag valt en mer passande ras för ändamålet, oavsett hur hunden sett ut.
Sen kan individerna skilja enorm även inom rasen. En uppfödare kan säga "åååh den rasen är så myyyyyyyyyyyyysig och älskar att ligga i soffan (underförstått: om den redan varit ute på en 2-timmar lång promenad och tagit tre viltspår).
Haka inte upp dig helt på hur hunden ser ut. Naturligtvis vill man ha en hund man gillar utseendet på, men en skitdryg hund som förstör, skäller, jagar barn/cyklar/hästar, snor mat kan vara hur jäkla snygg som helst - den är jobbig iaf....
Väljer du en grönis (eller vad som helst egentligen) hoppas jag du är väl inläst på rasen så du slipper allt för många överraskningar och inte tröttnar när den närmar sig den "roliga" 1,5år fasen och jag önskar dig ALL LYCKA TILL. Oavsett vilken hund det blir.